Vad gör ni med era 1 åringar?

bergstopp

Trådstartare
jag är mammaledig med min 15 månaders och jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte aktiverar honom tillräckligt.
Han hatar att åka i vagnen så promenader är inte jättekul för nån av oss.
Han gillar inte att åka bil, annars hade jag kunnat tänka mig att åka till stan och gå ibland för det gillar han. Men just färden dit är inte så kul, vi bor långt ut i skogen också så det tar 40 min att ta sig till stan.

Han brukar krypa runt/springa med gåvagnen hemma och leka med katterna och sina leksaker. När han är trött och gnällig så kollar vi antingen i böcker eller kollar på Emil i Lönneberga (som han älskar! Förstår inte riktigt vad det är som för honom att fastna så?). Även det är nått jag har dåligt samvete över, har läst så mycket om att barn under 2 inte ska se på tv.
Men han gillar det verkligen och det är mysigt att sitta och gosa och se på film, brukar inte kolla så långa stunder.

Men vad kan man göra? Måla? Några kul leksaker ni kan rekommendera?
Försöker träffa barn i hans ålder ibland men svårt att få till i dessa förkylningstider. Han har förkylningsastma så jag vill absolut inte umgås med förkylda i onödan..

Jag är väldigt hemmakär så vi är inte iväg så väldigt mycket. 1 dag vecka är vi på stor & liten, annars är vi hemma mest. Jag låter barnen vara med i allt det vardagliga, hjälpa till med sådant de klarar av - baka, laga mat, städa, planterar fröer (nu när odlingssäsongen drar igång) osv... leker, pusslar, målar och pysslar. Är utomhus och tar hand om våra djur, åker pulka, kollar på traktorer, tar en liten promenad där de själva promenerar med istället för vagn osv...
Sen följer de när jag veckohandlar också och annat som man måste iväg hemifrån.

(Min yngsta är inte ensam hemma då han har stora syster på 4 hemma som underhåller honom en del och han henne såklart. Men gjorde allt detta när hon liten också och tyckte det räckte gott och väl för oss).

jag är mammaledig med min 15 månaders och jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte aktiverar honom tillräckligt.
Han gillar inte att åka bil, annars hade jag kunnat tänka mig att åka till stan och gå ibland för det gillar han. Men just färden dit är inte så kul, vi bor långt ut i skogen också så det tar 40 min att ta sig till stan.

Han brukar krypa runt/springa med gåvagnen hemma och leka med katterna och sina leksaker. När han är trött och gnällig så kollar vi antingen i böcker eller kollar på Emil i Lönneberga (som han älskar! Förstår inte riktigt vad det är som för honom att fastna så?). Även det är nått jag har dåligt samvete över, har läst så mycket om att barn under 2 inte ska se på tv.
Men han gillar det verkligen och det är mysigt att sitta och gosa och se på film, brukar inte kolla så långa stunder.

Försöker träffa barn i hans ålder ibland men svårt att få till i dessa förkylningstider. Han har förkylningsastma så jag vill absolut inte umgås med förkylda i onödan..

Oftast behöver inte barnen så mycket stimulans som man som mamma vill ge/ får dåligt samvete över att man inte ger. Jag kommer knappt ihåg vad vi gjorde när sonen va 1 år men vi hade en mammagrupp vi träffade ganska ofta.

Men leka med fingerfärg, leka med deg/lera, läsa böcker, leka med klossar, bada på badhus/eller bara hemma i badkar-balja. Kan han gå? Isf kan man ju gå ut en sväng eller om ni har snö dra i pulka?

Oftast, eller iaf i mitt fall så var det jag som led mest av att inte ha något på g hela tiden. Blir så lätt rastlös :o

Jag är hemma med vår 22 månaders vilde. vi har play group (typ öppna förskolan) en dag, drama en dag sen ska vi testa gymnastik en dag. Varje fredag är vi ett gäng mammor som ses på ett typ lekland, har en lokal facebookgrupp där vi ger och får tips om vad som händer.
Här i England är det ju vanligt att man är hemma tills de börjar skolan så jag antar ett det finns mer aktiviteter för de yngre på dagarna.
Är vi hemma så ser vi på film, leker ute, promenerar, målar, leker med play doh. A hjälper till med hushållssysslor också, vi började tidigt med små saker hjälpa bära lätta saker när vi handlat, egen torr tala när vi städar, lasten i/ut tvättmaskinen är saker A tycker är kul.
Har ni testat babysim/gå och bada?

Det blir mer TV här hemma just nu då jag är sjuk (jag minst 2 månader tills jag är återställd) så vi myser med en film eller två, här är minions och secret life of pets favoriterna.

Jag tänker att en 15månaders inte behöver särskilt mycket stimulans. Min unge var nöjd med att hänga med på hushållssysslor, läsa böcker och typ bara hänga ute eller inne. Vi träffade jämnårig kompis någon eller några gånger i veckan, men de var totalt ointresserade av varandra. Det var mest för mitt sociala behov.

Försök slappna av lite. Låt hen titta på tv om hen gillar det. Så länge ni inte sitter bänkade flera timmar om dagen liksom.

Till skillnad från skribenten ovan så märkte jag tydligt på min dotter vid ett års ålder att hon behövde få komma ut och träffa folk. Vi gick på barnrytmik, babysim (gjorde även turer till simhallen på egen hand), öppna förskolan, träffades hemma hos andra mammor, gick till lekparken, gick till en sjö med bröd till änderna osv. Ibland åkte vi lite buss eller t-bana, bara för att. Sen fick hon plaska med vatten i köket eller badrummet, rita, läsa böcker mm. Min dotter är jättebra på att roa sig själv men hon är gladare om hon får komma ut än om hon bara är hemma. Hon blir också mycket mer stillasittande inomhus.

Oftast behöver inte barnen så mycket stimulans som man som mamma vill ge/ får dåligt samvete över att man inte ger. Jag kommer knappt ihåg vad vi gjorde när sonen va 1 år men vi hade en mammagrupp vi träffade ganska ofta.

Men leka med fingerfärg, leka med deg/lera, läsa böcker, leka med klossar, bada på badhus/eller bara hemma i badkar-balja. Kan han gå? Isf kan man ju gå ut en sväng eller om ni har snö dra i pulka?

Oftast, eller iaf i mitt fall så var det jag som led mest av att inte ha något på g hela tiden. Blir så lätt rastlös :o

Han kan inte gå än, det blir nog lättare när han kan det. Nu vill han bara bli buren ute, om man inte är vid nån sandlåda eller så.
Vill ha mer snö så han kan åka pulka, det gillar han!

Det är nog jag som är mest rastlös, precis som du. Men man blir nog det när man vart hemma 1,5 år:angel:

Jag är hemma med vår 22 månaders vilde. vi har play group (typ öppna förskolan) en dag, drama en dag sen ska vi testa gymnastik en dag. Varje fredag är vi ett gäng mammor som ses på ett typ lekland, har en lokal facebookgrupp där vi ger och får tips om vad som händer.
Här i England är det ju vanligt att man är hemma tills de börjar skolan så jag antar ett det finns mer aktiviteter för de yngre på dagarna.
Är vi hemma så ser vi på film, leker ute, promenerar, målar, leker med play doh. A hjälper till med hushållssysslor också, vi började tidigt med små saker hjälpa bära lätta saker när vi handlat, egen torr tala när vi städar, lasten i/ut tvättmaskinen är saker A tycker är kul.
Har ni testat babysim/gå och bada?

Det blir mer TV här hemma just nu då jag är sjuk (jag minst 2 månader tills jag är återställd) så vi myser med en film eller två, här är minions och secret life of pets favoriterna.

Vi gick på babysim när han var 6 månader, det älskade han! Har tänkt försöka komma iväg till badhuset en gång i veckan iaf.

Jag är helt säker på att lite Emil eller Pippi e d inte skadar! Däremot är det ju inte lämpligt att låta en så liten en sitta timvis vid TVn förstås.
Gå ut en sväng utan vagn bara hemma kan vara nog så skoj när man är så liten. Läsa böcker om han är intresserad är jättebra. Oroa dig inte, mest behöver han att få vara med er!

Vi bor också på landet, och med två utekatter som följer med på promenad så undviks detta eftersom det bara är en katt som kommer vid inkallning.

Min yngsta är 10 månader, men mellanpojken på 3 år har varit hemma sedan mitten av november. Förra året tror jag att han gick en månad sammanlagt, resten av året bestod av sjukdom eller ledighet :o :meh: Vi leker mycket med klossar då det är något som passar dom båda. Nu har jag fördelen att oftast bara behöva aktivera mellanpojken så hänger liksom minstingen med eftersom han är nöjd med det mesta i lekväg bara han får sitta hos mig. Dessa två barn är helt olika, mellanpojken är alltid framåt för nya saker medan minstingen vill ha saker som han är van vid och tycker om. Minstingen hatar att få vatten på sig samt att kladda med händerna. Mellanpojken älskar allt sånt så vi passar på att baka eller "dega" när minstingen sover. Ibland får han hjälpa till med matlagning men det beror på hur sjuk han är.

För min egna skull så träffar jag vänner och tränar på gymmet när jag kan eftersom jag varit hemma sedan våren 2013 med undantag 2 veckors jobb den sommaren samt 3 månaders jobb förra året. Resten av tiden bestått av sjukskrivning samt föräldraledighet så jag förstår din rastlöshet speciellt nu på vintern när man inte kan greja i trädgården :angel: :mad:

Dansa! Både jag och barnen älskar att dansa och lilltösen dansade med oss redan innan hon kunde gå.

Lera, rita, undersöka material, pyssla osv. Bada när det krisar :D

OM det är så att du vill ha förslag på aktiviteter så är mitt bästa tips att googla "montessori toddler activities" och liknande sökord. Där finns en uppsjö av tips! I övrigt håller jag i mångt och mycket med i det som de andra har skrivit.

Här är en länk att börja med: https://de.pinterest.com/racheous/infant-and-toddler-montessori-activities/

Läsa och sjunga tycker jag är toppen. Ni kanske kan låna hem lite böcker från biblioteket? Vår dotter är också tokig i Emil, men verkar tycka han är lika intressant att läsa om som att se på tv:n. Astrid Lindgren-böckerna finns i lite olika utföranden, både som sång-, pek- och vanliga böcker.
Vatten- eller fingerfärg? Vår dotter fick play-doh i julklapp och det var nog det hon uppskattade mest och som hon vill leka med flera gånger om dagen. Kanske lekland eller simhall om det finns i närheten och ni vill komma hemifrån?
I övrigt hjälper hon till med hushållssysslorna så gott hon kan, hon räcker oss gärna tvätt som ska hängas upp, hjälper till att röra ihop ingredienser vid matlagning och torkar bänken medan vi diskar.

När J var ett (för ett år sedan) hade han så bra motorik att han liksom hängde med på allt han ville. Hundpromenader (hålla lilla hundens koppel), titta på grannens djur (naturbruksgymnasium), vara på öppna förskolan, lek och bus varvat med lugn. Mest ville han göra saker med kroppen, inte så mycket lek med leksak utan mer rörelse. Att vara på lekland och härja i bollhav, eller bara att släppa lös honom där så att han fick springa tills hans tröttnade var perfekt. Barn under 12 månader går in gratis, så vi var där ganska ofta :D

Färg och lera blev han inte intresserad av förrän i höstas, när han var över 18 månader.

(J har också förkylningsastma, men det har egentligen inte hindrat oss från att vara ute bland andra barn. Han började förskolan när han var 15 månader, så det var liksom inget att be för. Tiden innan vi fick inhalatorn var väldigt jobbig.)

Angående att han inte vill sitta i vagn, har du provat bärsele?

Min Vidar har suttit många timmar på min rygg, det är perfekt för han får närhet, han får kika på saker, jag får utlopp för mitt behov att röra på mig, och vi gör något tillsammans.
Nu är han snart 2,5 år och blir fortfarande glad när selen åker fram :)

Min 14 månaders tjej får hänga med till stallet och leker då med saker som finns där, hemma leker hon med sina leksaker och röjer runt ibland plastburkar i köket. Vi går till lekparken och gungar och klättrar, har gunga i trädgården också, åker pulka om det finns snö. Hon går gärna själv men får åka vagn om vi ska någonstans dit det är för långt för att gå själv. Jag brukar försöka umgås med andra mammor o barn lite då o då också.

Jag är hemma med en 15-månaders (i några dagar till). Vi är ute en del, det är roligt att bara knata omkring och upptäcka saker i den åldern. Undersöka pinnar, kottar, gräva i en sandlåda eller gunga. Vagnen har funkat bra fram tills nu när hon går bra, så nu får hon gå så långt hon själv orkar helt enkelt (sen vagn, sele eller bärstol).
Är vi inte ute så läser vi bok, leker med leksaker, badar eller plockar ur allting ur kökslådorna... :D idag tänkte vi åka till badhuset, någon dag i veckan åker vi och handlar mat eller gör andra ärenden. Och stallet, en eller två dagar i veckan.

W 15mån älskar att dammsuga,plocka i och ur diskmaskin,hänga upp tvätt så det blir mycket sånt. Annars läser vi böcker,leker att vi kokar mat,kör med bilar - största favvon. Hjälpa (stjälpa)mamma och pappa alltså. Ibland tittar han på Babblarna om jag måste göra ngt utan honom.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 057
Senast: Lazio
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 055
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
5 178
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.