Vad gör vi egentligen?

NovaAngel

Trådstartare
Sitter och ser en massa trådar om hemska filmer om vanvårdade hästar/djur där svaren oftast är "fruktansvärt", "hur kan man göra så" osv.

Kan inte annat än säga det samma men samtidigt undrar jag;
Vad gör vi för att förbättra det?

Sitter vi bara och tycker att det är tragiskt och hemskt? Att sådant inte borde få förekomma?
Eller gör vi något?:confused:

Sv: Vad gör vi egentligen?

jo, nog gör vi något alltid!

iaf "vi" där jag bor, om någon i vår närhet far illa så gör vi något..

men en film på bukefalos.. om den är svensk?

Jag menar inte just filmerna i sig utan allt som har med vanvård mot djur att göra...

Förra sommarn "räddade" jag/vi en häst som var läskigt närma döden. Vanvårdad. Han såg grymt hemsk ut. Fodervärd som bara stuckit ifrån gård och djur. Hur som helst så köpte vi honom billigt och nu mår han fint, har fortfarande men kvar efter perioden utan mat. Tyvärr gick det inte att anmäla fodervärden.

Vilken tur att han blev hittad och nu mår bättre.Varför gick det inte att anmäla?

Maken och jag har svårt att låta bli att göra något när vi ser att djur far illa, bl a anmälde vi ett vanvårdsfall förra vintern där djurskyddsinspektören ryckte ut direkt och åtgärdade det hela.

Vi har också adopterat en gatuhund från ett annat land där hundarna verkligen far illa.

Men visst, ibland ser man vanvård och kan inte göra något .... Jag tänker på alla dessa jakthundar som står och skäller i små hundgårdar större delen av året och får komma ut och jaga några gånger på hösten. Ingen flockgemenskap, ingen motion, ingen kontakt förutom mat en eller två gånger per dag ... Är inte det vanvård så vet jag inte!!

Maken och jag har svårt att låta bli att göra något när vi ser att djur far illa, bl a anmälde vi ett vanvårdsfall förra vintern där djurskyddsinspektören ryckte ut direkt och åtgärdade det hela.

Vi har också adopterat en gatuhund från ett annat land där hundarna verkligen far illa.

Men visst, ibland ser man vanvård och kan inte göra något .... Jag tänker på alla dessa jakthundar som står och skäller i små hundgårdar större delen av året och får komma ut och jaga några gånger på hösten. Ingen flockgemenskap, ingen motion, ingen kontakt förutom mat en eller två gånger per dag ... Är inte det vanvård så vet jag inte!!
Håller med dig! Det är inget liv som någon hund borde leva.

Hur går det med hunden ni adobterat? Var han illa behandlad när ni fick honom?

Det går så bra med henne!! Hon var väldigt rädd för karlar i början, och jätterädd om man sträckte fram handen mot henne hastigt. Hon tyckte också att dörrar var otäckt, hade väl blivit fångad och instängd nånstans ....
Men nu är hon en glad och lycklig vovve med ett översvallande kontakt- och ömhetsbehov. Hon är jättekompis med vår andra hund och lever ett fritt liv på landet, sover i soffan på kvällarna och har nog snart glömt sitt gamla gatuliv!

Vi vet inte så mycket om hur hon hade haft det mer än att hon hittades halvt ihjälsvulten och mycket sjuk på en marknadsplats, där hon tydligen hade hållt till och försökt livnära sig ....

Det går så bra med henne!! Hon var väldigt rädd för karlar i början, och jätterädd om man sträckte fram handen mot henne hastigt. Hon tyckte också att dörrar var otäckt, hade väl blivit fångad och instängd nånstans ....
Men nu är hon en glad och lycklig vovve med ett översvallande kontakt- och ömhetsbehov. Hon är jättekompis med vår andra hund och lever ett fritt liv på landet, sover i soffan på kvällarna och har nog snart glömt sitt gamla gatuliv!

Vi vet inte så mycket om hur hon hade haft det mer än att hon hittades halvt ihjälsvulten och mycket sjuk på en marknadsplats, där hon tydligen hade hållt till och försökt livnära sig ....
Vad härligt! Det är sådana här historier som man blir glad av att höra. Djur som man räddar är så oändligt tacksamma..

Har en katt som jag hittade utsvulten och vild som kattunge och han är helt underbar,den tilgivnaste man kan tänka sig. I början gick det inte att ta i honom och numera litar han till 100% på mig.:D

Förutom att jag under åren samlat på mig en del "räddningsobjekt", så jobbar jag med att utbilda ägare till en harmonisk och bra kommunikation med sina djur.

Försöker få igång en lobbygrupp som kan jobba mot tävlingsfixeringen i ridsporten- djurens rättigheter till "hästliv" får inte hamna i skuggan av människans ambitioner! (därmed inte sagt att alla som tävlar inte bryr sig.)

Action, people!

/M

Förutom att jag under åren samlat på mig en del "räddningsobjekt", så jobbar jag med att utbilda ägare till en harmonisk och bra kommunikation med sina djur.

Försöker få igång en lobbygrupp som kan jobba mot tävlingsfixeringen i ridsporten- djurens rättigheter till "hästliv" får inte hamna i skuggan av människans ambitioner! (därmed inte sagt att alla som tävlar inte bryr sig.)

Action, people!

/M
O vad intressant,har du ngn hemsida man kan spana på kanske?:P

Eller vill du berätta mer vad ni jobbar för?

/R

Jag läser på... och delar med mig av de kunskaper jag fått. Nyligen läste jag om undulater tex att de oftast bara lär sig tala om de är extremt ensamma individer. Själv vet jag inte för jag har alltid haft 2 st. En vän är väl det minsta även till en fågel?

Ang hästar så finns det en och annan "djuping":crazy:.
Det är svårt om man märker att ekonomi får styra för mycket. Dvs att vissa hästägares prioriteringar inte rör sig kring skadade hästar, hovar i behov eller utrustning.

Jag brukar börja med att ställa frågor & erbjuda hjälp om jag kan.

Vilken tur att han blev hittad och nu mår bättre.Varför gick det inte att anmäla?

ja hur var det där nudå *funderar*.

jo fd ägaren orkade inte/ville inte att anmäla fodervärden. Vi köpte honom ganska snart av ägaren efter att han blivit hemtagen. Stackarn såg hemsk ut. Fan det värsta jag sett, man är ju å naiv så man tror inte sånt händer i snälla gulliga Sverige.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 741
Senast: Badger
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 447
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar