Alexandra_W
Trådstartare
Vad saknar min murgröna? Det blir alltid såhär. Bladen torkar och faller av från botten. Men den växer i topparna, är tät och fin där och skjuter skott.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske för torr luft? Jag duschar min med blomspruta flera gånger om dagen och den verkar gilla det.
Jag vet inte men min fick också bruna, torra blad längst in på stjälkarna förut.Men borde inte skotten/ändarna må dåligt då med?
Den ska inte bo inne i ett torrt hem helt enkelt. Sen är den väl smart nog att offra bladen i de delar som är mer vedartade så att den kan prioritera tillväxt och en chans att ta sig till bättre miljö i andra änden. Det är ytterst sällan man ser en välmående murgröna i en modern bostad, tycker jag.
Som @Sassy sa. Jag tycker också att murgröna är jättesvår inomhus och har aldrig haft en fin. Kanske i badrummet?
Jag är totalt oduglig när det gäller växter och ännu sämre på att sköta om dem, men har två murgrönor i olika rum och de är de av mina växter som är finast.
Har inte särskilt fuktig luft, åtminstone inte i det ena av rummen och de får vatten en gång i veckan bara.
Det kan inte vara tvärtom då, att du ger lite för mycket vatten i kombination med att den hänger över ett fuktigt akvarium?
Som bonus har ni svarat på varför orkidéer inte fungerar för mig här. Innan flytten hade jag en massa välmående orkidéer. Efter flytten dog alla. Inkl de nya jag köpte. Tänkte det var nåt med vattnet men då är det löst med..