vad göra?

I

Icebabe_1

min häst är ju ute på foder,men jag får hem han om två veckor igjen,då det inte funkade.
fodervärden säger hon har haft ut massör på han,och massören säger han är helt okey i kroppen,men endå låter han inte tjejen rida honom,han stegrar så han kan nestan välta rundt,han har även börjat sparka efter alla i stallet förutom fodervärden,hon ringde nu,stallägaren vill inte ta ut han,fodra han eller lägga täcke på han,då han sparkar och har öronen rakt bakåt,jag frågar "är det inte konstit att han är så mot alla förutom dig?"misstänksam....
men fodervärden tror han har ont nån stans,och nämner han är lite lite röd i ögonvitten som hon har hört det kan bero på huvudvärk som derav kommer för tandvärk,
jag sa att jag sa åt henne att raspa tänderna på honom då hon hemtade honom.det hadde hon inte gjort men trodde tandläkaren skulle jkomma denne månaden.

nu är frågan,jag börjar bli lite nervös att det skall ha slått slint i huvudet på honom,det är ju ett fullblod.....
vad tar man för åtgärder när han har blivit så här?han var ju underbar och lugn när jag hadde honom,kan hans uppförande bero på att han saknar hemmet och mig?

jag behöver råd om allt nu,så jag är förberedd när han kommer hem.
jag kommeri nte sätta ut han igjen på foder,då jag har fått för mig att det var ment att han skulle va hemma hos mig bara.

Sv: vad göra?

Ta ut en veterinär som får gå igenom hästen. Kolla tänderna (tandläkare el intresserad veterinär!). Kolla utrustning, sadel (även om den har passat tidigare kan ju något ha hänt - hästen musklat sig annorlunda eller skador på sadel, dags för omstoppning). Kolla foderstat - tillräcklig grovfodergiva? För låg giva leder till stress och magont. Öka på hö/hösilage/ensilage. Låt hästen ströva med justa polare i stor hage och ta det lugnt en tid.

Lycka till!

nu blir det ju nytt stall för han igjen,då jag hadde sagt upp det gamla stallet.
men det är ett lugnt stall med 5 hästar och skog rundt hagorna.
hon har heller inte skott han,nått som skulle göras för nestan två månader sedan,kan det bero på det også?jag har redan bokat in hovslagare dagen efter hans hemkomst.

han går der uppe på otroligt lite mat,
betfoder halv dl
grund 1 kg
och linfrö.

hos mig gick han på
2 kg kornkross
1 kg havrekross
2 kg groov
linfrö pluss 15 kg ansjilasj

vet ej vad han får der i högiva.

jag tänkte ta ut en hästtandläkare när han kommer hem om hon inte gör det innan.

sadlen är en syntetsadel som förra stallägaren pekade ut för mig,det är ett år sedan vi köpte den.

fodervärden har tränat mycke ledarskap med honom och satt nytt reglement på han,vet inte om det kan ha ställt till med nått,då jag behandlade honom som det han är,en prins,med lagom och normala regler,mycke kärlek och sådant,
kan dette ha gjort han elak efter hon satte upp massor av nya saker?typ får han inte mysbuffa med huvudet,som jag lot han göra.

har nån nått bra tips om telefon nummer eller hemsidor till massörer,tandläkare och sådant?

jag vill ha en massör ut en gång i månaden minst ifall att han behöver det.

kan nån hjälpa mig med fodergiva også?
en seriös person alltså inte dom som tror dom kan nått.

:bow:

Vill inte måla fan på väggen, men humörförändringar hos hästar KAN bero på tumörer. Det behöver inte göra det, men risken finns. Kolla upp hästen som du planerat, blir det ingen förbättring kanske du ska kolla så att den inte har cancer.

Angående fodret, så skaffa analys på ditt grovfoder och gå in på foder så ska du se att någon hjälper dig! Lycka till med din häst och hoppas den blir bättre.

En kompis lånade ut sin häst till fodervärd. En jättesnäll fullblodsvallack.
Tyvärr fick fodervärden för sig att "lära om" hästen. Hon hade fått info före att han gick alltid bakom dig när du ledde. Inget problem han gick överallt och lastades med grimma på 3 sekunder osv.

Det skulle hon "lära bort" med longerpiska. Den hästen kom också tillbaka. Han kunde aldrig mer ridas ensam på, konstigt egenligen att det blev på ridningen han fick problem... Men han blev väldigt populär på ridskola som han gick på över 12 år. Väldigt snäll ialla lägen som förr, bara han inte reds utan hästkompisar.

Detta hände före NH vågen. Men jag tror att oskickliga Nh utövare kan göra lika mycket skada som andra klantskallar. Ta reda på hur hon tränat NH och hur hästen reagerat. Förstora inte upp problemen innan du har träffat hästen. Den kanske behöver dina rutiner igen och sedan blir det bra. Det hoppas jag iallafall!

Var det inte hästen som du fick förra året? Varför skulle du ha honom om du ändå lämnar ut honom på foder. Du fick väl honom för att den tidigare ägaren tyckte att DU skulle ha honom inte någon annan?
Fattar ingenting faktiskt.

ja jag fick han,jag satte ut han på foder ett tag pgr av överarbete.
jag tyckte det var bäst lösning för honom för så att ta hem han igjen när allt lugnade ner sig igjen.
tycker inte det är så svårt att fatta faktisk.

Och det visade sej att det inte var den bästa lösningen för honom. Varför ta emot en häst man inte kan ta hand om överhuvudtaget? Fattar inte det. Tidigare ägaren trodde att hästen hade fått ett gått hem det var väl därför du fick honom.Var det inte så?

Senast ändrad av en moderator:

du vet det var bra med tid fram till nu första january,det är ett helt år.fattar inte vad du är ute efter.
han är min och det var snack om över vinteren,då det lugnar sig igjen,oansätt kommer han hem igjen nu,och jag måste hitta en lösning på nån som kan hjälpa mig dom två dagarna då jag inte har möjlighet att åka ut till stallet.
det är snack om en gång händelse i löpet av hans livstid som jag sökte hjälp via fodervärd,trodde det var det fodervärdar var till för.

är du ute efter bårk eller diskusjon är du kommet till fel tjej,
jag skrev här för att få hjälp eller hur???!!!och råd.

:crazy: Oj va rädd jag blir. Detta är ett forum där man diskuterar.
Då kan jag ge dej ett råd. Ditt ansvar att hålla koll på att din häst mår bra upphör inte för att du lämnar ut honom på foder. :idea: Då hade du i tid sett att han ändrat beteende och inte blivit bra skött. Men alla har ju inte ansvarskänsla, tyvärr.
Råd om hur du ska ta hand om din häst. :cool:

har inte tänkt att få dig rädd,
du uppför dig bara barnsligt i mina ögon.

ansvar har jag,han har mått bra alla gånger jag har varit upp å kollat till honom,det är sista veckan det har börjat.

sköt ditt eget å låt dom seriösa träda fram istället lilla gumman. :smirk: du hoppas på ett bråk och det kommer du nog inte uppnå hos mig.

lawless skrev:
Och det visade sej att det inte var den bästa lösningen för honom. Varför ta emot en häst man inte kan ta hand om överhuvudtaget? Fattar inte det. Tidigare ägaren trodde att hästen hade fått ett gått hem det var väl därför du fick honom.Var det inte så?

Ens livssituation kan ändra sig snabbt. Ska man neka att ta hand om en häst för att man KANSKE får problem i framtiden? Eller ska man strunta i det som blir problemet (t.ex bli arbetslös...)?

Magdalena skrev:
Ens livssituation kan ändra sig snabbt. Ska man neka att ta hand om en häst för att man KANSKE får problem i framtiden? Eller ska man strunta i det som blir problemet (t.ex bli arbetslös...)?

Beror väl på vilken människa det gäller. För hur kan man se på när ens häst blir förstörd för nu har hon ju helt plötsligt varit och hälsat på hästen flera gånger och inte gjort någonting förrens nu. Märkligt beteende tycker jag.

Icebabe_1 skrev:
ansvar har jag,han har mått bra alla gånger jag har varit upp å kollat till honom,det är sista veckan det har börjat.

Då skulle jag ta och låta en veterinär kolla upp honom om det kommit så plötsligt. Hastiga beteendeförändringar brukar tyda på att de har ont någonstans eller inte mår bra.

Förresten, om du varit där och hälsat på honom regelbundet borde du väl sett att han inte blivit skodd och kunnat påpekat det då? Han måste ju se hemsk ut om det gått så lång tid sedan sista skoning :crazy: :(

Senast ändrad:

domino skrev:
Förresten, om du varit där och hälsat på honom regelbundet borde du väl sett att han inte blivit skodd och kunnat påpekat det då? Han måste ju se hemsk ut om det gått så lång tid sedan sista skoning

Just det satt jag också och undrade över..

Citerar trådskaparen..

"hon har heller inte skott han,nått som skulle göras för nestan två månader sedan,kan det bero på det også?jag har redan bokat in hovslagare dagen efter hans hemkomst."

Detta måste ju alltså innebära att hästen i fråga inte är skodd på ca 4 månader!! :eek:

Om man har som i normala fall 8 v intervall..
Att man då kan säga att hästen har haftr det bra alla gånger man vart där och kollat förutom sista veckan.. det finner jag märkligt! Ty då borde ju hästen i ägarens ögon vart ordentligt omskött och haft det bra..trots att den inte skotts/verkats på 3 månader och 3 veckor!

Idiotiskt! Jag skulle inte för mitt liv låta det gå så länge mellan hovslagaren.. ok, en vecka eller som allra mest två om fötterna ser bra ut och det har hänt något som gjort att hovis inte kunde.

Jag anser det vara oansvarigt! Av både fodervärden och hästägaren..som ju faktiskt enligt egen utsago vart där för att kolla!

Jadu tjejen, nu har du tagit dig vatten över huvudet. Du är genomskådad och jag undrar ärligt VARFÖR du har häst.
Detta är ju inte första gången jag känner att du är en av de som jag verkligen inte skulle vilja vara häst hos. Och det grundar jag absolut inte bara på denna tråd utan andra trådar av dig, och jag tycker att det är skrämmande att du inte ser dig själv och din brist när det gäller djur överhuvudtaget.

Kan bara beklaga till din stackars häst, och hoppas att han någonstans i sin själ kommer att hitta en tro på människan igen.

Om ni andra undrar hur jag kan skriva så nedlåtande om en annan människa, så kan ni gå in på andra trådar av denna tjej och läsa så förstår ni.

Jag brukar ta det mesta med en klackspark och inte lägga så mycket energi på sådana här människor, men nu är måttet rågat även för Ice-babe.

Jag kan bara ge dig rådet att helt enkelt lägga det med djur på hyllan, för du kan inte (även om du tror det) tycka om dessa fantastiska väsen.

Och tänk inte ens tanken att skriva något snäsigt tillbaka för det är du ju duktig på, för det visar bara ännu mer att du inte kan lära dig av dina misstag utan kör ditt eget race, helt utan betänkligheter och empatikänsla.

Och jag vill bara tillägga att jag vet att en livssituation kan ändras, det kan hända alla.

Man allvarligt, du är bara för mycket och kanske vore det bäst att du tar hand om dig själv istället för det verkar du behöva.

Gillar inte heller ditt sätt att ljuga i andra sammanhang, du kommer att stå och stampa på samma ställe hela ditt liv.

Känns det bra??

jag skrev fel vid skoingen,såg det nu,
det är två veckor sedan han skulle skotts,alltså första veckan i januari.
ledsen för dette fel.

citat av petter.
"så kan ni gå in på andra trådar av denna tjej och läsa så förstår ni."

Vilka andra trådar då?? mvh en som skriver i hennes ställe...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka