Vad göra innan ommålning?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har en mindre byrå av 60 tals modell. Inte min smak alls men har inte råd med nytt så jag tänkte måla om den och hoppas att jag gillar den bättre sen:D
Den är nu brun med ett mönster av löv på övre skivan. Tänkte måla om den i svart eller vitt. Eller kanske nåt annat? Den ska ev stå i en hall med vita väggar och vit/gråaktigt klinkers golv med en spegel över byrån, kanske nån annan färg skulle bli snyggare?

Men vad bör jag göra innan jag målar om den? Sandpappra lr va det heter?
Har aldrig gjort detta förut så nu behöver jag vägledning. Har kollat här inne på HH förut och vet att det finns folk som är jätteduktiga:bow:

Visserligen är pojkvännen snickare och en vän målare men jag vill visa herrarna hur duktig jag (nåja, bukefolket:angel:) är:p

Sv: Vad göra innan ommålning?

Prova först att lägga ut den på blocket, retromöbler är väldigt mycket i ropet just nu. Se om någon vill köpa den för en tusenlapp och då har du kanske fått ihop till en byrå som du vill ha?

Ja det skulle jag kunna göra men mönstret på övre skivan är i nån sorts tunn väv/trådar lr liknande och byrån har använts som sminkbord hittills. Dvs fläckar och märken från olika smink produkter. Tror inte jag kan få bort det utan att förstöra ytan...

Ska jag sandpappra precis hela byrån? Och hur mycket? Bara lite lite på ytan antar jag? Spelar grovleken på sandpappret nån roll?

Ja, du måste sandpappra allt som ska målas för att rugga upp ytan, annars fäster inte färgen ordentligt utan ramlar av när den torkat.

Jag fixade den här i somras:
före;
gam-byrc2a8a-150x150.jpg

och efter:
nybyra-150x150.jpg

lätt som en plätt med lite färg och överblivna sovrumstapeter!

Blev ju skitsnyggt! Tack för inspirationen:laugh: Ska släpa ner min byrå från vinden(släpade upp den där för 1 vecka sedan av ren irritation på den fula tingesten haha)i helgen och sätta igång.

Om du nu tvunget ska "förstöra" en retropryl, så görs det bäst på följande sätt :cool:

Tvätta hela byrån med målartvätt enligt anvisning på flaskan.
Slipa sedan hela ytan med sandpapper, om man vill kan man köra med ett grövre först och avsluta med ett finkornigt papper. Glöm inte torka av allt damm!
Om byrån har hack eller märken kan du nu spackla igen dessa och slipa ytan slät innan målning.
Sen är det bara att måla,kan behövas flera lager..
Om du använder en vattenbaserad färg så tipsar jag om en pensel med myyyyycket fina strå och en bra roller till ändamålet. Jag tycker nämligen det är svårt att få en snygg finish annars med sådan färg.
Rådfråga din färghandlare, de vet!

Nja tvunget är det ju inte, ville nån köpa eländet så jag får råd med nå annat hade ingen blivit gladare än jag:banana: Men jag tror inte nån vill det med tanke på de mer eller mindre permanenta sminkfläckarna på övre skivan...Åtminstone inte till ett sådant pris att jag får råd med nåt i samma storlek men med annat utseende.

Skickar du en 200 hundring till mig så är den din;)

Innan du målar om den, kolla vad det kostar att måla om den. Det kanske blir billigare att köpa en ny byrå på Blocket än att måla om den? Färg är ju inte det billigaste precis.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka