Vad hade ni betäckt detta halvblodsto med för hingst ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gonkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 062
G

gonkan

Har ett sto som är 3 år i år som vi har tänkt betäcka , hon är inte så hög ca 159 cm.
Hennes stam är :
F. Pascal 656, MF: Gaspadin MFF Gaspari , MMF Svenör xx.

Sv: Vad hade ni betäckt detta halvblodsto med för hingst ??

Hur ser hon själv ut och vad vill du ha för avkomma?

hm har ju ingen ny tagen bild på henne tyvärr , jag vill ha en avkomma som hoppar bra men även kan röra sig*ler* och helst lite högre. Hon är ingen tung häst utan nog lite mer åt det *moderna* hållet.
http://www.slattens.se/paztelle.htm
den stora bilden är tagen i höstas.

Jag hade ringt o pratat med bertil på Ängagården som haft Pascal i avel.
Han har själv många Pascal ston i avel o får fram jättefina avkommor.
Hör med honom vad han skulle rekommendera för hingst.
Vet att han betäckt sina ston med bla L'acteur, Akribori fått mkt trevliga avkommor.
Han delar säkert med sig av råd o tips, han vet ju mkt om vad som kommer genom Pascal o då han som sagt har många egna ston med olika stammar så kan han nog ge dig riktigt bra råd.

Han har betäckt med cardento oxå, men om det var Pascal som morfar vågar jag inte svära på.
:)

Jag hade kollat på nygodkända Impuls. Han såg mkt trevlig ut både på bp och på hingsttåget. Det blir lite mer Utrillo men det ligger ju lite längre bak.
Jag är själv lite sugen på att använda honom på mitt Dragonsto framöver...

Är inte så intresserad av Akribori , gillar inte han faktiskt riktigt. Cardento vill jag inte heller ha , ingen hingst som har fallit mig i smaken .
Utrillo finns även på moderssidan så det kan ju bli lite för mycket känns det som , annars är Impuls en trevlig hingst.
Jag använder gärna yngre hingstar också.

Nobel är ju en dubbelbegåvning av modern typ, det kanske vore ngt? Linjeavlad på Ladykiller visserligen, men stammässigt så ser ditt sto ganska stabilt ut?

Tror annars inte att du behöver vara så orolig för att linjeavla på Utrillo, det finns många bra hästar som är det.

Nobel kan man ju tänka sig då jag gillar Ladykiller

Jag betäckte mitt Pascal sto med Tornesch!

Jätte trevligt stoföl blev det, mycket nöjd!

Är det jag som är ute och cyklar eller är Pascal inte en himla bra morfarshingst? Jag tycker bara att det ploppar upp fler o fler trevliga hästar som har Pascal som morfar. :)
Jag ska se om jag inte kan komma med ett bud på en hingst lite senare..
Ulrika

Warsteiner kanske, han har typen, mycket humör l
ar han ha enligt dem som vet, kan hon klara lite humör? Dessutom så har han ju Gaspari.. Hur är det att linjeavla på honom? Även om detta är långt bak.
Om jag har fattat det rätt ska Pascal vara känd för sina ridbara avkommor, her jag fattat rätt? Och Warsteiner skall tydligen användas med försiktighet på heta ston och så var det något med W-linjens ridbarhet som det ryktas om inet ska vara på topp.. Samtidigt som den bevisligen går att rida ganska bra på ;).. Men hur länge den går i arv..

Stammen hittar du här:
http://www.allbreedpedigree.com/warsteiner
Och hingsten här:
http://www.hippoessentia.se/data/archive/files/zwarsteiner.jpg

Tänker vidare..
U

Funderar på Métall? Eller annan Ferro-hingst? Med tanke på snygge Fahrenheit (Ferro-Pascal) på bruksprovet i år.

Nobel kan man ju tänka sig då jag gillar Ladykiller

Den hästen hälsade jag på för några år sedan när jag var på Gränsbo för att kolla hingst. Det var inte alls honom jag var intresserad av utan mest Bourbon, men gissa vem som stal mitt hjärta? :love:
Urmysig häst; kelsjuk, kontaktsökande, inte smånafsig som hingstar gärna är (var inne i hans box). Såg Per rida ett arbetspass med honom i dressyr. Inget spö, inga sporrar, hästen såg otroligt ridbar ut. Rör sig fint!
Han var inte alls rätt för mitt sto, men stal mitt hjärta - som sagt!

(Jag betäckte f ö med Don Schufro! :) )

Metall finns väl inte tillgänglig i år? Ja han var snygg den där Farenheit.. Vad finns det mer som blir lyckat med Pascal, det borde ju finnas att få reda på. Pascal har ju funnits med länge och bor de ha blivit morfar många gånger med olika hingstar. Så frågan är.. Vilken är det mest lyckade Pascal-barnbarnet vi sett?

Ulrika

Ett krav jag har i allfall är att det ska vara minst 38 poäng extriört och inga 6 or.

Jag har själv kollat lite på Santa Crus och Sandakan som kandidater.

#16 Kan inte säga så mycket mer än att Paztelle till hör stofamilj 5 .

Metall finns väl inte tillgänglig i år? Ja han var snygg den där Farenheit.. Vad finns det mer som blir lyckat med Pascal, det borde ju finnas att få reda på. Pascal har ju funnits med länge och bor de ha blivit morfar många gånger med olika hingstar. Så frågan är.. Vilken är det mest lyckade Pascal-barnbarnet vi sett?

Ulrika

Jag vet två fina Pascal barnbarn så här på rak arm.

PAGILO (championatsvinnare) Gigolo (e.Guiness)- Pascal
PANASSO (talangjaktsvinnare & godkänd hingst) Guiness- Pascal, otroligt trevliga hästar med supertemperament, förvisso bröder med Elit- mamma.

Har för mig att det är Millomgården i Falköping som brukar ha mkt fina hästar med Pascal som morfar, men är inte helt säker där.

Senast ändrad:

Ja men Guiness är inte fel.. Men hur säker är han i storleksnedärvningen?
Ulrika

Ett krav jag har i allfall är att det ska vara minst 38 poäng extriört och inga 6 or.

Jag har själv kollat lite på Santa Crus och Sandakan som kandidater.

#16 Kan inte säga så mycket mer än att Paztelle till hör stofamilj 5 .

Det är ju 2 fantastiskt olika hingstar det där.. ;). Vad förväntar du av avkomman? Vad ska den användas till?
U

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 417
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka