Corax
Trådstartare
Mitt femåriga halvblodssto har över vintern varit lite väl trind (rättare sagt tjock)om magen. Trots snålt uträknad foderstat har hon lyckats lägga på sig och i våras blev det "hårdträning" för henne. Nu har hon gått på minimal mat i två månader men är fortfarande tjock (men har satt jättefina muskler).
Eftersom vi ska till kvallitén i höst så vill jag ju ha henne rätt slimmad. Något bete är det ju inte tal om men hon äter det som kommer upp i hagen.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra. Jag kan inte rida henne mer eftersom hon trots allt är ung och dessutom haft föl.
Och jag kan nästan inte minska mer på maten. Eller kan man det?
Skulle jag sätta mig å räkna foderstat på det hon äter nu skulle alla tabeller skrika röda.
Nu får hon ca 1.5 kg müsli och ca 6-8 kg torrt hösilage med medelvärden mot plus på protein.
Vad gör man när man har en stor häst på 165 som blir fet av att bara andas??
/en förtvivlad Corax med en tjockis
Eftersom vi ska till kvallitén i höst så vill jag ju ha henne rätt slimmad. Något bete är det ju inte tal om men hon äter det som kommer upp i hagen.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra. Jag kan inte rida henne mer eftersom hon trots allt är ung och dessutom haft föl.
Och jag kan nästan inte minska mer på maten. Eller kan man det?
Skulle jag sätta mig å räkna foderstat på det hon äter nu skulle alla tabeller skrika röda.
Nu får hon ca 1.5 kg müsli och ca 6-8 kg torrt hösilage med medelvärden mot plus på protein.
Vad gör man när man har en stor häst på 165 som blir fet av att bara andas??
/en förtvivlad Corax med en tjockis