Vad göra?

R8n

Trådstartare
Grannens katt har bestämt sig för att bo här.

Då hennes andra katt fått kattungar och han "tuktar" dem så får han inte gå in, inte ens för lite mat. Så nu har vi en mager katt sitter på trappan och skriker eller ligger på altanen och sover.

Detta har pågått i 4 veckor snart. Så självklart har vi börjat mata honom då det är hemskt att se honom börja bli lika mager som katten Måns (som Heulwen tog hand om senare). Och nu ska det tydligen börja om ingen :(

Djurinspektörerna bryr sig inte. Då de har semester. "Återkom i början av Agusti så kanske vi kan göra något då"

Vågar inte prata med ägaren heller p.g.a hennes kontaktnät.

Vad kan man egentligen göra i en sådanhär situation? :crazy:

Sv: Vad göra?

Men ger inte hon katten mat själv, fast utomhus?
I sånt fall så kan ni strunta i att ge mat så kanske den inte kommer till er.

För nu när ni ger den mat så kommer den att fortsätta att komma till er.

Först stor heder åt dig som matar kisse!!!:bow:
Fy faro! Skulle hon göra så om det var ett av barnen som var dumma? ( vet inte om personen har barn förståss). Vad tror hon katten ska leva av?
Du har ju anmält till djurskyddet och de verkar måttligt intressserade.
Vet inte var du bor men det finns kanske något katthem i närheten eller typ kattkommandosyd du kan kontakta så de kan ge dig några råd.
Hon borde inte få ha djur efterom hon inte begriper att katter gör så här och tuktar kattungar.Antar att hankatten inte är kastrerad
Grrrrrr...

Nix, katten får ingen mat ute. Hon bryr sig inte ens om att smeka/klappa honom när han kommer mot henne.

men ni kan väl åtminstone be grannen att ställa ut mat åt sin katt ?

När vi påpekade att katten började bli mager och att hon borde ge den mat så fick vi höra att han minnsan var en vildkatt som de tagit hand om sen han var unge. Så tydligen ska han väl klara sig att äta fåglar och råttor/möss vilket han verkligen inte klarar eftersom han börjar bli mager.

knas: Hon har ett barn runt 3-5 år kanske. Som bara får åka vagn, knappt aldrig får vara ute och leka heller m.m som jag inte vill skriva här.

Katten är enligt ägaren 4 år. Han är kastrerad. Hade det inte varit för att vi har två egna katter varav dena ena inte gillar främmande katter alls hade han nog fått flytta in här eftersom ägaren efter lagen har övergett katten.

Ägaren har nu åkt bort dessutom, lämnat ansvaret till ungdommar 16-18 år som ska sköta kattan med ungar. Så nu är katta ute och ränner också som hon vill. Stackarn är ännu magrare än hankatten.

Katthemmet kan inget göra förrän ägaren själv vill omplacera katten. De hade inte ens lust att skicka brev/ prata med ägaren.

Ägaren har nu åkt bort dessutom, lämnat ansvaret till ungdommar 16-18 år som ska sköta kattan med ungar.

Fast det i sig är väl inget märkligt. Jag har lämnat hemmet 3-4 dagar, när vi haft småvalpar och då har dotter 14 och son 17 haft ansvar för både tik, valpar och andra hundar + katterna och det är inga problem.

Svärmor som bor på samma gård är tämligen hundrädd, så hon är inte till mycket hjälp för dem, utan de klarar detta finfint på egen hand.

Har kattan ungar, så är det heller inte så konstigt (om än inte önskvärt) att hon är tunn i kroppen.

Tycker nog som flera i tråden att ni ska prata med grannen i första hand, innan ni vänder er till något katthem etc.

Har pratat med dem som sköter kattungarna nu.

Katthonan flyger på hankatten därför får han inte komma in. Inte heller får de ge honom mat ute eftersom "han klarar sig på det han fångar" vilket han inte gör eftersom han är mager.

Ägaren kommer hem på söndag, ska försöka få en pratstund med henne då.

Fick även veta att ena kattungen inte har någon bröstkorg, hur vanligt och dåligt är det? (bara av ren nyfikenhet)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Thunderjaw
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama