Vad göra?

M

Marika

Jag blir inte klok på allt det här. Ja som sagt jag har ju haft problem med foderstat och hösilage med dåligt protein värde och ja allt va det nu är. Och ja nu är foderstaten uträknad och allt det är bra! Skönt tyckte jag, hästen har redan gått upp i hull och är väldigt fin och välmående förutom en sak. Hon är lös i magen. Suck! Var värre för någon vecka sen, men har blivit bättre men är fortfarande inte helt okej. Ger ju lusern nu och jag antar att det är den som spökar, hon får inte så jättemycket utan får 4dl. Ska jag sänka den eller hur ska jag göra? För jag orkar verkligen inte med det. Equiterapeuten sa även att jag kunde ge halm för att få lite mer torrsubstans i maten och även så att hon har lite att pilla med. Det låter som det bästa alternativet tycker jag. Hon hade inga problem som helst med magen innan jag gav henne lusern. Tacksam för svar!
 
Sv: Vad göra?

Du kan ju inte byta ut lucern mot halm utan att kompensera för det protein som finns i lucernet om det nu behövs för totalbalansen i foderstaten, 4 dl kan inte väga så mycket att det påverkar foderstaten i någon större utsträckning. Håller du på och introducerar lucernet? I så fall kanske du ska sätta ut lucernet igen och vänta tills magen är OK och sedan introducera väldigt långsamt. Var det din häst som inte tålde mineralpellets?

Halm innehåller bara ca 5 Mj och lite mineraler medans lucernet innehåller ca 8,5 Mj, 110 smbrp och mineraler.
//marti
 
Sv: Vad göra?

Men det va inte så jag menade! :crazy: Så dum är jag verkligen inte, jag menade att jag skulle lägga till halm för att få mer torrsubstans för henne. Ska ju har kvar lusernet såklart om jag kan.
 
Sv: Vad göra?

I den mån lusern påverkar träckens konsistens så brukar det vara åt det hårda hållet. HH
 
Sv: Vad göra?

Jag läste bokstavligt...
Vad som händer om du lägger till halm är att energin (Mj) ökar och smbrp sjunker vilket då på verkar kvoten. Du har ju redan ett dåligt eller rättare sagt uselt hösilage. Det vore bättre om du kunde köpa in ett bra hö att dryga ut det med.
//marti
 
Sv: Vad göra?

Hei
Kan hun være proteinfølsom? hvis jeg forstår riktig kom problemene etter at du fikk en foderstat med mer protein enn du har gitt henne tidligere? høres ut som den hesten jeg skal kjøpe nå, den hadde skikkelig diare lenge uten at en fant ut av det;skikkelig trøttsomt, hesten ble tynn og hadde ikke energi. Han får nå mindre protein enn før og er bare løs i magen en gang i blant, har lagt fint på seg og er frisk og rask! lykke til
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 078
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp