Vad hände, hur gick de?

tinafinis

Trådstartare
Hur gick de för hästen som gick omkull på upploppet på lunchen idag?
Hoppas ryttaren inte gjorde sig illa heller...

Sv: Vad hände, hur gick de?

det var nr 12 Lorentz som tränades av Christer Andersson, femårig valack. Cissi Gråberg som red hästen klarade sig utan större skador, hon landade på huvudet och blödde ur näsan och munnen tydligen, värre gick det dock för hästen..:( Den bröt tydligen ena benet först och och när cissi pullade upp hästen bröt den andra benet också eftersom den hade sprungit på ett ben såpass lång sträcka. Han försökte resa sig sedan men kom inte upp, så det fick lägga honom ner och ta bort honom direkt på banan. Det var tydligen mycket publik också, och att det hände på upploppet där alla såg...det är verkligen jättetragiskt när sådant här händer :(

Vad hemskt :( Mamma såg det på Tv och såg direkt att det var allvarligt.

Så tråkigt att det behöver hända

såg det också på teve..läste nu på text tv att hästen avlivades... stakarn:cry:

Fy vad hämskt! Det tråkiga är oxå att det blir en väldigt "dålig" reklam för galoppen när det blir så "synligt":cry:

Tur ja inte såg att de var så illa. Har ju skrivit förut om att ja verkligen inte gillar det. Men de behöver vi inte diskutera här.
Alltid lika sorligt när de händer vare sig de trav eller galopp.

snacka om maximal otur. har jobbat länge med galopphästar och varit med när dom bryter benen. men det är verkligen maximal otur att bryta BÅDA!!!

jag har då sett de oftare på galopp än trav. O så visar dom inte spciellt många galopplöp på tv heller.
Men visst sälvklart e de skador i travet men inte lika traumatiska med en gång (oftast) som ex benbrott o sådant. Vanligare med sprickor i så fall o senskador o sådant tex.

jag har då sett de oftare på galopp än trav. O så visar dom inte spciellt många galopplöp på tv heller.
Men visst sälvklart e de skador i travet men inte lika traumatiska med en gång (oftast) som ex benbrott o sådant. Vanligare med sprickor i så fall o senskador o sådant tex.

Tyvärr så tenderar galoppen inte få någon uppmärksamhet utom just när det sker olyckor...

Aftonbladet nämnde inte nått om de stora svenska framgångarna under tisdagen, men rubriker blev det när en amatörtränad häst bryter benet i ett amatörlopp... Det var tråkigt som det var att en häst fick sätta livet till. Men än tristare blir det när galoppen dessutom pekas ut och får ännu mer dålig publicitet. Otroligt trist tycker jag... Tjejerna som hade hand om den hästen tillvardags är rätt ledsna som det är...

Satt och diskuterade saken över kaffet i dag. Galoppen och travet är så offentliga sporter. Tydligen så har det skett en hel del riktigt alvarliga fälttävlans olyckor i år, hästar som har brutit benet redan nere på debutant nivå! Här rör det sig verkligen om okunskap från rytarens sida som tar ut opreparerade hästar, vist vist. Rytare som definitivt inte är representativa för sporten, helt klart. Men efter som det inte är någon media bevakning så kommer det aldrig fram...

Sedan så förstoras saker och ting dessutom upp. Hästen som det stod i tidningar om (bland annat aftonbladet! Har de ens några utförliga galopp-tips i vanliga fall?) efter Strömsholm tex, den hade inte alls brutit benet, så även om den har fått en fraktur så finns det till och med chans att den kommer tillbaka som hinderhäst...

Travarna har en mycket lägre fart än galopphästarna + att du ser inte så låg klass på travare. De bättre hästarna som du ser på v75 tillhör ett högre skikt och där är hästar med risk för skador redan utsållade... Tyvärr...

Senast ändrad av en moderator:

När en häst bryter benet i hög fart så blir konsekvenserna så oerhört mycket större. Att få stopp på en häst i full fart tar tid, bromssträckan blir minst 10 språng och en liten skada blir fort förvärrad. Att en häst skadar båda benen som i gårdagens fall och går omkull är absolut inget vi ser dagligdags.

I ett sådant här läge är det viktigt att ta hand om häst och ryttare på bästa möjliga sätt. Täbys personal är oerhört duktiga och hästen var avlivad så fort som det bara gick.

...

Travarna har en mycket lägre fart än galopphästarna + att du ser inte så låg klass på travare. De bättre hästarna som du ser på v75 tillhör ett högre skikt och där är hästar med risk för skador redan utsållade... Tyvärr...

Menar du på att det var låg klass på hästen som förolyckades och/eller att den var för dåligt tränad för uppgiften?
Kan du utveckla ditt resonemang lite mer.

Det går att se loppet (och fallet) på täbys hemsida om man går in och kollar resultat, "loppen i rörlig bild".. Lopp 4...

Tråkigt för alla inblandade och för sporten..

Menar du på att det var låg klass på hästen som förolyckades och/eller att den var för dåligt tränad för uppgiften?
Vill oxå sortera ovanstående ang detta.
Jag ser på mer lopp än v75 där klasserna är mycket lägre men där syns ändå inte dessa traumatiska skador. Det händer rätt ofta att dessa hästar få gå i för dom alldeles för höga tempon men oftast så stannar dom istället då dom inte orlkar mer.

Som nån skrev så är ju inte trav den mest narturliga gångarten att springa så fort i. Det finns olika slags stilar på hästarna o dom med flack gång ser ut som om dom knäcker benen när som heslt.....
Så trav går väldigt fort för att hålla koll på alla benen.

Men det är nog även som ovanstående skriver, att galoppen inte får samma positiva rubriker som travet. Varför är det så?
Ingen som har nån idé på det?
Det är ju ändå galoppen som är den ledande hästkapplöpningssporten i världen!!!
De står ju inte så mycket om övrig ridsport heller, inte förens någon olycka händer tyvärr.

Sen har jag funderat på en sak gällande galopp. Skulle väl kunna göra en annan tråd om det igentligen... Men är det full fart från början till slut eller rider man lika taktist som i man kör o rider travlopp?
Man pratar heller inte så ofta om positioner som tex dödens o sådant?
E de allt prat om positioner, tider o allt taktist som gör att travet tillsynes är mer intressant?

Ja, jag tycker med synd om ägarkrets o skötare, självklart!
Ska själv lyckas få ut en häst på banan o händer den nåt så bryter ja nog samman...

Det är väldigt mycket taktik i löpen! Att det inte pratas om döden etc är för att det inte har någon betydelse alls inom galoppen. I löpen rids hästarna väldigt nära varandra och ett spår=en häst och inte som i travet där ett spår=sulkybredd. Har du en häst som kan koppla av fint är "dödens" ett utmärkt läge i galoppen, fritt utan sprut men i bra slagläge.

Har du lite sparat i din häst och inte är helt avhängd när fältet svänger in på upploppet har du chans att vinna. Full fart framåt är det inte förutom kanske på 1000 meter... Oftast är det en startrusning för att alla vill hitta sin optimala postition sen brukar den sista 400 metrarna gå lite långsammare dels för hästarna är trötta och speedarna kan komma långt bakifrån/ långt ut i banan.

Trav vs. Galopp, många vill få det till att galoppen har mer skador än travet, när det visas så olika sidor av de två sporterna... Skadorna är dessutom väldigt olika efter som belastningen hamnar på olika ställen osv. En galopphäst som bryter ner är oftast mer akut, men kan oftare lappas i hopp (även om så inte var fallet denna gång) medan travarnas skador ofta byggs på (vad jag har förstått det som) och när det väl gått för långt är det försent (tyvärr finns det då oftast ingen andra chans).

Jag tycker inte ett resonemang ang specifika hästars träning hör hemma i detta forum. Tror till och med att det går emot forumreglerna... Men en häst som startar i ett amatörlopp +10 tillhör helt klart den lägre klassen.

Hmm vad är +10? :o

Man behöver ju inte diskutera specifika hästars träning men ÄR det vanligt att hästar inte är tränade nog och att det händer pga det:confused:

Jag antar att en sån sak kan hända även en stjärna hos en proffsträanre, om oturen är framme, trampar snett eller så:confused: Finns nån statistik ang hur det är med skador hos proffs resp amatörer tex?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm vad är +10? :o

Man behöver ju inte diskutera specifika hästars träning men ÄR det vanligt att hästar inte är tränade nog och att det händer pga det:confused:

Jag antar att en sån sak kan hända även en stjärna hos en proffsträanre, om oturen är framme, trampar snett eller så:confused: Finns nån statistik ang hur det är med skador hos proffs resp amatörer tex?

+10=vikten är formtal plus 10 kg...

Tror definitivt inte det hör till vanligheterna att hästarna bryter ner pga för dålig träning. Inte i sådana här allvarliga fall iaf!

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka