Vad göra....?

Ixys

Trådstartare
Jag har en ganska pigg och framåt häst som har fått en olat (från mig säkert...) Varje gång som vi ska starta traven så drar han upp huvudet, ökar steglängden i skritten och drar iväg till slut i trav. Han är okoncentrerad och vill inte riktigt lyssna. Jag saktar av och försöker igen. Har ridit mycket skritt för att få fram lydnaden men det verkar inte som att jag kan föra över lydnaden till traven, för mig iaf.

Sv: Vad göra....?

försök med mycket tempoväxlingar och varför inte försöka rida öppna in i traven så han inte kan dra iväg..var huvudet befinner sig är inte det viktigaste ibörjjan utan att han kommer tillbaka till dig och väntar så kommer huvudet automatiskt att trilla dit det ska dsen;P

Tja det handlar om att själv kunna rida en övergång.
Att kunna reglera hästen så att den är i en sådan balans och hållning att den inte gör sådär i övergångarna

ridutbildning helt enkelt

för stort ämne för ett internetforum

Men många gånger så gör många ryttare "konstiga saker" i övergångarna som låser höftleden.

tex så viker de sig framåt i galoppfattningen och tynger ned framdelen - som skall upp :crazy:

När hästen skall börja trava så klämmer och kryper de ihop också.

Om hästen går i en bra form i skitten och du sitter bra så räcker en impuls med underskänkeln
Förmodligen förbereder du dig på ett sådant sätt att du förstör formen och försöker sedan börja trava

Senast ändrad av en moderator:

Det kan inte vara så att hästen inte har kraft/ork nog att hålla formen i övergången?
ett klassiskt problem annars.

Jag skulle som föregående talare rekommendera övergångar i massor, bara träna, träna, träna..

Tack för svaren.
Övergångar är något som jag ständigt kämpar med....
Men nåt kul hände idag. Red på "galoppbanan" och då släppte allt. Han drog inte upp huvet en enda gång!!! :) Får hoppas att det håller i sig även i manegen/paddocken. Kanske sitter man och "låser" sig själv för att allt ska va sååå bra just när man ska arbeta. På banan så var det bara för att konditionsrida och "slappa", inga krav.....

Jag har en ganska pigg och framåt häst som har fått en olat (från mig säkert...) Varje gång som vi ska starta traven så drar han upp huvudet, ökar steglängden i skritten och drar iväg till slut i trav. Han är okoncentrerad och vill inte riktigt lyssna. Jag saktar av och försöker igen. Har ridit mycket skritt för att få fram lydnaden men det verkar inte som att jag kan föra över lydnaden till traven, för mig iaf.

hei hei =)
Jeg kan gi deg noen råd. er hesten hard i munn?
i så fall har jeg nesten det samme problemet med hesten min.
Det jeg har begynt med er og starte fra bakken av. Du ta og legger et lett trykk på bittet helt til han rygger, med en gang du ser han letter på seg og legger seg bakover så gir du ettergift (Slipper bittet og roser han) det skal du gjøre noen ganger. også skal du ta og begynne med og sette på han tømmere og gjøre akkurat det samme, legg et lett trykk på tømmrene og få han til og lette på seg bakover, dette skal du også gjøre noen ganger. etter hvert kan du ta på tøylene og gjøre akkurat det samme 2-3 ganger for og undersjøke om han har forstått det du vil frem til. har han forstått det så kan du sette deg oppå og gjøre akkurat det samme. begynner han og stile eller tule så må du bare sitte ned i salen og slappe helt av og ikke stresse opp hesten med og kjefte på han, heller ro han ned og fortsett med det du egentlig drev med. etterhvert vil du kjenne at han vil bli lettere og stoppe pluss at han forstår hva du vil og hva du mener. Husk at ettergiften er veldig veldig viktig og ros han med en gang, husk at hester må roses på sekundet ellers vil den bli roset for feil ting og vil da tru at det var det som var riktig, derfor skal rosen vært kort, hyggelig og trivelig for både hesten og deg selv.
Husk og ikke spenn deg eller bli redd vis hesten finner på noe kødd. du skal aldri kjefte på hesten, du skal heller roe den ned eller finne ut åsaken. Husk at ingen ting er hesten sin feil, rytteren er den som bestemmer alt og hesten ser opp til deg derfor er det helt feil og kjefte på hesten, da blir den bare 10 ganger værre etterhvert.

Lykke til og håper mine tips hjelper deg videre. :D ;)

Mvh. Rikke

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar