Vad händer med benbitar i maten?

N

novosibirsk

Skulle vilja ha säkert svar på en fråga eftersom jag är osäker på om det kan vara farligt.

Våra katter får ibland rester av våra kötträtter, det är då ofta kycklingben, eller kotlett med ben på.

Den ena katten älskar att knäcka sönder benen och sätta i sig dem i små bitar. :eek:

Vad tror ni, är det stor risk att han kan kväva sig eller skada sig i strupen eller magen med flisorna? Och vad händer egentligen när benet ska ut igen, smälter de det i magen innan?

Sv: Vad händer med benbitar i maten?

Tillagade ben ska du aldrig ge, risken är påtaglig att det skadar kattens mag-tarmkanal.
Råa ben kan du ge utan problem. :D

tackar för svaret! :bow:

Men jag är nyfiken också; kan de verkligen smälta ben i magen innan det ska ut igen?

Ben löses i normala fall upp av syran i magsäcken och några farliga bitar når därför inte tarmen.

Vad jag har hört om hundar kan kycklingben lösas upp i halsen?

Vad jag har hört om hundar kan kycklingben lösas upp i halsen?

Stämmer inte. Det krävs stark syra för att lösa upp ben och syra har varken katt eller hund i matstrupen. Ben löses upp i magsäcken.

okej, jag ska framföra detta till min syrra som är livrädd för kycklingben :p :)

så det är inte farligt alls med lite ben?

Din syrra har rätt i sin oro! Hundar ska inte ha några "F-ben". Inga ben från fågel, fisk, får eller fläsk. F-ben flisas lätt och kan perforera mage/tarm.Nötben går bra.

De kan inte LÖSAS UPP i halsen, men är de flisiga kan de fastna där istället. De tuggar ju gärna på ben.

Din syrra har rätt i sin oro! Hundar ska inte ha några "F-ben". Inga ben från fågel, fisk, får eller fläsk. F-ben flisas lätt och kan perforera mage/tarm.Nötben går bra.

F-ben kan visst ges så länge de ges råa. Dock ska man aldrig ge varken katt eller hund ben de kan sluka hela. Fläskben kan vara lite väl hårda, men kycklingben (som iofs inte börjar på "f":smirk:) är inte fullt mineraliserade och mjuka och smidiga, i rått tillstånd. Egentligen går alla ben från ungdjur att ge, just för att de är mjukare än ben från vuxna djur.

Kyckling är Fågel så nog är det f-ben alltid ;)

Jag motsätter mig ju hela f-regeln. Både katter och hundar är rovdjur och deras kroppar har inte skapats efter någon f-regel. Alla ben går att ge råa, fiskben kan dock vara dumt att ge eftersom sådana småben lätt fastnar i munnen.

Jag känner till två katter som kvävts av torrfoder, jag har trots det aldrig hört någon avråda folk att ge sina katter torrfoder pga. kvävningsrisken. Jag känner inte till någon katt som ens blivit skadad av att äta ben (oavsett vilken bokstav djuret benet kommer från börjar på). ALL fast föda kan fastna och ställa till med skada, ben är inte farligare än annan fast föda.

Ja, men när folk -vanligen- ger ben till sina hundar och katter, är det ju oftast tillagade ben. Det som blir kvar på en grillad kyckling, benet på fläskkotletten etc, och det ska inte hundar och katter ha. Därför är det väl bättre att ha f-regeln, så folk kommer ihåg!?

Ja, men när folk -vanligen- ger ben till sina hundar och katter, är det ju oftast tillagade ben. Det som blir kvar på en grillad kyckling, benet på fläskkotletten etc, och det ska inte hundar och katter ha. Därför är det väl bättre att ha f-regeln, så folk kommer ihåg!?

Är det inte lättare att helt enkelt komma ihåg att inte ge tillagade ben? Oavsett vilken bokstav det handlar om...

Jag kan verkligen inte tro att människor rent generellt är så ignoranta att de inte vet skillnad på råa och tillagade ben? De flesta djurmänniskor i min närhet har faktiskt tagit sig tid att lära sig om djuret i fråga innan de skaffade det. Speciellt då "hundfolket".

Jag är så irriterad på den förbannade F-regeln! ":eek::eek: Du kan ju inte ge katterna kycklingvingar, då kan de dö!" Suck, less på att om och om igen behöva bemöta förlegade, uråldriga argument.

men oj vilken känslig tå jag trampade på. jag ber verkligen om ursäkt!!

Men jag är nyfiken också; kan de verkligen smälta ben i magen innan det ska ut igen?

Oh ja! Mina katter får RÅA kycklingben flera gånger i veckan och det syns inte på bajset över huvud taget, benen kommer ut som bruna korvar de också;)

Men som flera har sagt: var NOGA med att det bara är råa ben - ALDRIG rester av det du själv ätit, med ben.

Faktum är att tån är inte öm någonstans men du kanske själv förstår att det blir tröttsamt efter ett tag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka