Vad göra nu?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare walder
  • Startdatum Startdatum
W

walder

Har ett sto som jag hade iväg på betäckning 2007, betäcktes vid hand på två brunster, men tog sig ej.

Tog bakt. prov våren 2009, hade streptokocker i livmodern, körde stoet till annan hingst, skickade med penicillin till hingstägaren som hon skulle ha under första brunsten, betäcktes en brunst, och visade sig dräktig på dygn 18.

Var iväg på nytt ultraljud på dygn 90, stoet hade då resorberat, hade nog gjort det ganska nyligen då, då livmodern var utvidgad.

Frågan är vad jag gör nu? Stoet har haft tre föl tidigare, det senaste -03.
Börjar bli lite till åren, så detta året blir nog sista försöket, så vill göra allt i min makt för att få henne dräktig.
Nytt bak.prov antar jag?
Sköljning? Vad innebär det och när gör man detta?
Skall jag betäcka naturligt igen, eller bör jag överväga semin? (minska bakteriesmittan?) fryst eller färsk?

Något annat man kan göra ?

:confused: undrande nybörjare

Sv: Vad göra nu?

Naturligt eller semin har nog ingen större betydelse.
Det viktiga är att du tar bakt-prov igen, för risken finns att hon är infekterad igen.
Sen får baktprov-svaret visa vad ni gör sen.

Sen är det viktigt att hon hålls under uppsikt med ultraljud under tiden hon brunstar, så om hingsthållaren till hingst på naturligt inte kan tillhandahålla det, så är det nog semin som gäller.

fundera på om stot är så bra att det är värt att kämpa? har hon lämnat riktigt bra avkommor? annar skan ju en ide vara att fundera på ett nytt sto.
annars kan man låta henne vila ett år se till att hon har alla förutsättningar ta en beprövad hingst som passar henne med riktigt bra kvalitet på sperma.
använd en station som har spec. sig på svåra ston...obs detta är dock väldigt dyrt.
lyck till!

Är stoet infekterat spelar det ingen roll hur bra sperma hingsten har....

fundera på om stot är så bra att det är värt att kämpa? har hon lämnat riktigt bra avkommor? annar skan ju en ide vara att fundera på ett nytt sto.
annars kan man låta henne vila ett år se till att hon har alla förutsättningar ta en beprövad hingst som passar henne med riktigt bra kvalitet på sperma.
använd en station som har spec. sig på svåra ston...obs detta är dock väldigt dyrt.
lyck till!

Vad är fördelen med att låta henne vila ett år till?
Hon "vilade" ju dessutom -08 helt.

Att använda sig av en station som är duktig på svåra ston är inte alls dyrare än andra, jag vet två på rak arm som är erkänt duktiga och det är inte många 100-lappar dyrare än andra stationer.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 325
Senast: tanten
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar