Vad gör ni i collectingring?

break_a_leg

Trådstartare
På vissa dressyrtävlingar så är det ju collectingring i ridhuset. Vad tycker ni det är okej att göra där medan man väntar på sin tur?

Sv: Vad gör ni i collectingring?

ok och ok. det är upp till var och en tycker jag. Själv brukar jag bara låta hästen gå och jogga runt i ett lugnt tempo för att vänja sig vid miljön i det förmodade nysedda ridhuset. Rida fram har man gjort ute, så att nöta runt som endel gör med både galopp och svåra rörelser som tröttar ut hästarna innan start tycker jag är onödigt. Det handlar om en ca 15-20 minuter där inne innan start, beroende på hur många ekipage dom tar in. Nu räknar jag med Dressyr. Så på den tiden brukar jag göra övergångar och halvhalter etc, för att lugna ner hästen som ofta är lite spänd och tittig.

Jag sitter oftast å gör "mjukgörande" rörelser såsom framdelsvändningar, bakdelsvändningar eller "serpentiner" i skritt...
Kanske att jag gör igångsättningar halt-skritt-trav. Men undviker att galoppera... Om det ser ut att vara en "stirrig" häst inne på banan kanske jag tom bara håller mej i skritt...
Eftersom det oftast bara är ett ekipage som är inne i collecting ring på de dressyrtävlingar jag varit på så har man ju oftast bara ca 20x20m på sej att utnyttja...

Det beror ju helt o hållet på vilken häst jag sitter på och hur många som får rida där samtidigt... Ibland så är det ju flera stycken ryttare där samtidigt och då är det ju ltie svårt att förbereda sig "på rätt sätt" eftersom det blir ganska trångt.
Speciellt om man har en tjurig sparkhäst.. :crazy:

Men jag brukar göra sånt som känns att ja behöver mjuka upp mer innan ja går in på banan. Ibland halter, ibland volter o jaa.. vad som känns bäst.
Men jag har nog galopperat där oxå, beroende på storleken och antal ekipage

Ser till att hästen är med på noterna.

Bakdelsvändningar, övergångar skritt-galopp. En ryggning och sen en, två ökningar i trav. Försöker att bara vara i collektingting 1-2 ryttare före mig.
Jag lägger in MÅNGA korta skrittpauser och rider sällan fram mer än 30 min, men då har jag skrittat fram minst 20 min för hand innan.

där gör man saker för att se till att hästen e på hugget innan man ska in på banan, typ bakdelsvändningar, galoppfattningar å sånt.

vad som e okej beror lite på utrymmet och de andra ekipagen, man får helt enkelt se till å göra saker så man inte rider över nån....

Hej!
Jag brukar hålla igång hästen (ong mig själv..) så att han inte koncentrerar sej på publiken och så att inte jag hinner bli så nervös.
Jag gör bara sånna övningar som ger hästen bra självförtroende, för väl inne på banan kan man inte börja rätta till något.
Du är det upp till bevis lixom, nu eller aldrig ;)
Och då får man göra sitt bästa, och förhoppningvis få spån kritik som man lär sig något av!

Och sen vill jag påpeka att jag syftar på Collecting ring, det stället man går in presis innan man g¨åer in på banan,.
Jag har då redan ridit fram på framridningen innan !

Liknande trådar

Fritid Nästa vecka ska jag på kurs i jönköping i 3 dagar. Sambon och 1åringen ska med, och jag behöver lite tips på vad de kan företa sig om...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: SaraXX
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 682
Senast: lilstar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka