Vad gör ni med hästen ??

A

ahlsell

När ni är gravida och inte kan rida? Hur aktiverar jag en tävlingshäst på bästa sätt förutom att longera ihjäl honom??

Sv: Vad gör ni med hästen ??

För det första är tömmkörning tusen gånger bättre än longering för hästen!:)

Medryttare kanske om du nu inte rider själv på honom.
Eller låna ut honom på foder kanske?
Trickträning?
Eller någon lösdrift kanske?

Jag fixade inte att jobba henne från marken pga fogarna, så jag skaffade 2 medryttare.

Kan den inte vila? Det är ändå svårt att prioritera när barnet är litet och ingen häst dör av att få ett viloår. Så gjorde vi med vår 4-åring iaf, hon vilade ca från v 20 i grav till mitt barn var en dryg månad. Sedan har jag ridit så mycket jag hunnit men inte forcerat något, det är så få år de är små ändå. Rida kan jag göra resten av livet.

(sen förstår jag mej inte på vissa hästägare, t ex en kompis till mig MÅSTE aktivera hästen 6 dagar i veckan, om det så är 10 minuters longering eller skritta på en väg i 20 minuter i iskallt regn, men hon kan lätt ha honom inne en hel dag för att det är dåligt väder. "jaja de var ändå ute i fem timmar" Fem timmar av 24.... :S)

Jag red så länge jag kunde, till runt 6 månaden tror jag, sen fick medryttaren ta över pållen, och nu har hon vintervila. Jag ska ha barn om ca 2 veckor så om ca en månad ska pållan igång igen.

Jag gjorde så att jag longerade min häst över cavaletti bommar något pass i veckan och medryttaren red ca 2 ggr i veckan, så det blev lite nedtrappning ändå innan vilan. De behöver ju inte gå fullt ut tycker jag. I så fall är det kanske lättare att låna ut pållen?

Löshoppa lite.
Man behöver ju inte bygga högt, lite serier med studs och olika antal galoppsprång mellan hinderna.
När man ska löshoppa så brukar någon annan alltid vilja vara med eller titta på och då får dom hjälpa till med byggandet ;)

Om hästen inte är en riktig feghare så kan man ju cykla en runda med den.

lånade ut min totto på foder under grav.

när de e dax nästa gång kommer jag inte göra det. då får mamma och medryttaren rida mer. kanske att han får gå lite på ridskolan med de duktiga eleverna.

Man tvingar sin sysster rida den även om hon egentligen inte har tid!
så gjorde i alla fall jag:D

Jag fick dock göra i ordning och packa in hästen i transporten och köra hem honom till henne lite lagom tills efter hon ridit sina egna hästar för att det skulle bli av men det var helt klart värt det. Han blev dock longerad ett par dagar i veckan och så gick vi i skogen en dag.

Jag försökte hitta med ryttare men lyckades inte hitta nån som passade oss.

Fast är man så gravid (tänk tjock) att man inte vill rida, så vill man knappast knata bakom en häst en längre stund heller. Tomköra är ju inte detsamma som att longera liksom! När du longerar står du still på ett och samma ställe ungefär. När du tömkör måste du förflytta dig med hästen eftersom den inte springer runt i en cirkel runt dig.

Medryttare kanske om du nu inte rider själv på honom.
Eller låna ut honom på foder kanske?
Trickträning?
Eller någon lösdrift kanske?

Lösdrift är inte aktuellt på denna häst.

Tömmköra kan bli svårt i slutet :crazy:

Trickträning kan kanske vara något

Låna ut gör jag inte

Kan den inte vila? Det är ändå svårt att prioritera när barnet är litet och ingen häst dör av att få ett viloår. Så gjorde vi med vår 4-åring iaf, hon vilade ca från v 20 i grav till mitt barn var en dryg månad. Sedan har jag ridit så mycket jag hunnit men inte forcerat något, det är så få år de är små ändå. Rida kan jag göra resten av livet.

(sen förstår jag mej inte på vissa hästägare, t ex en kompis till mig MÅSTE aktivera hästen 6 dagar i veckan, om det så är 10 minuters longering eller skritta på en väg i 20 minuter i iskallt regn, men hon kan lätt ha honom inne en hel dag för att det är dåligt väder. "jaja de var ändå ute i fem timmar" Fem timmar av 24.... :S)

Det är iof ett alternativ att låta honom vila. Dock så är hästen väldigt arbetsvillig och gillar att "ta i" :D

Skall försöka att rida så länge jag kan

Löshoppa lite.
Man behöver ju inte bygga högt, lite serier med studs och olika antal galoppsprång mellan hinderna.
När man ska löshoppa så brukar någon annan alltid vilja vara med eller titta på och då får dom hjälpa till med byggandet ;)

Om hästen inte är en riktig feghare så kan man ju cykla en runda med den.

Löshoppa vill jag inte med honom, han är en aning busig speciellt vid löshoppning. Har en ryttare som tävlar honom till mig men det är just det dagliga som är problemet.

Cykla är ju ett alternativ :idea: Han har gått som handhäst en hel del så det borde nog gå.

lånade ut min totto på foder under grav.

när de e dax nästa gång kommer jag inte göra det. då får mamma och medryttaren rida mer. kanske att han får gå lite på ridskolan med de duktiga eleverna.

:eek:

Lovar det är ingen häst som skulle passa på att gå på ridskola även om eleverna är duktiga :crazy:

Dock försöker jag övertala mamma att rida lite :D

*kl*
Jag tömkörde mkt på volt med kortare raksträckor.
På en välutbildad häst kan du samla upp traven mer och då fungerar även sidvertstförflyttningar bra och på rakt spår fungerar övergångar skritt/trav rätt bra även om man är långsam och klumpig.

Jag ställde hästen på lösdrift (kuperad och stor) redan före graviditeten och med hjälp av tömkörningen ca 3 ggr per vecka så höll han sig i utmärkt trim.
Det var ingen större skillnad när jag satt upp igen och då hade han ändå vilat från ridning ca 8 månader.

Löshoppa vill jag inte med honom, han är en aning busig speciellt vid löshoppning. Har en ryttare som tävlar honom till mig men det är just det dagliga som är problemet.

Cykla är ju ett alternativ :idea: Han har gått som handhäst en hel del så det borde nog gå.

Har han gått som handhäst kanske han skulle kunna göra det nu med, någon kanske kan ta med honom på en tur i skogen? :)

Fast är man så gravid (tänk tjock) att man inte vill rida, så vill man knappast knata bakom en häst en längre stund heller. Tomköra är ju inte detsamma som att longera liksom! När du longerar står du still på ett och samma ställe ungefär. När du tömkör måste du förflytta dig med hästen eftersom den inte springer runt i en cirkel runt dig.

behöver inte handla om vilja, man kanske inte kan!! Sista tiden fick jag välja.. antingen orkade jag mocka (inte köra kärran), eller borsta... klarade inte av att göra båda delarna samma dag!!

En medryttare rekommenderar jag!! För när den lilla har kommit vill du ha lite extra hjälp ändå, det är en rätt stor ny roll du ska inta!! =) Min medryttare är guld värd att ha!!

Om du inte har en extremt lätt graviditet så kommer du inte att kunna cykla heller vad det lider... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!! Men det beror ju mycket på hur själva förlossningen går =)

säger det igen... medryttare ;)
Har du god ekonomi kan du ju lämna honom på träning!! ;)

... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!!

:o nu vet jag PRECIS varför jag vägrar å klämma ut en unge!! Visste väl att min skräck var befogad... nej jag är inte gravid :banana:

... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!!

:o nu vet jag PRECIS varför jag vägrar å klämma ut en unge!! Visste väl att min skräck var befogad... nej jag är inte gravid :banana:

haha, det var ju inte meningen att skrämma nån!! Det där går ju över, och nu är det helt underbart (nästan alltid iallafall) :love:

Om du inte har en extremt lätt graviditet så kommer du inte att kunna cykla heller vad det lider... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!! Men det beror ju mycket på hur själva förlossningen går =)

Jag hade foglossning och var sjukskriven från v22 tror jag det blev, det var inga problem med att cykla någonsin.
Det är nog väldigt individuellt hur man mår och känner sig.

och sluta skräm dom blivande mammorna ;)
Jag var i stallet efter en vecka och satt på hästen efter två, det var inte så skönt att sitta i traven i början men tre veckor efter förlossningen så red jag som vanligt, hopptränade och allt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 190
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12