Vad händer

K

Katana

När man ökar på energin i form av olja? Ok, hästen kan bli för fet men annars? Idag ger jag knappt 1 dl dagligen men jag funderar på om jag vågar öka.

Har ingen analys på grovfodret av en massa skäl som jag inte orkar dra upp igen, Jag vet att man behöver det för att kunna räkna. Har med andra ord ingen aning om vilken kvot som hästen ligger på idag heller.

Sv: Vad händer

Hästar kan utan bekymmer tillgodogöra sig ca 1 kg olja per 500 kg häst och dag om man tillvänjer sakta. Det är framför allt högpresterande djur och hästar som inte tål stärkelse som kan behöva så stora mängder. HH

Du får inte ge för stora mängder per tillfälle då hästar inte har någon gallblåsa som tar hand om allt det feta. Bäst att dela upp givan på flera ggr per dag. Energimässigt kan du jämföra 3 dl olja m ett kilo havre.

ojoj jag som ger typ 0,25 dl om dagen bara och tycker de räcker=)

Är det för att hästen fallit ur som du vill öka på oljan?

Isåfall tror jag det är bättre att du tillför BÅDE energi och protein och inte bara energi som olja ger (det inenhåller ju INGEN protein).

Med oanalyserat hö är LUSERN det bästa att ge.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
561
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama