Vad göra om hästen hotar?

O

overkill

Jag läste nyligen en bok om ridning och rädsla och i den stod det att ett bra sätt att förebygga sin rädsla är med kunskap. Att veta hur man ska hantera olika situationer som kan uppkomma.
Boken beskrev mest rädsla vid ridning och jag har aldrig varit rädd på hästryggen, jag är mer rädd på marken.. och min fråga är väl kort och gott, vad gör man om hästen hotar en?
Jag känner att jag måste veta hur jag ska bete mig, så att jag inte blir rädd och kanske flyttar på mig och hästen därmed får övertaget.
Ska man hota tillbaka eller fortsätta som ingenting eller vad ska man göra? Detta gäller hantering av ridskolehästar, har alltså ingen möjlighet att träna NH med en särskild häst ellerså (eller ens överhuvudtaget..)
Tacksam för svar!

Sv: Vad göra om hästen hotar?

När det gäller ridskolehästar så skulle jag ignorera oönskat beteende då många av dessa hästar lever på att folk faktiskt reagerar och blir rädda- fortsätter du lungt som vanligt som ger de upp när de förstår att du inte tänker bry dig. (ex. när du ska sadla och hästen börjar hugga i luften- så länge hästen inte biter dig så får den självklart visa att det du gör är obehaligt) Tveka aldrig så hästen hinner tänka till utan kliv fram till hästen och kör på som vanligt.
Men om hästen nu verkligen skulle gå efter att attackera mig så skulle jag självfallet ge igen. Sådant beteende är oacceptabelt! Dock får man aldrig hysa agg mot en häst utan gjort är gjort- korrigerar du hästen fortsätter du genast som vanligt!

Sv: Vad göra om hästen hotar?

Börja hantera de snällaste hästarna, känner du dig rädd och adrenalinet strömmar så är det redan kört.

Måste du göra iordning en häst du är rädd för så be någon om hjälp istället, du kanske kan göra iordning en av de mysigare hästarna istället.

Träna på att behålla ditt eget lugn, ridskolehästarna är sjukt duktiga på att läsa av dig och ditt kroppsspråk.

Lär dig flytta omkring hästen du hanterar i spiltan/boxen med tryck/eftergift så lär sig både du och hästen att det är du som har kontrollen. Börja med att fokusera blicken på hästens bakdel, sedan peka, sedan peta lätt, sedan lite hårdare, tills rumpan flyttar på sig.

När hästen flyttar på sig bara för din blick och du kan behålla ditt lugn så kan du prova att gå in och låta hästen hälsa på dig. Stirra inte hästen rakt i ansiktet, var lite passiv och "behaglig" så brukar även de bråkigaste hästarna acceptera att du kommer in i deras "rum".

En del hästar försöker nafsa lite för att se hur du reagerar, men sällan så hårt att dom gör illa dig. Oftast räcker det med att man ignorerar det för att "imponera" på hästen så att den accepterar dig som ledare.

Annars får man utan att visa några känslor peta undan huvudet och sedan återgå till att vara passiv. Får du problem från det läget så be någon om hjälp istället, det går inte att läsa sig till hur man läser av och reagerar i ett forum :-)

När jag gick på ridskola så fick jag "värsting" hästen att acceptera mig först efter att den bitit mig HÅRT i axeln. När jag bara ignorerade honom ändå (svårt!) istället för att sopa till honom som han var van vid så blev han helt förändrad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka