A
ahlsell
När ni är gravida och inte kan rida? Hur aktiverar jag en tävlingshäst på bästa sätt förutom att longera ihjäl honom??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast är man så gravid (tänk tjock) att man inte vill rida, så vill man knappast knata bakom en häst en längre stund heller. Tomköra är ju inte detsamma som att longera liksom! När du longerar står du still på ett och samma ställe ungefär. När du tömkör måste du förflytta dig med hästen eftersom den inte springer runt i en cirkel runt dig.För det första är tömmkörning tusen gånger bättre än longering för hästen!
För det första är tömmkörning tusen gånger bättre än longering för hästen!
Medryttare kanske om du nu inte rider själv på honom.
Eller låna ut honom på foder kanske?
Trickträning?
Eller någon lösdrift kanske?
Kan den inte vila? Det är ändå svårt att prioritera när barnet är litet och ingen häst dör av att få ett viloår. Så gjorde vi med vår 4-åring iaf, hon vilade ca från v 20 i grav till mitt barn var en dryg månad. Sedan har jag ridit så mycket jag hunnit men inte forcerat något, det är så få år de är små ändå. Rida kan jag göra resten av livet.
(sen förstår jag mej inte på vissa hästägare, t ex en kompis till mig MÅSTE aktivera hästen 6 dagar i veckan, om det så är 10 minuters longering eller skritta på en väg i 20 minuter i iskallt regn, men hon kan lätt ha honom inne en hel dag för att det är dåligt väder. "jaja de var ändå ute i fem timmar" Fem timmar av 24.... :S)
Löshoppa lite.
Man behöver ju inte bygga högt, lite serier med studs och olika antal galoppsprång mellan hinderna.
När man ska löshoppa så brukar någon annan alltid vilja vara med eller titta på och då får dom hjälpa till med byggandet
Om hästen inte är en riktig feghare så kan man ju cykla en runda med den.
lånade ut min totto på foder under grav.
när de e dax nästa gång kommer jag inte göra det. då får mamma och medryttaren rida mer. kanske att han får gå lite på ridskolan med de duktiga eleverna.
Löshoppa vill jag inte med honom, han är en aning busig speciellt vid löshoppning. Har en ryttare som tävlar honom till mig men det är just det dagliga som är problemet.
Cykla är ju ett alternativ Han har gått som handhäst en hel del så det borde nog gå.
Fast är man så gravid (tänk tjock) att man inte vill rida, så vill man knappast knata bakom en häst en längre stund heller. Tomköra är ju inte detsamma som att longera liksom! När du longerar står du still på ett och samma ställe ungefär. När du tömkör måste du förflytta dig med hästen eftersom den inte springer runt i en cirkel runt dig.
Cykla är ju ett alternativ Han har gått som handhäst en hel del så det borde nog gå.
... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!!
nu vet jag PRECIS varför jag vägrar å klämma ut en unge!! Visste väl att min skräck var befogad... nej jag är inte gravid
... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!!
nu vet jag PRECIS varför jag vägrar å klämma ut en unge!! Visste väl att min skräck var befogad... nej jag är inte gravid
haha, det var ju inte meningen att skrämma nån!! Det där går ju över, och nu är det helt underbart (nästan alltid iallafall)
Om du inte har en extremt lätt graviditet så kommer du inte att kunna cykla heller vad det lider... för mig tog det ca 12 veckor efter födsel innan jag ens tänkte tanken att rida... stygn, svullen (på vissa mindre roliga ställen) och avslag gjorde att lusten till det inte var så stor!! Men det beror ju mycket på hur själva förlossningen går =)