Vad göra av fransyska

tott

Trådstartare
Har en bit fransyska som jag tänkte laga något av i påsk. Har dock aldrig lagat något av en sådan del förut och önskar därför recept :bow:

Tjälknöl! :d
Bara att stoppa in i ugnen direkt från frysen och låta gå över natten i ca 90-100 grader.

@tott: Någon variant av stek, den typen av kött behöver lång och fuktig tillagning på låg värme.

Salt, peppar och ge den snabbt en stekyta i i stekpannan. Gör försiktigt några hål i den med en vass kniv och stick i grova bitar av vitlök. In i ugnen (125 grader max) på en form som har en bottenskyla av fond+vatten. Stek till önskad temperatur (skulle rekommendera ca 62 grader, då brukar alla vara nöjda) och fyll på med fond+vatten om det går torrt. Det går utmärkt att använda en gjutjärnsgryta också.

@tott: Någon variant av stek, den typen av kött behöver lång och fuktig tillagning på låg värme.

Salt, peppar och ge den snabbt en stekyta i i stekpannan. Gör försiktigt några hål i den med en vass kniv och stick i grova bitar av vitlök. In i ugnen (125 grader max) på en form som har en bottenskyla av fond+vatten. Stek till önskad temperatur (skulle rekommendera ca 62 grader, då brukar alla vara nöjda) och fyll på med fond+vatten om det går torrt. Det går utmärkt att använda en gjutjärnsgryta också.
Åh, tack! Det där låter enkelt och gott :):bow:

Jag gjorde rostbiff av fransyska i söndags. Låg temp(120 grader), upp med köttet till 55 grader innertemp. Det blev mört och fint, men jag tror det var ett rätt ungt djur.

Kan också rekommendera tjälknöl. Fruset kött in i ugnen, för en större bit kan du lägga över natten i 75-100 grader. När den är uppe i temp (55-57 gr gillar jag) så lägg ned i saltlag som du haft i valfria kryddor i. Låt ligga minst fyra timmar. Skiva tunt och ät kallt!

Googla First date porter love, så får du ett smarrigt recept på porterstek från en deltagare i programmet halv åtta hos mig. Nom nom!

Liknande trådar

Hemmet Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.
Svar
4
· Visningar
198
Senast: Mineur
·
Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 109
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
284
Senast: MML
·
Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
5 149
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?