Vad göra inför kommande betäckning?

söderböna

Trådstartare
Hur gör ni inför en kommande betäckning om ni har ett sto som inte haft föl på många år?

Tar ni ut vet och gör en rutinkontroll, spolar, tar bakterieprov tex för att veta säkert att allt står väl till?

Hur lång tid i förväg bör man göra detta i sådana fall?

Tack på förhand
/Söderböna

Sv: Vad göra inför kommande betäckning?

Det bästa man kan göra är att se till att stoet är i bra kondition, bra hull, fin i pälsen etc. Sen ringer man den seminstation man tänkt använda och ber dem kolla henne så att allt ser bra ut, ev ta bakterieprov. Bakprov ska tas när stoet är i brunst och det ser de på seminstationen när det är "dags" så det är enklast att låta dem göra allt.

Om man inte tänkt att låta inseminera stoet då? Vi har tänkt att använda oss av naturlig betäckning. Vi är intresserade av att låta betäcka vårt sto i år, men har inte tidigare erfarenhet av detta. Vi har bekanta med lite erfarenhet, men detta med att kolla brunst hade de inga problem med.

Vi har tänkt att låta kolla upp stoet innan betäckning, men hur vet vi när hon är brunstig? På seminstationen sade de att man ska komma dit med stoet när hon är brunstig, men hon uppvisar ingen brunst tillsammans med nuvarande hagsällskap. Andra valacker tänder hon på, men några sådana har vi inte nära. Finns det andra sätt att kontrollera hur stoet är i brunst?

Vi har börjat sätta oss in i detta med fölning, det finns det ju bra böcker om, men det som är inför, just med betäckning, berörs inte så mycket ändå.

Om du inte har så långt att åka till hingsten så är ju ett alternativ att åka och prova henne för hingsten, eller helt enkelt låta henne stå där tills hon visar brunst för honom. Antar att hingsthållaren har kontakt med veterinär som kan kolla var hon är i brunst och kanske spruta i gång henne.
Har haft ston med sk tysta brunster till vår hingst och då har stoet fått vara kvar tills hon är "mogen", eller så har vår vet. kollat henne när han varit här i samband med andra ston.

Det är lite för långt för att åka och kolla henne hos hingsten tyvärr. Det är en liten privat hingsthållare, så jag antar att det inte är så mycket om sig och kring sig med veterinär där.

Nu är vi ute i ganska så god tid ändå, kanske är enda sättet att låta henne träffa andra hästar. Bäst vore förstås att ha en snygg kille i hagen jämter, för henne att tråna efter. Det är just inför bakteriologiska kollen som vi behöver veta när hon är brunstig. Vi får forska och se ifall det finns någon lämplig häst i närheten att åka till för att se hur hon reagerar. Då bör man kanske åka varje dag?

Även en liten privat hingsthållare bör väl ha kontakt med veterinär?
Är själv en sådan :laugh: och under säsong så är vetten här i tid och otid.....
Kan vara ide att ringa och kolla med hingsthållaren, han kanske kan hjälpa dig?

Annars kan du ta kontakt med närmsta seminstation även om du inte ska seminera där. De flesta kan iallafall ta emot ditt sto för att kontrollera brunst och ta ev. prover innan du skickar henne till hingsten.

Hm, vad konstigt att veterinären på seminstationen jag pratade med inte nämnde det. :confused: Vi är ju helt ovana vid betäckningar, det är en ny värld för oss, så vi vill vara ute i så god tid som möjligt.
Det som jag reagerade på var att veterinären tyckte att vi inte skulle komma för bakt.prov förrän i maj, Nordsvenskar ska inte betäckas för tidigt på året var kommentaren till det. Jag har ju ingen aning om detta, men för all del, vi har tänkt att betäcka i juni/juli någon gång för att tiden för fölning nästa år ska passa bra. Jag hade tänkt mig att göra kollen tidigt på året, ifall det skulle vara något som man behöver behandla på något vis. Tänk OM stoet har någon smitta etc, det kan vi ju inte vara säkra på att hon inte har. Då tar det väl tid att behandla det och då kanske betäckningen inte blir av förrän lite väl långt fram på året?

Vad exakt är det som de gör när man vill kolla upp stoet inför betäckning? Vi vill kolla ifall hon skulle bära på infektioner/smittor av något slag. Hon har inte haft föl tidigare. Hur går det till, hur lång tid tar det? Vad kollar de egentligen?

lancelot: Nja, jag vet inte. Jag tror att hingsten betäcker ganska sällan, inte varje år, lät det som. :) Jag vet inte hur det var med veterinär där. Vi ska i och för sig höra hur det är med den saken lite längre fram, då vi tänkte göra ett besök på gården när det blivit vår och se den tilltänkte hingsten live, innan vi bestämmer oss till hundra procent för honom. Hingstägaren ville i alla fall att vi skulle komma dit när stoet väl är brunstigt, inte lämna henne där långt innan själva brunsten inträffar.

Tar man baktprov tidigt i brunsten hinner man behandla i samma brunst.
Det är bara när de har streptococcer det kan vara svårt att få dräktigt i behandlingsbrunsten.
Så du behöver inte tänka på att kolla så långt i förväg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 386
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
576
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023