Vad hade ni gjort???

nala

Trådstartare
Har en 3-årig islandshingst som sedan i slutet av februari varit svullen i en has. Har röntgat honom på klinik där man konstaterade en kollateralligamentskada han fick box/utebox och butta i 14 dagar vid åb och ny röngen syntes ingen förbättring men inte iheller att det blivit sämre varpå han fick utökad rörelsefrihet och nytt åb bokades efter 4 veckor och nu blir det jobbigt för på den röntgen såg man att han hade börjat utveckla artrit i hasleden och ursprungsskadan såg fortfarande ut som på de första bilderna man tog! Jag fick beskedet att hans prognos var tveksam/dålig. Men eftersom han inte överhuvudtaget varit halt eller visat att han har obehag av detta kunde han få gå i hagen och sen röntgas om till hösten under förutsättning att han inte började få ont givetvis. Denna kille är mig så otroligt kär då det var hans mamma som hjälpte mig att börja rida igen efter min olycka och hon finns inte mer så jag hade hoppats så på honom! Han skulle kastreras till hösten och nästa år skulle jag börja rida in honom! Jag känner mig så kluven till hur jag ska göra låta honom gå över sommaren och hoppas att utvecklingen av artrit avstannar eller bita i det sura äpplet och ta bort honom redan nu, så länge han går i hagen lever ju hoppet kvar men även oron håller ju en i järngrepp!! Hur hade ni gjort??? OBS hästen ska absolut inte fara illa!!!

Sv: Vad hade ni gjort???

upplever du att hästen har ont i dag? är ovillig att röra sig?
du kan ju ge honom tid att läka och bli bättre, men jag är tveksam till att han håller för ridning.. om han redan nu innan han ens är riden har detta problem, har du möjlighet så låt honom få en fin sommar och har det inte blivit sämre efter sommaren så kanske det finns en chans..
hoppas verkligen att han blir bättre !! Jag hade nog låtit honom få sommaren på sig, men upplever du under sommaren att han får mer ont så hade jag nog tagit bort honom.. är han som innan sommaren så kanske det finns en chans att han blir bättre och att han kan ridas in..
Lycka till och tröstkramar för det är verkligen jobbigt när något sånt här inträffar..

Tack för ditt svar! Nej jag upplever inte det som att han har ont han är ohalt och rör sig obehindrat annars hade jag inte tvekat utan tagit bort honom direkt! Och ja jag funderar ju också på om han kommer att hålla för ridning om han nu inte skulle försämmras under sommaren sen åandra sidan så finns det ju inget som säger att han måste ridas in nästa år han får gärna gå ett år extra inte för att jag tror det spelar någon större roll eftersom artriten ju är kronisk och det lär ju vara det som det faller på! Men hoppas gör jag ju av hela mitt hjärta!!! Usch vad detta är jobbigt! Min goa Mori som jag skulle ha så mycket kul med orättvisa värld!

ja men låt honom få sommaren på sig och som du även skriver så kan han ju gå ett år till, och har han inte ont så låt honom gå kvar :)
hoppas det blir bra med din häst och att du kan rida honom i alla fall lite promenad ridning.
Lycka till och jag håller tummarna för att du kan rida din häst och att ni får det bra i hop! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 918
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka