Vad gör ni med era föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Jag håller på lite grann med mitt föl, leder honom till och från hagen, borstar på honom, lyfter hovarna samt ger honom fölvitaminer. Vad gör ni? När börjar ni gå egna prommenader med dom? Sära dom lite från mamman?
Jag försöker också få honom att förstå att det inte är ok att stå på bakbenen, samt att det inte heller är ok att rymma ur boxen när mamma får sin kraft
//Jenni

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör ni med era föl?

Han är 3 veckor. Just nu är han som sagt vild och lite galen, men snäll ändå, ska nog bli häst av honom också.

//Jenni

eehh du ska nog lugna ner dig lite med fölisen. För det första behöver han ingen extra mat vid den här åldern, han får allt av mamman, man ska vara försiktig med all sorts foder till så små fölungar, dom tål inte mycket förutom mjölk, Sen tycker jag, och det är min egen åsikt att det är ingen ide att börja fostra dom i så späd ålder, dom förstår inte det. Låt den vara med stoet, och vänta i alla fall några veckor. Om du försöker bestraffa honom för att han stegrar så kommer du att få en mkt rädd fölunge, han har ju knappt vant sig vid livet utanför livmodern! Låt fölen vara hästar, och viktigare låt dom vara ifred!

Andrea

att leda honom till o från hagen samt att borsta eller klappa honom över hela kroppen anser jag att man kan börja med tidigt. redan första veckan.
vår lillhingst var så fruktansvärt självständig från början så om vi lät honom gå lös så sprang haniväg på upptäcktsfärder.. därför fick han ledas till o från hagen.
samt lyfta lite på benen o bli van att man tog på honom. men de hela handlar om nån minut per dag bara. dumt o trötta ut lillen .

Har ett föl på 5 veckor och ett på 1 vecka.
Gör inte så himla mycket med dom.
Tar på och av grimma, borstar & kliar, tar överallt på kroppen, ett par minuter om dagen bara.
Har fått börja leda den äldste till & från hagen nu, för annars sticker han iväg på egna upptäcksfärder! Struntar totalt i mamsen! :D

Lånar tråden till en liten fråga:

Förstår av svaren ovan att man inte ska göra så mycket med fölet i början, men vad bör/kan man göra med mamman? Påverkas fölet av att jag är i boxen och borstar och donar med stoet? Kan ju bara sitta och titta på dem i timtal, men vill ju inte göra något som påverkar fölet negativt! :crazy:

Det är väl inte dumt och börja fostra dom så tidigt som möjligt. Fölet behöver ju inte alls bli rädd av det, beror ju lite på hur man lägger upp det.

Jag gör inget med fölet alls första månaden, om det inte behövs förstås.
I samband med födseln så kollar jag att fölet är som det skall vara, det är allt.
Men jag tar väl hand om mamman.
Ger extra mat och sköter om och så.
Det är bra för fölet att se att mamma tycker att den dagliga skötseln är naturlig.
Sedan så verkar jag var 4-6te vecka och avmaskar vid 8 och 16 veckor samt vaccinerar första stelkramp och influensa vid mellan 4-6 månader.

Jag delar inte på sto och föl förrän jag vill börja rida litet på stoet igen.
Och det brukar jag göra när fölet är kanske 3 månader.
Jag lämnar då fölet tillsamans med de(t) andra fölet (-en) och deras mamma (-or).
Mammorna är bra på att turas om med att vakta fölet så länge.
Pappan eller en fosterpappa är också bra att ha i hagen till att vakta på föl.

När fölet är runt ett halvår och börjar med att bli påfluget och ganska så odrägligt, så börjar jag att träna fölet genom att visa vilka regler som jag har för umgänge med mig.

När fölet är litet så får det springa löst efter mamma in och ut ur stallet.
Jag sätter upp särskilda vallgator av staket för det ändamålet.
Så att det är staket runt fölen hela vägen in och ut från stallet, så att de inte kommer bort.

Jenni73 skrev:
Jag försöker också få honom att förstå att det inte är ok att stå på bakbenen, samt att det inte heller är ok att rymma ur boxen när mamma får sin kraft
Jag hoppas att du inte låter fölet vara ensamt i boxen när mamman får sitt kraftfoder.
Det blir aldrig bra.
Låt fölet i stället vara med och se hur man gör när man äter riktig mat.
Det blir bättre.

Att börja fostra ett ungt föl tycker inte jag heller att man ska göra. Det blir bara fel om man ska försöka visa vad som är rätt och fel när dom är så små, det är mammans jobb.

Men att fölet får vänja sig vid människor är ju en helt annan sak. Det tycker jag inte är skadligt på något sätt, fölet ska redan från början få en positiv känsla av människor tycker jag.

Att vänja fölet (när det blivit lite äldre) vid sådant som det kommer att bli utsatt för längre fram är inte fel heller tycker jag, så länge som allt man gör med fölet blir en positiv upplevelse. Till exempel grimma, ledas, lyfta hovar och bli borstad.

Jag lägger ett grimskaft runt halsen och står och klappar fölet en stund över hela kroppen. Sätter på och tar av grimman.
Efter "hanteringsstunden" så sätter jag mig i boxen och låter honom komma fram till mig om han vill, låter han söka kontakt.

Han är alltid med när mamman blir ompysslad så han ser att det är OK att bli ompysslad och att det inte är farligt.

Inte_Ung, känner igen Dig! Islandshästar va´? Kul! Har en som är dräktig och ska föla när som helst, saknar en mentor inom is-häst världen att diskutera fölningar och dräktighet!! Känns som om vi gör olika med våra hästar, is-hästar och halvblod mfl. Jag respekterar allas syn på saken var och en gör vad de anser vara rätt! Vad är de första tecknen hos Dina hästar innan de fölar, är det vanligt att de går över tiden?
Jag anser att allt man gör med fölet måste vara "lagom" anpassat efter sto och föl. Visst umgänge är viktigt för framtiden som det här med att röra vid fölet överallt, det är viktigt för framtiden!! Har hört att man ska göra många moment med fölet tidigt för att sedan låta det vila i flera månader. Det sägs att den minns allt resten av livet så det är viktigt att ge en positiv start i livet!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Våran fölis föddes i början av februari..En självständig och tuff liten krabat! Vi börlade nästan direkt med att trä på grimma lyfta hovar(med stöd av vägg) klappa överalt och dra över med mjuk ryckrborste1 Sedan lätt vi den vara ett par veckor-1 månad inann vi repeterade och ledde fram och tillbaks till hagen osv. Gör man detta när fölet är litet får man mycket tillbaka senare! Och man kan visst säga till fölet när den har gjort fel! Om fölungen biter oss eller reser sej imot oss blir den ju inte tillsagt av mamman..Hästen måste ju ha en gräns från början! allt fölet får göra som liten vill den göra som stor!

detta var inte menat som kritik till någon utan jag gav bara ord till mn åsikt!

//Erica

Vi gör samma saker med våra föl som vi gör med våra andra hästar ( förutom rider, longerar o.dyl. då ;) ) Vi upplever dom som väldigt nyfikna och framåt när vi är i närheten. Kommer vi till hagen så är i regel fölungarna först fram för att se vad som är på gång.

Der enda som skiljer i hanteringen är att det vi gör med fölen inte ska ta lång tid - då dom annars tröttnar.

Helen

Här har det visserligen inte fötts några föl i år (än) men vid den åldern brukar de ledas korta stunder i grimma, träna på att ta på och av grimman, lyfta på hovarna och borsta/känna över hela kroppen. Att sära på föl och sto gör vi inte förrän vid kanske 4-5 månader och då väldigt korta promenader. Vänjer av vid 6-8 månader beroende på stoets hull och humör dvs. när hon börjar tröttna på sin bebis.

Vaccinerar förstås enligt rekommendationerna och hovslagaren får verka första gången vid behov. Förra året fick vi bara ett föl och han verkades första gången vid åtta dagar eftersom han hade ovanligt långa hovar redan då.

Inte_Ung skrev:
Jag hoppas att du inte låter fölet vara ensamt i boxen när mamman får sitt kraftfoder.
Det blir aldrig bra.
Låt fölet i stället vara med och se hur man gör när man äter riktig mat.
Det blir bättre.

Nejdå, dom är tillsammans i boxen, men han rymmer!! Han är faktiskt tuff som en liten bandyboll :bump: . Jag tror jag fått honom för mina synder.

Förresten tack för alla råd,

//Jenni

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka