Vad gör vi för fel...... (långt)

Lill76

Trådstartare
eller vilar det en förbannelese över vårt stall. Vi har haft sån otur med skadade hästar dom senaste 6 åren så jag börjar undra. Man är nästan på väg att ge upp hästeriet. Jag ska göra en kort sammanfattning så ni får se vad jag menar. (Vi har 3 boxar alltså kan 3 hästar bo här samtidigt)
Häst 1 - Hbl köps ua som 9-åring blir utdömd pga pålagringar och ringkota som 12-åring.
Häst 2 - sällskapsponny, OK hela låneperioden.
Häst 3 - Nsv köps som 4-åring, rids in och säljs som 5-åring utan skador.
Häst 4 - Vbl köps som 5-åring ua, behandlas 3 gånger på 1½ år för gonit, säljs sen efter 2½ år.
Häst 5 - Egen uppfödning hbl, akut avlivad på djursjukhus efter oförklarlig hjärnblödning.
Häst 6 - Hbl köps ua som 6-åring, utdömd pga av pålagringar på alla 4 kotlederna som 7-åring
Häst 7 - Vbl 11-åring lånas för travträning, håller bra förutom en hälta pga att han sprang på skottkärran.
Häst 8 - Holsteinerkorsning köps som 5-åring till körhäst, säljs efter bara 4 månader när han helt plötsligt vägrar gå i vagnen. Trots mycket tålamod och proffessionell hjälp funkar han inte som körhäst.
Häst 9 - Inackordering, vbl som 3 år efter inköp är utdömd pga kroniska förändringar i framknä.
Häst 10 - Vbl 6 år, köps som "renoveringsobjekt" ;) Vi får rätt på problemen som finns, men nu 4 mån efter köpet har han karpaltunnelsyndrom som i princip bara botas med operation.
Häst 11 - Polskt hbl 9 år köps ua, blir ganska sparkad på frambenet efter 2 v i vårt stall, nu knappt 3 månader efter köp är hon halt och blev igår behandlad i hovled och framknä.
Ja här har ni en dyster historia. Jag tycker vi är noga med hästarna, analyserar alltid foder, tar alltid träckprov, hästarna har 12 kvadratmeter stora boxar, dom går ute från morgon till kväll på vintern och dygnet runt på sommaren, vindskydd finns i hagen, skoning regelbundet av duktig hovslagare, vaccinationer och tandvård sker regelbundet, eftersom jag är hästmassör får dom regelbunden massage, varierad träning körning, uteridning och dressyrridning, på varierade underlag. Vad gör vi för fel? eller är hästlivet sånt här???

Sv: Vad gör vi för fel...... (långt)

I mitt fall känns hästlivet sånt.

Tog vår första häst på foder(nu äger vi den) för 3 år sen. För 2 år sen började problem med ett bakknä, opererades för 1 år sen och verkar nu vara på G.

Andra hästen köpte vi för 2,5 år sen hon blir blockhalt från och till och veterinärerna hittar inget fel, har tydligen haft den grejen vid ett tillfälle innan vi köpte henne men det var inget vi visste om. Finns troligtvis inte kvar i livet så länge till:cry:.

Tredje hästen, tog vi på lån för 2,5 år sen då var han vanvårdad och har lungproblem. Fick antagligen ett lindrigt fånganfall i sommras. Verkar nu vara helt bra.

Detta är dom stora grejerna. Sen har vi haft väldigt mycket "smågrejer" som kräver veterinärvård av olika slag.

Hästlivet är sånt ibland.
Men häst och 1 och 6 skulle kunna beror på hanteringen/träningen. Möjligen även häst 3. Det är ju inte som bara kommer av sig själv huxflux. Om det sedan är tidigare träning innan köpet eller efter det går ju inte att säga.

Fast häst nr 3 var ju faktiskt utan skador hos oss och är det fortfarande vad jag vet!! :)

om hästarna gång på gång får problem med leder och pålagringar skulle jag se över deras ridning + underlaget de tränas på.

I övrigt tycker jag inte ni drabbats så illa, faktiskt.
Hästar går åt.

Det där verkar gå i vågor eller komma i skov! Det är både trist och dyrt men vet man med sig att man är noga med skötsel, foder och träning så är det ju inte mycket att göra åt tyvärr.

Jag har nyligen bytt ut foderstaten mot helt annat foder, tillsatt selen, tittat över hovbeslag och skoning och fått en helt annan häst, helt ohalt inom loppet av två månader UTAN att ha sprutat i led eller annan behandling ( som man försökt tidigare utan resultat ).
Jag vet inte om allt är en tillfällighet men jag är glad att jag gjorde dessa förändringar i a f. Ibland kan man missa saker trots att man är noggrann med hästarna.

Just med hältor, som inte beror på direkta olyckor som sparkskador eller vrickningar el liknande så tror jag att fler skulle titta närmare på skoningarna istället för att hålla på med att spruta leder till förbannelse.

Tror att Masse menade häst nr 4 (inte 3).

Ja, det är ofta ingen dans på rosor med dessa djur. Tror inte att ni gör "fel" men en del saker kanske kan/kunde gjorts på olika sätt?

Man kanske ska omvärdera röntgen, för jag antar att man inte tog några plåtar på häst nr 1 och 6? Sedan beror det ju också på hur mycket de kostade förstås. Är ni vana vid körhästar och körning? Det troliga är ju att hästen upplevde något skarpt obehag som ni inte uppfattade. Sparkskador är ju svåra att undvika om man har hästarna tillsammans (vilket man ju oftast vill). Skottkärran står väl på ett bättre ställe numer? En hjärnblödning är antagligen omöjligt att förutse (nyfiken dock, gjordes obduktion eller hur konstaterades dödsorsaken?).

Hoppas det går bättre med de hästar som bor där nu!

Nej häst nr 1 & 6 röntgades inte vid köp. Nr 1 kostade 20000kr och nr 6 50000Kr. Nr 6 röntgades inte, dumt nog, eftersom han var i princip helt oförbrukad när han kom till oss, ej riden endast körd i 2 månader så vi trodde inte det skulle finnas skador på honom, men eftersom han efter endast 8 månader hos oss hade pålagringar på alla 4 kotleder och vi behandlat honom som en 3-åring ur träningssynpunkt, tror jag inte att det var vårt fel.
Vår älskade pålle som fick hjärnblödning hittades panikslagen i boxen "helt sönderslagen". Han hade ingen balans och ramlade upprepade gånger in i väggarna, när vi väl fick ut honom var han förlamad i höger framben och förmodligen blind på höger öga. På djursjukhuset gjordes ingen obduktion (dom ville inte) utan man tror med största sannolikhet att hästen drabbats av hjärnblödning eftersom han drabbades av halvsidesförlamning. Det var den mest fruktansvärda upplevelsen jag varit med om.:cry:

Är ni vana vid körhästar och körning? Det troliga är ju att hästen upplevde något skarpt obehag som ni inte uppfattade.

Vi har hållt på med körhästar i 6-7 år (med ridhästar i ca 20 år) så jag anser oss ganska vana, dock ej proffs, men vi tar alltid hjälp av proffs, när något strular! Den här hästen passade nog helt enklet inte ihop med oss, vi var kanske för orutinerade och hästen för "nervig". Dock känns det ju som ännu ett nederlag....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: WBanna
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 835
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama