Vad göra med fet häst?

Corax

Trådstartare
Mitt femåriga halvblodssto har över vintern varit lite väl trind (rättare sagt tjock)om magen. Trots snålt uträknad foderstat har hon lyckats lägga på sig och i våras blev det "hårdträning" för henne. Nu har hon gått på minimal mat i två månader men är fortfarande tjock (men har satt jättefina muskler).

Eftersom vi ska till kvallitén i höst så vill jag ju ha henne rätt slimmad. Något bete är det ju inte tal om men hon äter det som kommer upp i hagen.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra. Jag kan inte rida henne mer eftersom hon trots allt är ung och dessutom haft föl.
Och jag kan nästan inte minska mer på maten. Eller kan man det?
Skulle jag sätta mig å räkna foderstat på det hon äter nu skulle alla tabeller skrika röda.

Nu får hon ca 1.5 kg müsli och ca 6-8 kg torrt hösilage med medelvärden mot plus på protein.

Vad gör man när man har en stor häst på 165 som blir fet av att bara andas?? :angel:

/en förtvivlad Corax med en tjockis

Sv: Vad göra med fet häst?

Jag ska med stort intresse läsa dina svar, för jag har oxå en tjockis som bara blir fetare och fetare av att andas.

Och här är en till med samma problem .... Visst är det hopplöst!

Mitt ena halvblodssto föddes som en köttbulle och har fortfarande köttbullsform nu när hon är elva. Jag har, precis som du, laborerat med foderstaten - minskat nästan helt på kraftfoder och ger grovfoder med låga värden. Men fettet sitter där det sitter :crazy:. Hon är, precis som din, bra musklad med bra överlinje - men tjock. Hon går i en nedbetad vintergräshage och tycks lägga på sig några kilo för varje grässtrå hon äter.

Det enda som hjälper min häst är mer motion. Tyvärr har hon lite problem med sitt ena framben och kan därför bara gå i lättare motionsridning.

Jag tror att du kan få din häst lite mer slimmad när du kan börja hårdträna henne mer. Men man får nog ändå leva med att vissa hästar är kraftigt byggda i sig och aldrig kan se ut som vältränade elithästar.
Jag tycker inte du ska dra ner mer på grovfodret - det är ju, som du själv säger, redan i underkant.

Men jag vill ju ha den dära vältränade elithästen. :D

Ja det är i alla fall hopplöst. Med min lilla hingst har jag - såklart - motsatt problem. Dvs de kan aldrig någonsin äta samma foder. *sucka*

Men jag vill ju ha den dära vältränade elithästen. :D

Ja, vem vill inte det ... Man kämpar som en dåre för att få hästen i hyfsat trim, och så får man bara höra sarkastiska kommentarer från omgivningen som: " ... och när ska hon föla då ... ha, ha ...."

Jag vill nog påstå att det är svårare att ha en lättfödd häst än att ha en svårfödd (fast billigare förstås :D)

Man får tänka positivt och vara glad över att det åtminstone blir billigt.... Min lättfödda stora häst går dessutom på bete.... Men han är lycklig *tänka positivt* Även jag längtar ibland efter en svårfödd häst man kan ge grovfoder hur mycket som helst istället för att balansera på gränserna till minimigivorna och likväl ha en fet häst.

Ja, vem vill inte det ... Man kämpar som en dåre för att få hästen i hyfsat trim, och så får man bara höra sarkastiska kommentarer från omgivningen som: " ... och när ska hon föla då ... ha, ha ...."

Jag vill nog påstå att det är svårare att ha en lättfödd häst än att ha en svårfödd (fast billigare förstås :D)

Vadå sarkastiskt? När ska HAN föla då?
Nu är min halt när jag skulle börja träna efter att jag haft ont i ryggen:devil:

Mitt femåriga halvblodssto har över vintern varit lite väl trind (rättare sagt tjock)om magen. Trots snålt uträknad foderstat har hon lyckats lägga på sig och i våras blev det "hårdträning" för henne. Nu har hon gått på minimal mat i två månader men är fortfarande tjock (men har satt jättefina muskler).

Eftersom vi ska till kvallitén i höst så vill jag ju ha henne rätt slimmad. Något bete är det ju inte tal om men hon äter det som kommer upp i hagen.
Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska göra. Jag kan inte rida henne mer eftersom hon trots allt är ung och dessutom haft föl.
Och jag kan nästan inte minska mer på maten. Eller kan man det?
Skulle jag sätta mig å räkna foderstat på det hon äter nu skulle alla tabeller skrika röda.

Nu får hon ca 1.5 kg müsli och ca 6-8 kg torrt hösilage med medelvärden mot plus på protein.

Vad gör man när man har en stor häst på 165 som blir fet av att bara andas?? :angel:

/en förtvivlad Corax med en tjockis
Skippa kraftfodret och ge mer hösilage. Så lite grovfoder som hon får nu är inte okej. Hästen ska ha normalt med protein men lågt energiinnehåll i sin foderstat. Det är energin som ger fettet... När fick hon föl, diar hon fortfarande? I så fall måste man tänka annorlunda. Som kronan på verket tar du hästen på promenader i friskt tempo. Du behöver inte rida henne, det går bra att gå med henne istället. Skritt i friskt tempo under ca en timme om dagen sägs bränna fett effektivast.

Oftast har feta hästar problem med en felaktig funktion angående insulin och blodsocker, återgår dock oftast till det normala när hästen är mer åt det normala igen.

Det är väldigt svårt att bedömma vad som är muskler och vad som är fettdepåer på en fet häst, lätt att ta fel.

Läs det utmärkta boken "Den store foderbog" är dock på danska, men man förstår ganska bra ändå.

Ta bort alla lättlösliga kolhydrater i foderstaten, tex genom att:

Blötlägga allt grovfoder i 20 minuter, då lakas de snabba kolhydraterna bort.

Fodra ingenting som innehåller stärkelse, tex spannmål, de flesta pellets osv.

Betfor ska blötläggas och sedan sköljas, då försvinner de snabba kolhydraterna.

Bra fodermedel att använda vid viktminskning:

Blötlagt grovfoder (hö, hösilage)

Lucernpellets (hack innehåller oftast melass inte bra)

Vegetabilisk olja

Sköljd betfor (alternativt de dyrare betprodukterna med mindre socker)

Sojaskrå

Foderstaten måste täcka hästens behov naturligtvis, proteinbehovet ska täckas ordenligt, när det gäller energin kan man ligga lite lågt, överskatta inte arbetstillägget. Kvoten protein / MJ gärna lite högre än det rekommenderade.

Läste ett inlägg på Buke ifjol om en fet häst där man lyckats väldigt bra genom blötläggning av grovfodret trots att man inte gjorde det alla mål.

Hon fick bara någon näve kraftfoder i vintras och mer grovfoder. Hon såg ändå ut som en boll.
Och hon fölade i maj förra året och gav di i ca sex månader. Helt normalt mao.

Natasja; Jag kan inte blötlägga hösilaget. Det skulle min häst inte vilja äta. Något hö har vi inte.
Så vad ska jag ge henne för kraftfoder då? Hon får inte pellets och kan inte äta havre. Betfor undviker jag då hon har känslig mage.
Jag som tycker müsli är så smidigt...
Kan man på nått sätt få igång hästens förbränning? Människor kan ju få hjälp av äppelcidervinäger t.ex.

Åh jag blir snart tossig.

Ge inget kraftfoder alls, ger du lite lucernpellets i stället så tror ju hästen att den får kraftfoder. Lucern innehåller inte så mycket snabba kolhydrater!

Kan du inte prova att ha silaget i hönät, lägga i blöt och sedan låta det rinna av innan du ger det, är hästen hungrig borde den ju äta ändå!

Betfor är ju normalt sett ett utmärkt foder för magen, det är inte så att det är melassen i betforen din häst reagerar på?

Ja i och för sig så borde hon äta. Hon är ju ett litet matvrak. Men jag vet att hon har ratat hösilage som varit för blött och personligen skulle jag aldrig få för mig att äta genomdränkt hösilage. Fast nu är ju inte jag häst så... :D
Knepigast är att få till hönät med bad då jag är inackorderad. Jag måste ha ett sjujävla bra skäl till att göra "dopp i gryta" å krångla till det. JAG tycker ju att "min häst är för tjock" borde räcka men det tycker nog inte nån annan.
Lucern fick hon hela vintern samt hösilaget då och ja... det var ju ingen hit direkt med tanke på resultatet. ;) Men jag kan ju prova igen.

Det var väl mest stärkelsen i betfor hon inte riktigt mäktade med (då)men den kanske kommer från just melassen? Jag är inte direkt 'haj' på betfor.
Men det finns ju betfor utan melass fast den är en del dyrare och jobbigare att få tag på dessutom.

Jag har fått lära mig att det inte finns någon stärkelse i betfor! Betfor som är avsköljd (utan melass) innehåller mycket fibrer och därmed långsam energi som inte ger några blodsockertoppar.

Jag vet inte, men jag tror att hästar fungerar liknande som vi människor, högt blodsocker ger mycket insulin och med hjälp av insulinet binder kroppen fett. Att tänka GI är nog inte fel när man utfodrar sin feta häst.

Tja, det var veterinären som sa det där med stärkelse så jag antog att det stämde.
Men å andra sidan så kommer det nya rön och uppgifter mest hela tiden tycker jag.

Jag kan inte tänka mig att melassen heller innehåller stärkelse. Den innehåller socker, antagligen samma socker som det finns i ex strösocker. Men det är möjligt att hästen reagerade på det. Det vet jag inte alls.

skulle ta bort kraftfodret,sen beror det väl på om hon har fett eller om hon har lite mage. Är en häst fet för mej så har den fett på lår rumpa, får hjärtformad rumpa, har fett vid sadelstadiet och revebenen känns inte så tydligt. En häst som har lite mage ( är bukig) tkr jag oftas tyder på att den (om den inte har proteinbrist) äter mkt grovofder eller äter grovofder med låg TS, tex hästar på bete. Ston som haft föl får ju oxå större mage. Förösk istället jobba upp magmusklerna och de flesta hästar ser bukigare ut när de bara står och sover, och ser sen mindre bukiga ut när de rids och jobbar :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 223
Foder & Strö Jag har suttit och räknat på foderstat till min häst. Jag har kommit fram till att om jag ger 6kg hösilage 6kg halm, 0.6kg soja samt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 771
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 609
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka