Vad gör ni med era shettisar?

Septicemia

Trådstartare
*Visste inte var jag skulle posta - ber moderator flytta om tråden ligger fel*

Vad jag har förstått så finns det en och annan shettis ägare på buke. Nu frågar jag er som inte rider på era små troll: Vad hittar ni på med de?

Har 3 stycken mysiga små ponnyer till mitt förfogande samt en liten sulky med plats för 2 personer. Det som är lite synd är att mamma shettis är 18 år, väldigt stel och ganska långsam. Storasyster shettis är bara lat :angel: och tyvärr lite öm i hovarna på annat än mjuka skogsstigar (alla 3 står i hagen och gör ingenting, därav inga skor)
Lillebror shettis är däremot pigg på alla sätt och vis, tycker mycket om att dra och hitta på saker. Det är honom jag hade tänkt "leka" lite med. ;) Han är dessutom hyfsat regelbundet riden och har en bra grundkondition så han orkar lite grann.

Så vad mer än köra kan man göra? Vi har varit ute och gått lite, badat och löshoppat.
Och vad kan man göra med gammeltanterna? Bara pyssla?

Och ja, storasyster och lillebror är 15 resp. 13 år gamla, alltså inga unghästar :p.

Jag behöver något att sysselsätta mig med under tiden foderhästen går och har sommarlov.

Sv: Vad gör ni med era shettisar?

Shettisagillity!
Det är jättekul, både för häst och "ledare"!
Sök på det på Google, så kommer det säkert upp en massa tips på olika banor och grenar mm. :)

gammel hästar??? va dom 13, 15 och 18år? då är dom nog inga gammel hästar, rätta mej om jag har fel, men en shettis blir ju över 30 år i dom flesta fall! så din är nog bara medelålders, har en shettis nu som är 17, jag använder honom till ponnyridning, och jag kör honom ( han går också utan skor) de går bra, shettisar ska man inte sko, de är skillnad om dom är travponnys eller liknande, då måste man ju sko dom. men inte annars. Jag hade en till shettis förut men var tvungen å sälja honom pga köp av stor häst. då var han gammal runt 28 år men frisk och pigg :D han lever än idag och är 39 år och fin :), kommer ihåg det lätt för att min farbror är lika gammal :P

/JJm :)

Edit: Mamma shettis är 22, inte 18. Det är äldsta storasyster osm är 18 (hon är förvisso såld sedan något år tillbaka men jag blandars fortfarande ihop siffrorna :p )

Jag är uppvuxen med de och har varit med vid födeseln av båda syskonen så på det viset börjar de kännas gamla ;) Men det är inte enda anledningen.

Båda stona har lidit av svår fång, samt haft väldiga problem med hovarna i övrigt för ett par år sedan. Så de lunkar runt i sakta mak och beter sig allmänt gammalt. 22-åringen har tidvis lite ont i ryggen.

Jag är mycket väl medveten om att shettisar är riktiga kämpar, grannstallet hade en som blev 36 innan de fick ta bort honom, men just de här damerna är lite skruttiga. Hade någon verkligen tagit sig tiden så hade det nog kunnat gå att göra något åt båda 2 men de enda som är intresserade av småhästarna häromkring är ungar som bara vill rida, och fort ska det gå också.
Ägaren (min mormor) har de som sällskapsdjur, och har inget intresse av att varken köra eller engagera sig mer i de. Lite synd, men inget jag kan göra åt.

Valacken däremot är lika pigg som när han var 3 och kärnfrisk, så det är främst honom jag ska hitta på lite skoj med nu.

Angående skorna så håller jag med om att slipper man sko så är det bra, men vi har hårda grusvägar runt stallet med mycket vassa stenar så man får ta det lite försiktigt. På asfalten däremot är det bekvämt att skritta, men bilisterna kör som idioter och tycker att en vagn bara tar upp plats på vägen och gärna kryper tätt intill :mad: enbart för att understryka att vi inte hör hemma där :mad:.

Kul att du har så pigga ponnyer! När jag har råd så funderar jag på att köpa en egen shettis, tycker det är så härlig ras. Just för att de är så mycket häst i litet format.

På vintern: Åk pulka!!!

Annars kan du köra in dem i par...

Jag brukar cykla med min :idea:
Det tycker hon är super roligt. Man får trampa på av bara tusan för att hänga med när hon ska tävla med cykeln. :D

Men det är nu det handlar om ;) Först och främst i alla fall. Men ja, det är jättekul att åka pulka, tyvärr brukar snön aldrig komma till Blekinge före februari, och dit är det en liten bit.

För att kuna köra in de i par krävs en större vagn, och det har vi inte, samt en sele till. (eller 2 helt annrolunda mot den enkla bröstan som används nu)

Som sagt så har inte ägaren intresse för att vilja lägga mer pengar på hästarna än vad som verkligen behövs. (vet, hovis, foder...)

Detta har jag att använda mig av:

Ridbana (liten, men funkar ju till shettisar) med lite däck, koner, bommar och hinderstöd.
Longerlinor
Sele och tömmar
2-sitsig sulkyliknande vagn
Träns
(Sadlar)
NH-utrustning

Vilken kul idé :D Jag har cyklat med häst innan. Men i långsamt tempo till och från hage.

Hur gör du med grimskaft? För jag antar att man knappast knyter fast det i cykeln ;) Och hur gör man med hästar som dras som magneter till grästuvor? Kanske lite lydnadsträning innan...

Löshoppa är kul. Det gjorde mina ponnytjejer i fredags här och jag deltog som fotograf. Själv så har jag haft turen att få tag i två ponnytjejer som rider och pysslar med mina två ponnydamer.

Men det är nu det handlar om ;) Först och främst i alla fall. Men ja, det är jättekul att åka pulka, tyvärr brukar snön aldrig komma till Blekinge före februari, och dit är det en liten bit.

För att kuna köra in de i par krävs en större vagn, och det har vi inte, samt en sele till. (eller 2 helt annrolunda mot den enkla bröstan som används nu)

Som sagt så har inte ägaren intresse för att vilja lägga mer pengar på hästarna än vad som verkligen behövs. (vet, hovis, foder...)

Detta har jag att använda mig av:

Ridbana (liten, men funkar ju till shettisar) med lite däck, koner, bommar och hinderstöd.
Longerlinor
Sele och tömmar
2-sitsig sulkyliknande vagn
Träns
(Sadlar)
NH-utrustning

Ja, ja men var negativ då. Ingen som hindrar dig.

Med utrustningen du har ovan skulle ju du kunna öppna en liten cirkus. ;)

Ja, löshoppa är roligt. Dessutom så älskar valacken det. När jag var yngre och fortfarande under 1,50-strecket ;) så löshoppade vi en del och 1,10 var inga problem för ponnyn på dryga metern.

Ute i stallet så kommer och går småtjejerna, de flesta i 8-13-årsåldern som vill klappa, borsta och rida. Men det handlar om ca 2 gånger sen är det inte roligt längre. Efter någon vecka kommer nya småtjejer...Jag tycker det är långt ifrån rättvist mot hästarna men kan inte göra så mycket åt det.

Här omkring så finns det inte så många föräldrar som är itnresserade av att hjälpa till med hästarna och det är nog där det brister. Tjejerna får inte lära sig ordentligt och blir inte heller uppmuntrade till att fortsätta, då är det ju såklart man tröttnar.

Negativ? Jag förklarade bara hur läget låg till idag.
I Juli finns det inte snö, man kan inte åka pulka. Och köra par finns det ingen utrustning till.

Nej jag har aldrig testat shettisagility men tänkte kolla upp momenten ikväll och testa imorgon om det finns möjlighet.

Ngn gång hittar men en bra ponnytjej men visst kan det ta tid. Jag har letat länge men så vips ringde en seriös förälder!

Jag tror att jag ska försöka få mormor att leta mer aktivt, det förtjänar hästarna.

Sedan hoppas jag verkligen att jag ska hinna med den ena av de även till hösten när allting drar igång igen och den store pållen också kommer ta tid. Det är ju så roligt med shettisar!

Vi kör mest våran. Men dressyrarbete vid handen och på långa tyglar, tömkörning och löshoppning är också sånt som vi ägnar oss åt. Och så får hon ställa upp på lite ponnyridning nån gång ibland, med bekantas barn.

pluppgalopp.jpg

Trickträning :idea: Tack!

Ja, jag tycker nog att vi behöver någon grund om vi faktiskt ska cykla på allvar. För matglad är han, och jag väger ju inte ens hälften av vad hästen gör så från en cykel krävs det ju att hästen lyssnar....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama