Vad göra i Göteborg på en måndagskväll?

sorbifolia

Trådstartare
Min bästis och jag ska stanna en natt i Göteborg, tipps någon på aktiviteter man kan göra i kväll från 21-22 tiden som turist?

Vi gillar att titta på fina bygnader och typiska sevärdigheter, äta god mat, och gå ut och dansa - men måndag är kanske inte bästa kvällen för det sistnämnda?
 
Ikväll från 21-22 ska man nog inte räkna med att särskilt många restaurangkök tar beställningar, och även om det är ett bra tag sedan jag bodde i stan så tror(!) jag att klubb- och dansutbudet är rätt tunt en måndag även på sommaren. Nån annan kanske är mer uppdaterad.

Hade det varit jag så hade jag nog gått en runda och provat öl. :) En rätt kort runda med tanke på tid och dag men jag hade börjat så tidigt som möjligt på Ölrepubliken som har både gott om öl och bra pubmeny. Trettio fatkranar varav åtminstone ett tiotal spännande just nu imho, plus mängder på flaska. De stänger vid 22-tiden så vill ni ha mat får ni inte dra benen efter er. Ring gärna före och kolla.
Därifrån hade jag tagit en elscooter (istället för att slösa bort öltid på att promenera) bort till Brewers Beer Bar på Tredje Långgatan. Fjorton kranar varav det mesta på listan just nu är bra och/eller intressant. Bra och trivsamt (imho) ställe, samägt av några göteborgsbryggerier.
Om jag hade tid över skulle jag promenera bort ett kvarter till Ölstugan Tullen på Andra Långgatan, de stänger inte förrän 01 idag. Namnet till trots är deras ölutbud inte särskilt imponerande men ibland har man tur. Där finns även en helt okej meny, så om ni inte hinner äta på Ölrepubliken kan Tullen vara en okej start.

Om vädret är fint och ni inte överkonsumerat under kvällen så kan ni toppa med en kvällsvy från Masthuggskyrkan, fin utsikt över västra Göteborg och hamninloppet, även en fin sommarnatt. Förslagsvis elscooter upp dit också. (Upp för Stigbergsliden, vänster på krönet in på Bangatan, första vänster igen upp på Kjellmansgatan, höger på krönet upp på Storebacksgatan så är ni där.)
 
Senast ändrad:
Min bästis och jag ska stanna en natt i Göteborg, tipps någon på aktiviteter man kan göra i kväll från 21-22 tiden som turist?

Vi gillar att titta på fina bygnader och typiska sevärdigheter, äta god mat, och gå ut och dansa - men måndag är kanske inte bästa kvällen för det sistnämnda?

Om ni vill äta mat skulle jag se till att inte vara på restaurang senare än klockan 21. Noot och Toso har öppet till 23 på måndagar köket stänger klockan 22 på Noot gissar att det är något liknande på Toso. Båda ligger centralt. Toso är asiatisk fine dining och Noot har nordiska smaker. Har dock inte varit på någon av dem själv men Toso är populärt vet jag. Restaurang i Göteborg på måndagar är väldigt skralt då många är stängda på måndagar. Liseberg har öppet till klockan 23.
 
Tack för förslag! :) Tyvärr gillar ingen av oss öl, dock... :p men annars lät det kul!

Vi har kommit på att vi nog ska äta på båten till Strömstad, så då behöver vi inte stressa med att hitta en restaurant som har öppet när vi kommer till Göteborg. Men tar gärna emot tipps på flera fina ställen att promenera/el-scootra! :)
 
Tack för förslag! :) Tyvärr gillar ingen av oss öl, dock... :p men annars lät det kul!

Vi har kommit på att vi nog ska äta på båten till Strömstad, så då behöver vi inte stressa med att hitta en restaurant som har öppet när vi kommer till Göteborg. Men tar gärna emot tipps på flera fina ställen att promenera/el-scootra! :)
Ok! :up:
Masthuggskyrkan kvarstår.
En lättillgänglig grej är att åka en vända med Älvsnabben - båtarna som går fram och tillbaka i hamnen mellan Klippan (vid restaurang Sjömagasinet, helt nära Älvsborgsbron) och Stenpiren, och se stan från en annan vinkel.
Man kan kliva av vid Klippan och promenera en sväng vidare utåt under Älvsborgsbron, ut mot Nya Varvet. Fin promenad-/cykelväg, och man kan också leta sig upp på själva bron - fina vyer även därifrån. Förslagsvis med elscooter eftersom man inte kommer upp på bron enkelt nerifrån vattnet utan behöver upp en sväng längs Karl Johansgatan. Det tar väl inte mer än 10-15 minuter till fots, men det är ointressant väg och ni har ju inte mycket tid.
Det finns förstås så fantastiskt mycket mer att se och göra i Gbg men scopet utifrån måndagkväll efter 21-22 är rätt snävt... 😅
 
Ok! :up:
Masthuggskyrkan kvarstår.
En lättillgänglig grej är att åka en vända med Älvsnabben - båtarna som går fram och tillbaka i hamnen mellan Klippan (vid restaurang Sjömagasinet, helt nära Älvsborgsbron) och Stenpiren, och se stan från en annan vinkel.
Man kan kliva av vid Klippan och promenera en sväng vidare utåt under Älvsborgsbron, ut mot Nya Varvet. Fin promenad-/cykelväg, och man kan också leta sig upp på själva bron - fina vyer även därifrån. Förslagsvis med elscooter eftersom man inte kommer upp på bron enkelt nerifrån vattnet utan behöver upp en sväng längs Karl Johansgatan. Det tar väl inte mer än 10-15 minuter till fots, men det är ointressant väg och ni har ju inte mycket tid.
Det finns förstås så fantastiskt mycket mer att se och göra i Gbg men scopet utifrån måndagkväll efter 21-22 är rätt snävt... 😅

Haha ja, det blir lite snabb-sightseeing bara 😅 Evt kanske vi lyckas komma vid 20 om vi kör direkt från båten. Vi stannar tills imorgon men då är planen att gå i Liseberg och sedan åka vidare, så vet inte om vi hinner med att turista så mycket då.

Båten och kyrkan låter bra iaf! Och bron med. Tack så mycket! 🥰
 
Haha ja, det blir lite snabb-sightseeing bara 😅 Evt kanske vi lyckas komma vid 20 om vi kör direkt från båten. Vi stannar tills imorgon men då är planen att gå i Liseberg och sedan åka vidare, så vet inte om vi hinner med att turista så mycket då.

Båten och kyrkan låter bra iaf! Och bron med. Tack så mycket! 🥰

Även om affärerna är stängda så kan Haga vara fint att promenera igenom, tar dock inte så lång tid. Vet inte vart ni bor i stan efter Haga så kan ni gå ner till stenpiren och ta båten som @Snubbelfot tipsade om. Observera dock att båtarna, Älvsnabben går bara en gång i timmen efter klockan 21 så ni inte behöver stå där och vänta en timme.
 

Liknande trådar

Fritid Japp ännu en semestertråd 😉 Vi ska åka och hälsa på släkt och vänner och tänkte stanna till en natt eller två någonstans vid havet...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: escodobe
·
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 243
Senast: ameo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 325
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 647
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp