Vad göra med fult ekbord?

Cydonia

Trådstartare
I veckan flyttar vi in i nya lägenheten *wiiie*, men då vi hyr i andrahand så finns lite möbler kvar. De mesta ska in i ett förråd, men köksbordet+stolar är hiskeligt tunga och går inte att montera ned så vi funderar på att låta dessa stå kvar istället.
Stolarna är lite ledsna, men bordet är verkligen hemskt slitet med knivmärken och repor över hela skivan. Så, vad kan vi göra för att piffa upp allt lite på enklaste sätt?
Vi har tillåtelse att "renovera" bordet lite om vi själva vill.
Slipa lätt och olja? Vaxduk? Tygduk? Annat?

Och nej vi får tyvärr inte måla om skåpluckorna (förhoppningsvis kan jag övertala vår snälla hyresvärd inom sin tid, haha) så även tips på gardiner och andra detaljer som passar in med resten av de..ehum...färgglada köket.:angel:

Senast ändrad:
Sv: Vad göra med fult ekbord?

oops, glömde inkludera bilden:D:
IMAG1191.jpg

Jag gillar färgen på skåpluckorna, känns väldigt retro :) Tänker mig att bord och stolar skulle matcha retrokänslan ännu bättre om de betsades mörkbruna med en lite rödaktig ton (typ som en mörk teak).

För övrigt är väl matgruppen ändå i furu?

Om du bara vill lägga på en duk (eller byta till snyggare gardiner, tror jag gör en hel del också ;)) så skulle jag tipsa om retromönstret Perssons kryddskåp från Almedahls.

01.jpg

Bordet ser ut att vara furu. Bara att slipa och olja/lacka/måla.

/Lizzie

En annan lampa skulle lyfta rejält tror jag. Något lite ...skirare?

I övrigt instämmer jag med andra - det är retrokänsla och kan bli skitsnyggt.

Måla INTE om!

Är ju jättefin färg på skåpluckorna. Tror dock att en duk, andra gardiner, annan lampa och eventuellt ny klädsel på stolarna kan lyfta en hel del.

Jag hade betsat eller laserat bordet i någon mörkare brun lite kastanje-tonad färg och haft det mesta vitt till, skåpsluckorna är ju fina! Kan bli jättemysigt med vita detaljer till och det mörka bordet :) En lampa i samma färg som luckorna skulle också kunna bli lite roligt!

Vilken tur att ni inte får måla om luckorna, det är ju jättefina! :) Ett nättare bord med teakstolar tror jag hade varit pricken över i:et.

Jag skulle använda mig av gardintipset du fick i tråden alternativt skira, vita gardiner. Kör du mönstrade gardiner hade jag betsat bordet och stolarna mörkt och lagt på en vitprickig du med samma bakgrundsnyans som luckorna och en nättare fabrikslampa även den i samma nyans som luckorna.

Kör du med vita gardiner skulle jag måla om nederdelen av bordet vitt, lagt samma vitprickiga vaxduk och bytt ut stolarna till vita, nättare stolar. Lampan kan vara samma som första alternativet eller en vit, lite nättare lampa.

En matta längs efter köksdelen hade jag också velat ha.

Tack så mycket för alla svar, nu blev man fixar-sugen!
Ja bordet kan mycket väl vara i furu, träslag är inte min starka sida.:o

Haha, ja på något sätt så har jag faktiskt börjat fatta tycke för färgen med, blir glad av att se den!
Kommer verkligen bli helt olika stilar på rummen om vi kör fullt ut retro i köket, men det kan ju iof också vara en kul grej att göra. :D

Senast ändrad:

Solklart furu. Utan någon som helst tvekan.

Jag hade nog slipat rätt rejält och sedan målat vitt. Är helt allergiskt mot just den typen av furumöbler, så all maskering hade varit av godo i min bok. Skåpstommarna och väggarna är ju vita, så det kan bli en bra bakgrund för kul gardiner och kanske dynor på möbeln.

Jag är kär i köksluckorna :love:

Vad gäller bordet... Jag är uppvuxen med furu furu furu överallt och har ruskigt svårt för det på alla vis, så jag hade målat vitt så att det inte tog för mycket fokus från de fina köksluckorna och låtit det smälta in med det andra vita istället.

Liknande trådar

Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 886
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama