Ger jag bort en present hade jag inte förväntat mig att jag och mottagaren ska dela lika på presenten. Däremot kan det väl vara smakfullt om mottagaren bjuder givaren på en del av presenten när nu presenten blev oproportionerligt stor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det kan väl aldrig vara Bs beslut? A sitter på det beslutet som jag ser det.Oavsett om jag var A eller B hade jag delat vinsten rakt av!
Inser nu det förvirrande. Ja, och om jag var B hade jag delat utan tvekanFast det kan väl aldrig vara Bs beslut? A sitter på det beslutet som jag ser det.
Ja, precis så. Ger man bort en lott så ger man också bort den eventuella vinsten på lotten.Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?
I think not.
En gåva är en gåva och missunnar man någon annan en lottvinst, så ska man inte ge bort lotter som gåvor.
Gåva (för mig) = man ger bort något utan förväntningar på att få något i gengäld.
Jag skulle inte bli förvånad om tant Karin fått dela med rätt mångaSå tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?
I think not.
Fast det beskrivna fallet var långt ifrån ditt fall om tant Karin.Så tant Karin som ger div släktingar/sysslings/bryllingsbarn nån lott på födelsedag/jul får alltså ta del av alla vinster genom åren?
I think not.
En gåva är en gåva och missunnar man någon annan en lottvinst, så ska man inte ge bort lotter som gåvor.
Gåva (för mig) = man ger bort något utan förväntningar på att få något i gengäld.
Samma härSom person A hade jag insisterat på att vi självklart delar på vinsten. Som person B hade jag inte sagt nåt om det om person A tänkt annorlunda, men tror nog att de flesta av mina vänner hade tänkt som mig.
B: gratuleratHur skulle du göra om du var person A och/eller B. Hur tänker du kring scenariot?
Två inte alls rika vänner, inte väldigt nära, går på jullunch med lite musikprogram på As initiativ. A säger till B att hen bjuder och ger lunchen (ca 400 kr) som julklapp. Personerna har aldrig gett varandra julklappar förut. De går på lunchen och har trevligt. B tycker det känns lite dumt med en så dyr julklapp och vill ge någonting tillbaka. På jullunchen säljs det lotter till välgörande ändamål och B bestämmer sig för att köpa 5 lotter till sig och 5 lotter till A. Detta kostade tillsammans 200 kr. B väljer ur en påse en färdigt ihopbuntad bunt med lotter och låter A ta 5, resten tar B själv. Det visar sig att A valde en lott med huvudvinsten: 15 000 kr
Hur ser fortsättningen på historien ut för dig?
@Manji hurdana känslor hade du haft om du var A?Alltså jag skulle ha blivit genuint svinglad om en vän vann 15 000 kr på lotten och jag hade verkligen inte ens tänkt tanken på att få hälften eller nått. Ett glas gott för att fira storvinsten kanske vore passande? Men skulle vännen ge mig 7 500... Alltså jag skulle tycka det vore nästan obehagligt. Jag vill inte ha så dyra presenter av vänner. Jag gav inte 15 000 kr, jag gav några lotter.
@Manji hurdana känslor hade du haft om du var A?