Vad göra med häst som tror...

_Smulan_

Trådstartare
..att hon är vildhäst? Nu menar jag inte att hon är svårfångad i hagen el så hon är väldigt social och älskar att bli riden och att man håller på med henne men emellanåt får hon knäppar i huvet och brakar igenom staketet!:eek:
Det spelar ingen roll vad för staket man har; elstängsel, trästaket, trä+el... får hon knäppen så ryker allt.

Och som sagt, vanligtvis är hon jättelätt att ta i hagen (och då har jag ändå stora hagar, minsta är på 3 ha) men är hon lös så är hon i princip omöjlig att fånga och grymt snabb dessutom...
Får man inte tag på henne kommer hon inte tillbaka frivilligt heller...:crazy:

Vad hade ni gjort? Det här händer ju inte så ofta (kanske 1 gång/halvår) men det är ju farligt!
 
Sv: Vad göra med häst som tror...

Halloooo! Ingen som har några rymningsbenägna hästar här eller?;)
 
Sv: Vad göra med häst som tror...

tja,min häst vill inte ens gå till hagen :smirk: men hon kan få knäppar å rusa över mig rakt in i stängsel med ko el,vilket är vääldigt starkt,och efter kommer en ursinnigt skrikande,lerig matte:rofl:

Eftersom d inte händer så ofta så är d ju svårt att förebygga eftersom man aldrig vet när d ska ske,man kan ju inte gå spänd i ett år å sen brakar hon runt:crazy:
 
Sv: Vad göra med häst som tror...

Vi har en rymningsbenägen en, fast jag tror aldrig han skulle braka igenom ett staket, han bara stäääääcker på dem lite :crazy: :p

Men vi fick iaf rådet att göra så med stänglset att en av trådarna är kopplad till jorden på aggregatet och då väljer man gärna mittentråden om man har tre. Tanken är att hästen ska komma i kontakt med jord- och strömtråd samtidigt, ska den få en smäll den sent glömmer.
Vi har kopplat så nu, men tyvärr verkar lill-pålle känna på sig att det är nått lurt så vi har inte sett reaktionen ännu.

Men kanske att du kunde testa att göra nått sånt, och sen kanske se till att hästen går emot på en gång, så den VET till nästa gång den får en knäpp och vill spränga staket... :idea:
 
Sv: Vad göra med häst som tror...

Svarar båda...

Vi har "ko-el" i stängslet o de e stark ström! Man skriker HÖGT om man råkar nudda!
Har lett fram henne flera gånger så att hon fått en ordentlig stöt men när hon smiter (har sett henne!:eek: )så står hon innan vid en stolpe och LYSSNAR o springer sen ut mellan 2 "tick".
Hon borde få en stöt då ändå kan man tycka men tydligen är det inte tillräckligt för att hon ska välja bort friheten...;)

Finns väl antagl 2 alternativ.

Alt 1. Frakta henne t USA o släppa henne bland mustangerna.

Alt 2. http://stutericavera7.bloggagratis.se/2006/12/08/49338-antenn-styrd-ponny/

Var det en vän som tipsade mej om...:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 872
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 780
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp