vad göra med en häst som rymmer... *långt*

lovehorses

Trådstartare
I vårt stall har vi en häst som rymmer hela tiden, nu har vi slut på ideer på vad vi ska göra kanske ni har några tips...
Detta har vi provat:
- Höjt tråden, ca 150 cm den högsta.
- Satt fyra trådar, från tre trådar.
- Satt ett starkare aggregat i nästöversta tråden
- Längre bort i skogen har vi satt ett mildare aggregat på tråden näst längst ner. Hagen är rätt så stor, vet ej om strömmen går runt hela därför har vi gjort på detta viset.
- Bytt hage på hästen för att vi trodde att hästen behövde andra hästar som är mera dominanta. Har hästen där nu men hon rymmer fortfarande fast inte lika mycket. Vi har ström i denna hage oxå.
- Trodde att hon var underaktiverad så vi började greja med henne men det hjälpte inte heller.

Funderar på om man skulle sätta henne i en lite hage, typ i storlek med en sjukhage. Då kommer strömmen runt ordentligt. Hon får iallfall vara ute då men i en mindre hage.

En fråga till: Hur är det smartaste sättet att fånga in hästen när den inte vill komma fast. den går bort från en när man kommer närmare. MYCKET irriterande....
Nu har jag gjort så att jag har provat först att försöka få fast henne funkar inte det så har jag tagit lite havre i en hink och gjort henne svartsjuk med hjälp av att ge de andra hästarna havre och ignorera henne totalt en stund sen sätter jag ner hinken på marken och hon får äta när jag bjuder inte före.
Finns det något smartare????

hoppas ni orkar läsa så här långt och orkar svara!

Sv: vad göra med en häst som rymmer... *långt*

Mindre hage, inte så dum idé. Men i storleksordningen sjukhage behöver den inte vara, lite större. Finns elband med både elström och jord i, de ska tydligen ge en ordentlig smäll, men dyra. Alternativt att man sätter två trådar för ström resp jord, men de får inte komma i kontakt med varandra. Fler idéer finns säkert.

Har du kollat hur mycket ström du verkligen har i staketet? En stängselprovare kan man inte leva utan! Finns bl.a. på H**ks för det facila priset av 189 spänn.
//marti

En mindre hage skulle inte jag rekommendera. Finns en häst på anläggningen där jag har min häst som också är en rymmare. Han stod i en sjukhage ett tag, men likväl hoppade han ut ur den, flera gånger!

Underaktiverad? Finns det gräs att pilla med i hagen? Sålänge hästen har mat där tror jag inte att den skulle rymma.

Borde vara enkelt att lösa. Fäst en bit ståltråd i grimman som sticker rakt upp mellan öronen på hästen. När hästen kommer emot staketet med antennen får den en lite kraftigare "smäll" än om den bara går emot med manen. Har hittills aldrig varit med om att det inte har fungerat. Man får låta "antennen" sitta kvar under en period så brukar det vara bra sen.

Varför rymmer hon, tror du? orsaken kan vara bra o veta :smirk:
Jag har inte heller några ideér om själva smitningen. lycka till annars :D

Varför hon rymmer kan delvis vara en bra fråga att ta reda på, men även hur hon rymmer.

tack för alla ideer!
Det skulle vara väldigt intressant och se hur hon rymmer för hon är ju en korsning mellan arab/dartmoore en smal sak med lite man. så man tycker ju att det borde ta mera på henne.
VI ska se om vi kan ordna en mindre hage.
I de hagarna so hon går i så finns de skog och mark att tugga på. Fast vi har hö i hagen så rymmer hon.
Ska se vad som händer om man aktiverar henne ordentligt, bara hennes ben tål det.
Hon har problem med gallor och blir lätt att öma.... (det var en parantes)

Jag håller på detta med ström och jord på varsin tråd med ca 1 decimeter emellan. Vi hade en extrem rymling i stallet för något år sedan och INGET fungerade förutom att dra en extra tråd strax under den övre så att båda kom i övreboghöjd. Kopplade strömmen till den ena och jorden till den andra. Sen lockade vi helt enkelt hästen mot tråden och efter en smäll så försökte den aldrig rymma mer.

/Camilla

Ge henne en kompis! När vi hade fått hem våran häst smet han som en tok, vi testade det mesta. Det som till slut funkade var att släppa in en kompis, efter det rymde han inte en enda gång.

Nu ska jag leka min gubbe lite granna... *jobbig*
Varför rymmer hästen? Trivs den? Hur mår den i övrigt?
Har den tillräkligt att äte ute/inne? Hur är den i temperament och hantering?

Min gubbe menar med det är att ta reda på VARFÖR den gör som den gör... eller byt stall ifall det är så att den inte trivs men stall/ägare...

(Skall tillägga att jag håller på att strypa honom när han säger sådana här saker till mig)

Låt hästen gå emot tråden några gånger så att den får känna på hur otäckt det är. Men då MÅSTE det vara en rejäl smäll som den får...kolla aggregatet

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Utrustning Har inte använt mitt aggregat sedan tisdags, pga boxvila, men då funkade strömmen precis som vanligt. Idag när jag skulle stoppa i...
Svar
1
· Visningar
472
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar