Sv: vad händer med gräset?
Hm.. det undrar jag med. Var på en föreläsning med en duktig hovslagare i gårkväll, han tog upp det där med fång och vad som händer i hoven och sådant, och i samband med det sa han också något om det där med fruset gräs på våren och hösten när vädret skiftar från fruset-varmt-fruset osv. Jag fattade det så här:
På vår och höst är ju vädret lite nyckfullt, på dagen varmt, på natten frost typ.
Alltså.
Först är det varmt, då skjuter tillväxten av gräs i höjden och då samlas en massa sockerarter som bildas i gräset när det växer.
På natten fryser det till, då fortsätter det här sockret att bildas trots att gräset inte växer och det blir som en laddad bomb. Sen när solen kommer fram och värmer i gen, växer gräset som då blir mega-laddat med socker/stärkelse. Då kan hästen få fång eftersom det är så mkt koncentrerat socker/stärkelse i gräset och det blir en för hastig förändring.
Eller så var det när hästen åt för mkt av gräset när det är i det tillstånd som jag beskrev ovan:
"På natten fryser det till, då fortsätter det här sockret att bildas trots att gräset inte växer och det blir som en laddad bomb".
OBS min egen uppfattning, kan vara fel kan vara rätt.