Vad gör veterinären?

cress

Trådstartare
Hade ut massör i vecken, På min ena häst upptäckte hon att han är öm i gaffelbanden på h bak.. Hon behandlade honom med ultraljud.. i början, tränaren sa att det bästa är ju att kolla upp det ifall det är något annat(även hon utbildad massör).. Vi tog det lugnt i träningen, men efter hand så blev han "symptomfri" Vilket enligt henne då berodde på att det ändå då var muskulärt, och ingen allvalig skada, efter som att det blev bra när han blev uppvärmd..

Funderar ändå på att ta honom till klinik, men vad gör dom då? Sprutar dom honom med något inflamationshemmande?

Sv: Vad gör veterinären?

Veterinären börjar med att titta om hästen har några problem. Halt, rörelsestörning. Svullnad, ömhet. Hittar veterinären något går denne vidare med fyndet för att försöka säkerställa vad det är. Utifrån det kan det bli behandling eller andra rekommendationer.

Jag hade aldrig vågat gå på enbart vad massör ställer för diagnos.

Absolut är det bästa att åka till Kilinik, men ändå, om dom inte hittar något fel?

Kan säga att denna massör har god kontakt med våran ATG klinik, Hon skriver remiser när hon anser att det SKA behandlas..
Hon har även veterinär mottagning för häst hemma hos sig..

Hade ut massör i vecken, På min ena häst upptäckte hon att han är öm i gaffelbanden på h bak.. Hon behandlade honom med ultraljud.. i början, tränaren sa att det bästa är ju att kolla upp det ifall det är något annat(även hon utbildad massör).. Vi tog det lugnt i träningen, men efter hand så blev han "symptomfri" Vilket enligt henne då berodde på att det ändå då var muskulärt, och ingen allvalig skada, efter som att det blev bra när han blev uppvärmd..

Funderar ändå på att ta honom till klinik, men vad gör dom då? Sprutar dom honom med något inflamationshemmande?

Är din massör och din tränare som tydligen oxå är massör av Jordbruksverket godkända med tanke på den behandling som är utförd och enligt lagen inte får utföras kleti å pleti.

Vad som kan hända om hästen kommer in på klinik är att veterinärerna upptäcker en skada i gaffelbandet som blivit felaktigt behandlad och därmed orsakat individen ett inte obetydligt lidande med resultatet att den behandlande "utbildade massören" riskerar åtalsprövning för djurplågeri..

Ja dom är godkända, bägge två...

Men det var inte frågan, frågan Jag ställde var hur man nu behandlar ömma gaffelbands fästen? Kommer dom spruta honom eller?

En hälta typ knä, då märks det även på muskelaturen..

Hon är inte veterinär, Men hon har samarbete med veterinär som hon tar ut till sig, veterinären kommer dit och tar "hand" om hennes patienter.. Eller hur man nu förklarar..

Hon är även godkänd häst fysioterapi och Akupunktur..
Dom rek henne på ATG kliniken! Och dom har även sammarbete med henne!..
Jag har blivit REK OM HENNE ! Och Jag litar på min ATG Klinik

Kan tilllägga att hon även är Diplomerad Et..

På hemsidan Rekomonderar ATG Kliniken att ta kontakat med henne för hon remmetarar hästar till ATG kliniken,

Om hästen är öm i gaffelbandet så börjar nog veterinären med att undersöka om hästen är halt, longering och böjprov. Sedan ultraljudas gaffelbandet..och behandling beroende på fynd.

Kan tilllägga att hon även är Diplomerad Et..

På hemsidan Rekomonderar ATG Kliniken att ta kontakat med henne för hon remmetarar hästar till ATG kliniken,

Men snälla rara,, att personen är Diplomerad Et, heller inte att ATG Kliniken rekomenderar henne betyder INTE att denna person är av Jordbruksverket godkänd

Det vore ju ytterst pinsamt om det du här delger leder till kontroll från berörd länsstyrelse av både berörd ATG klinik,, anlitande veterinärer och främst den som utfört detta enligt hur lagen för dagen är skriven för hästarnas välfärd.

Det beror ju helt på vilka fynd veterinären gör. Det kanske inte alls är gaffelbandsfästena som är ursprungsproblemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 287
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka