Vad händer under natten?

ankic

Trådstartare
Något stör våran pålle under natten , hans bajs är söndersmulat och utspritt i hela boxen .Och då menar jag överallt.Han har alltid bajsat bak i boxen men nu är det söndersmulat bajs öven under krubban , han brukar alltid vara alldeles spånig hela han ,men nu är han inte det .(efter han legat ner) Detta har gågått i en vecka nu.
Kan det vara möss?
I så fall hur kan man göra för att bli av med dem?

Sv: Vad händer under natten?

Kanske möss ja... Min kuse blev väldigt orolig på natten när det fanns möss i boxen. Sparkade i väggarna och var ursur på morgonen pga. brist på vila.
Hur man blir av med dom...? Tja, katt kanske....Inte så lätt att sätta ut fällor i boxen ju. (Inte katten heller för den delen... :D ) Men ni kanske kan ha fällor i stallet i övrigt. Finns ju såna där snälla burar att fånga dom i, om man vill...

Vi har katt i stallet ,men tyvärr så kommer han inte in i boxarna. Men varje dag så ligger det döda möss någonstans i stallet ,och kissen är så stolt.Våran box ligger vid foderkammaren ,och katten sitter oftas i foderkammaren och spanar in i hörnen. Jag får kolla efter håll inne i boxen . Nackdelen är att jag är livrädd för möss,råttor ,men får försöka bita ihop och kolla efter ställen där dom kan ta sig in

Finns en springa större än 5 mm kan en mus ta sej in, så du lär få täta ordentligt om du ska få en mustät box... Det gäller inte bara nere vid golvet utan runt hela boxens väggar och uppe vid taket oxå för möss är duktiga klättrare...

Möss!
Det är inte hästen som har sönder bajset, utan mössen! De äter havrekornen mm som kommer ut när hästen bajsar, och mössen "finhackar" det där lätt på en natt! De är flitiga djur det där.... ;)
Jag vet hur det spg ut i ett av skogstallen när jag inte hann mocka förän dagen efter ( jag hade hästen inne en natt, går annars ute) ...det var OMÖJLIGT att mocka! När jag hade släppt ut hästen var det fiiina högar, men över natten hade de förvändlats till bara mjöl.....
Du kan i princip inte ha en "musfri" box, då skulle den ju vara så tät att hästen skulle få för dålig ventilation, det ska ju helst vara lite luftdrag här och där .....
Möss finns i så gott som alla stall...
Tror du inte han tycker det är lite trevligt med små hustomtar då? :D

Kan även vara en råtta. Råttor tar hästbajs för att bygga bo av det. Vad du kan göra är att ringa anticimex och få utsatt råttgift, eller så får du väl skaffa katt.

Senast ändrad av en moderator:

Mössen kommer till bajset oftast om man ger hel havre. Tuggar inte hästen bra nog kommer det ut i bajset och sedan äter mössen det. Det kan du se om mössen gör. Lämna en hög under dagen när hästen är ute så ser du om den blivit rörd under dagen. Gå i så fall över till kross och sätt ut råttfällor, eller skaffa katt. Sedan mina katter fick liten glugg in till sadelkammaren med mat där har alla mina mössproblem försvunnit. Så skönt, för det är bra äckligt med musbajs överallt och små rackare som kilar hit och dit.
Annars så kan det ju vara hästen som drar runt bajset när den vandrar runt i boxen istället för att vila. Kanske mår den inte helt bra just nu.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar