Vad händer i OLWs frågan???

S

susie lou

Är det klart nu? Har letat och letat efter nån info men inte hittat, är beslutet klubbat eller vad? 21 april var väl slut datum?:confused:

Sv: Vad händer i OLWs frågan???

Jag skulle också vilja veta .
Är det ingen som vet något ?

Hej, Nä SJV hade så mycket att göra, så ny datum för neg/pos-avel är visst föreslaget till 1 Juli 2008!!!!???

VAAA! Vill de förstöra en avelssäsong till nu eller?:devil:

Ja informationen är minst sagt undermålig. SJV har ingenting på sin hemsida och de två ansvariga verkar ha gått under jorden... Går ej att nå dem via telefon. Och ingen annan kan svara på frågor om detta. Minst sagt märkligt.

Det finns dock en del info som gör att det kan finnas möjlighet för ett positivt svar inom kort.... bara att hålla tummarna... igen...

Intressant är att SJV inte ens har med info om djurskyddslagen längre på sin hemsida. Bara länkar till EU:s regler... Kanske mörkar de inför EU att denna problematik ännu inte är löst, trots att de lovat det till den 21 april!

Noterbart är också att SH fortfarande är lika bestämda i sitt krav på OLWS-test för att få hästpass. Så behöver man skaffa pass, så är en bra idé att avvakta lite med det... Fr.o.m. 2009 så kommer dessutom alla hästpass i Europa att se likadana ut och innehålla samma uppgifter. Sverige kan inte längre hitta på egna saker att ha i dem!

jadu jag vet då inte, bara dte jag läst på sphas hemsida å där står det ju att det är grönt att avla på dom!
Cut from a diamond står ju då för avel så :P

Förhoppnigsvis kan vi följa rasföreningen så här skriver SPHA på sin hemsida;

I]Jordbruksverket backar i frågan om lethala anlag!
Det är med stor glädje som vi nu kan informera om att förbudet att avla med hästar som är bärare av OLWS anlaget kommer att tas bort! Detta är ett fantastiskt framsteg för svensk paintavel och det möjliggör en bredare avel både för sto- och hingstägare. Hingstar som tillhör de mest välmeriterade i Europa, blir nu tillgängliga även för stoägare i Sverige.
SPHA uppmanar fortfarande till en kontrollerad positiv/negativ avel.
Om ditt sto är negativ är det fritt fram att välja den hingst som passar bäst för ditt sto och har de meriteringar som du som stoägare eftersöker, oavsett anlag.
Är ditt sto positivt kan du använda henne i avel, men betäcka endast med negativt testade hingstar.
Testkravet är också borttaget i Jord-bruksverkets remissvar, detta innebär att det måste finnas en stor sannolikhet att individen bär på något lethalanlag för att du som ägare, vid ett senare tillfälle, ska kunna ställas till svars för ett eventuellt lidande.
Den nya författningen träder i kraft den 21 april
08.

Enligt SPHAs hemsida är det OK att avla Positivt/Negativt from den 21 april - föreningen är en godkänd rasförening så det bör vara OK att följa deras direktiv. _____________________________________________[/I]

Tack! Då får man väl fira:bump::banana:då.

Underbart! Att det ska ta sådan tid för vissa personer att inse att man har fel och att man kan leka med skattebetalarnas pengar på detta sätt, bedrövligt!
Nu kan vi äntligen få avla på det bästa hingstmaterialet som finns i Sverige vad det gäller Painthorses! Grattis till er alla.
En liten fundering bara, undra hur SLU kommer ställa sig till detta om vi ska testa våra hästar för dessa anlag, vissa av testerna finns ju inte i Sverige kan undra om de kommer att skaffa det kommer de bli tvingade till det? Någon som vet.?

Ja visst är det härligt att den långa kampen nu äntligen är över. Många personer kommer också framöver att få betydligt snällare telefonräkningar framöver utan en massa dyra utlandssamtal. ;)

Men nu är det över och vi kan glädjas åt att Sverige efter 8 långa år åter kan bedriva overoavel. Nu får också alla möjligheten att lägga sin kraft och energi på positiva saker istället för att tampas med myndigheter och annat...

It's a HALLELUJA-MOMENT! :banana:

Det skulle jag också vilja veta, det är ju inte bara paint kravet på testning gäller.
Gäller testkravet alla "sjukdomar" och även alla nya som hittas runt om i världen? Om man måste testa alla djur som med stor sannorlikhet skulle kunna vara "sjuk" (om man nu inte väljer att enbart betäcka med en redan fritestad individ) så kan man ju åka på att få skicka tester till alla möjliga ställen, inte bara USA (just nu är det väl bara USA som är aktuellt för "våran" del, men man vet ju aldrig vem och vart dom hittar nästa genfel.)
Vore ju smidigt om testerna fanns tillgängliga i Sverige nu när det är ett krav.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Fordon I juli tappade alltså bärgaren våran bil. Den åkte ner för en backe och krockade med ett träd. Bakluckan gick sönder och lite annat...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 601
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka