Sv: Vad göra inför kommande betäckning?
Hm, vad konstigt att veterinären på seminstationen jag pratade med inte nämnde det.
Vi är ju helt ovana vid betäckningar, det är en ny värld för oss, så vi vill vara ute i så god tid som möjligt.
Det som jag reagerade på var att veterinären tyckte att vi inte skulle komma för bakt.prov förrän i maj, Nordsvenskar ska inte betäckas för tidigt på året var kommentaren till det. Jag har ju ingen aning om detta, men för all del, vi har tänkt att betäcka i juni/juli någon gång för att tiden för fölning nästa år ska passa bra. Jag hade tänkt mig att göra kollen tidigt på året, ifall det skulle vara något som man behöver behandla på något vis. Tänk OM stoet har någon smitta etc, det kan vi ju inte vara säkra på att hon inte har. Då tar det väl tid att behandla det och då kanske betäckningen inte blir av förrän lite väl långt fram på året?
Vad exakt är det som de gör när man vill kolla upp stoet inför betäckning? Vi vill kolla ifall hon skulle bära på infektioner/smittor av något slag. Hon har inte haft föl tidigare. Hur går det till, hur lång tid tar det? Vad kollar de egentligen?
lancelot: Nja, jag vet inte. Jag tror att hingsten betäcker ganska sällan, inte varje år, lät det som.
Jag vet inte hur det var med veterinär där. Vi ska i och för sig höra hur det är med den saken lite längre fram, då vi tänkte göra ett besök på gården när det blivit vår och se den tilltänkte hingsten live, innan vi bestämmer oss till hundra procent för honom. Hingstägaren ville i alla fall att vi skulle komma dit när stoet väl är brunstigt, inte lämna henne där långt innan själva brunsten inträffar.