vad göra med en inarbetad usel sits?

hljomalind

Trådstartare
Jag har börjat rida lektion nu, efter flera år då jag bara ridit lånehästar i skogen... (för längesen kursade jag mycket och var nog rätt okej skulle jag tro). Jag har bra balans och följsamhet, men har förstås lagt mig till med tusen dåliga vanor, bl.a. för mycket framvikt, spänd i axlar, raka armar, tårna utåt, högre hand än jag tror+ att jag vant mig vid att rida med bekvämt långa stigläder som gör att tårna tippar ner så fort jag behöver jobba med skänklarna. Såg mig själv på videofilm i somras och det såg helt hemskt ut. Det svåra är att jag inte direkt känner de flesta av dessa saker själv - det känns ju helt normalt och "bra" att göra som jag brukar. Att försöka rätta till sitsen blir avigt och krångligt, och fokuserar jag på en grej tappar jag en annan.
Att jag inte är nån superryttare när det gäller gångarter och dressyr visste jag redan - men det vore ju inte helt osannolikt att jag skulle bli bättre på att inverka på hästen om jag fick lite ordning på min sits... Känns bara helt omöjligt i nuläget.

Nån som har tips eller tankar om detta?

Sv: vad göra med en inarbetad usel sits?

Något som verkligen har förbättrat min sits något enormt är när man inser hur pass mycket bättre man rider om man har en bra sits. Dvs man försöker utföra något, t ex en övning, det går inte så bra - man ändrar sitsen och simsalabim så får man igenom det man ville och allting bara flyter perfekt. Det är sådana tillfällen som skänker insikt och medvetenhet och därmed förbättring! Tillåt dig själv att prova dig fram, öka din medvetenhet och välkomna aha-upplevelserna med öppna armar! För mig är det mycket det som ridning handlar om.

för mycket framvikt

Personligen tror jag att detta är den stora boven i dramat. Det jag skulle råda dig till är att släppa stigbyglarna och tyglarna (tex i skritten) och koncentrera dig på att skjuta fram bröstet (tuttarna i vädret ;)) och liksom lyta upp axlarna och "rulla över" dom bakåt och liksom "släpp ner dom" bakom ryggen... gör det ett par gånger och försök behålla den känslan av att du stäcker ut och släpper ner axlarna bakom kroppen.

De höga händerna beror antagligen på för långa tyglar.

Känner igen det där.... Jag har också lagt till med en massa olater och felaktigheter. Har haft problem att sitta djupt i sadeln, blicken ner på hästen istället för framåt, skänkeln för långt fram osv, osv. Men nu med hjälp av kunniga människor så börjar jag så sakteliga komma tillrätta med problemen men det är svårt. Jag får hela tiden koncentrera sig på hur jag ska sitta annars faller jag tillbaka till mina gamla dumheter. Men det är bara kämpa på, skam den som ger sig...

Försök välja ut en sak i taget och koncentrera dig på den. Min ridlärare sa till mig att plocka ut en bokstäv på banan, och varenda gång jag red förbi den bokstäven skulle jag tänka på mitt problem och kolla av om jag gjorde rätt eller fel. Det fick åtminstone mig att bli mer uppmerksam på mitt problem, och gjorde det lättare att göra nåt åt det! När jag nu har ridit på detta sätt ett tag har det blivit mycket bättre!!

Senast ändrad av en moderator:

Rid på lina. Bättre sitsträning finns inte.
Du kan koncentrera dig helt på sig själv, din följsamhet och balans och linföraren tar hand om styrning och tempo.
Har du möjlighet så gör det.

Om man inte har möjlighet att rida på lina, vilket är fantastiskt bra för sitsen så kan man alltid be någon att fotografera eller filma dig när du rider. När man sedan ser på bilderna/filmen kan man i lugn och ro analysera vad som är fel (skänkelläget? blicken? hälen?) och kanske lättare komma ihåg det när man rider. Sedan gör man om detta efter ett par veckor/månader och ser om man förbättrats!

tack för alla tips! Ska försöka komma ihåg dessa så gott det går på morgondagens lektion. Synd att jag inte har möjlighet att bli longerad, annars hade det nog varit super.
Det du skrev, Trani, om att prova sig fram och se om det går bättre att få igenom det man vill fick mig att tänka på senaste lektionen. Då testade jag att riktigt överdriva "stroppsitsen" så att jag kände mig helt fånig. Lathästen började plötsligt skritta mycket ivrigare, och tanken slog mig att kan det möjligtvis bero på att min sätesdrivning kommer bättre till sin rätt med denna sits? Snart glömde jag bort denna upptäckt och sjönk ihop i bekvämsitsen igen, förstås...:o Men ska fortsätta pröva mig fram så som du säger.
Bra idéer alla andra också! får se hur det går framöver...

Jag lägger in en bild - hoppas jag lyckas. Kan bara säga att om någon av alla mina privattränare utsatt mig för detta hade jag nog varit den (dem) evigt tacksamma. Efter att ha lagt ned tusentals kronor genom åren på egna hästar samt träning har jag (för-)blivit en högst medioker ryttare. "Bra där" säger tränaren o man fattar ingenting. Dålig pedagogik. Man måste veta vad är som är bra o försöka göra om det.

Om jag vore yngre o lika kaxig som jag är nu, skulle jag skaffa mig en bra tränare o säga till denne, låt mig inte ta tyglarna eller stigbyglarna förrän jag kan sitta på hästen.

Sitstrning.jpg

Jag har också precis börjat rida lektion igen, de tre första gångerna gick det katastrofalt. 4e gången hade jag intalat mig att jag aldrig mer skulle kunna rida en häst i form så jag sket totalt i pållen och koncentrerade mig starkt bara på min sits och handställning - och visst kom kommentarerna då om vilken bra lodrät sits jag hade.. hästen kanske inte gick lika bra som jag ridit den förr men där tror jag det bara handlar om att hitta knapparna hos mig för att får det att fungera igen.

Så mitt lama tips är att koncentrera dig endast på sitsen, tårna, slappna av, handställning, titta upp, vinkel i armbågen, allt sånt där och ge dig fan på att du ska klara det, motivation och envishet slår det mesta när man egentligen vet hur en sak ska vara men som man inte får till!

Lycka till iaf!!

Jag lägger in en bild - hoppas jag lyckas. Kan bara säga att om någon av alla mina privattränare utsatt mig för detta hade jag nog varit den (dem) evigt tacksamma. Efter att ha lagt ned tusentals kronor genom åren på egna hästar samt träning har jag (för-)blivit en högst medioker ryttare. "Bra där" säger tränaren o man fattar ingenting. Dålig pedagogik. Man måste veta vad är som är bra o försöka göra om det.

Om jag vore yngre o lika kaxig som jag är nu, skulle jag skaffa mig en bra tränare o säga till denne, låt mig inte ta tyglarna eller stigbyglarna förrän jag kan sitta på hästen.

Sitstrning.jpg

Det där är absolut toppen! Vi skulle behöva det alla ibland.

Vilken oerhört nyttig tråd :) Jag har nyligen börjat på ridskola. Innan dess hade jag bara ridit några gånger per år hos vänner eller på tur. Så det är först nu som sitsen spelar någon roll och då känns det viktigt att lära mig rätt från början. Den här tråden förstärker den känslan.

Förra veckan skulle vi sitta ner i traven. Det gick inte alls. Kände mig som en tennisboll i en torktumlare ungefär. :rofl: Men så sa vår lärare till oss att släppa stigbyglarna. Vilken skillnad! Långt ifrån perfekt men mer svajande än skumpande. Säkert mycket skönare för hästen också. Ska bli spännande att se imorgon om jag kan få bak hälarna så att de följer den lodräta linjen. Vet inte riktigt varför jag skjuter fram dem... :confused: I och med att jag gör så blir det dålig takt i traven och lite taskigt bakåtlut i galoppen.

Det med stigbyglarna känner jag igen! Jag tycker det känns jättebefriande att rida utan stigbyglar eller barbacka. Tänkte på det igår när jag red att jag spänner mig rätt mycket i benen just för att jag nog inte riktigt trivs med stigbyglarna. Särskilt i t.ex. trav/galopp på en häst med stora rörelser blir det mycket fokus på fötter och benställning för att stigbyglarna ska sitta där de sitter, och jag glömmer resten av kroppen. Detta problem minns jag att jag hade även på gamla goda tiden när jag var en "vältränad" ryttare.
Just detta känns som nåt som borde vara svårt att träna bort genom ridning utan stigbyglar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det teorilektion på schemat. Lektionen var upplagd så att hälften av gruppen red halva lektionen medans dom andra...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 809
Senast: Lobelia
·
B
Träning har nu ridit en seg pålle i två dagar och har då tagit tillfället i akt att i snigelskritten granska min sits. har fått höra av...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Pazuzu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama