Vad hände?

Lazio

Trådstartare
Min hund gjorde nåt skumt för några dagar sen. Jag var ute och red och hon var med som vanligt. Vi möter flera människor längs vägen som hon glatt viftar på svansen åt men går fot bredvid hästen som hon ska. När vi möter nån brukar jag kalla in henne så hon går bredvid hästen eller stanna och sitt om det kommer en bil eller så.

Så möter vi en tjej som frågar om hon får klappa. Jag sa ja och låter Mollie gå fram till tjejen, vovven blir helt överlycklig (hon älskar folk).

Sen rider vi vidare. Lite längre fram på vägen ser jag en man som ska slänga nåt i en soptunna utanför sin tomt. Vovven viftar glatt på svansen men går fot som hon ska. När vi just ska passera säger han att det är en fin hund och börjar prata med Mollie som blir överlycklig igen och mannen undrar om hon vill hälsa, så jag låter henne gå fram.

Precis innan hon är framme börjar hon råskälla som en tok. Jag ryter åt henne att sluta, hon kommer och sätter sig bredvid hästen. Mannen blev nog skärrad (skulle jag blivit om en okänd hund skällt ut mig) och sa att jag får hålla henne kopplad om hon gör sådär, att det finns faktiskt barn som bor här osv (ja vi mötte flera längs vägen), ja han hade en del att säga. Jag ursäktar mig åt mannen, sen rider jag vidare och funderar på detta resten av turen. Vi möter även människor efter detta och hon går fot så snällt och viftar på svansen åt dem.

Vad hände? Varför gjorde hon sådär? Hon brukar älska allt folk och vill alltid hälsa fast hon accepterar ju att hon inte får. Sen inkallning och att gå fot och det kan hon ju, jag lät henne gå fram till mannen så det var inte som att hon inte lydde, men varför började hon skälla som en galning? Jag blev helt ställd av detta. :o :crazy: :confused:

Sv: Vad hände?

Hunden kanske kande en konstig lukt pa mannen och blev radd? Kanske blod eller dylikt? Ofta ar det mycket vi "missar" eftersom vi inte har lika kansliga sinnen som hundar.

Min reagerar starkt på en del människor. Särskilt om de ska apa sig eller fåna sig, eller försöker "för mkt" liksom.

Min GD reagerar väldigt på vissa männinskor, vägrar att gå fram å hälsa, morrar och viker undan. till 99% går det bra men ibland inte. Beror nog på lukt och utstrålning hos vissa som vi i vår torftiga doft värld inte har en susning om. Gubben blev nog rädd, rädda männinskor brukar skälla å gapa!

Min ena vovve reagerar precis så när någon är hundrädd! Då blir hon jätteosäker och kan börja morra å skälla:crazy:
Men hon viftar samtidigt på svansen så jag tror aldrig att hon skulle våga göra något men det hindrar ju inte känslan av skam som kommer över en:o

Ja det var pinsamt.. hon viftade också på svansen samtidigt som hon skällde. Men alltså, hon är stor och svart, blandras dobbis/rottis och är man hundrädd borde man väl gå därifrån när man ser en sån hund och inte börja prata med den.. han var typ "nejmen hej på dig lilla du är du så fin vovve då gullegull" Haha :D

Tror som andra att hon kände någon konstig lukt.. Detta hände med min hund för en vecka sedan..

Jag mötte min kompis som hunden träffat ett antal ggr innan och som även vart hemma hos mig, jag kände att hon luktade stark parfymdoft, hon fick inte komma i närheten av den vanligtvis snälla hunden, hon morrade & visade tänder mot henne.. :/

//Diana

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur