Vad gör ni för övningar?

D

DancingFox

Jag jobbar, tränar och rider flera hästar per dag. Men hur lägger ni upp er personliga ryttar "gympa" / övningar inför tävling eller just för att ni ska vara i form? Tips gärna!! Övningar för att få en stadigare och starkare skänkel:d
:bow: :bow:

Sv: Vad gör ni för övningar?

Jag lägger vikten på rygg/mage, går på gym och har taskig personlig tränare :angel: Mycket viktigt för mig som mockar 20 boxar/dag. Benen är enkelt, har man torv i stallarna blir det många knälyft och leka draghäst framför pirran =) fältritt i timtal gör tricket också. ;)Långa sega dressyrskänklar, blir för min del, 30 min stretch av baksida lår.

Av en "slump" köpte jag iFORMs olika DVD = hemmagympa... Tyckte det var skitlöjligt tills jag drog till med det svåra/längsta programmet och hade en rejäl träningsvärk i 2 dagar!! Hade så jäääävla ont att jag knappt kunde :o pluppa i toan =)

Jag varvar min träning, det är inte bara gym, pilates och hemmagympa utan också längdskidor, skridskor, jogging, cykling och hederligt ut och springa i snön med stavar! Var hos läkaren i fredags och han berömde mitt starka hjärta och väldigt bra blodtryck (det kom från en man som knappt vet att superlativ existerar)

Behöver jag säga att jag inte tycker om att sitta stilla? :D

Tack för tipset!! :bow: Men vill gärna ha fler!! :d ;) :D :cool:

Puttiputt på tråden. Vill ju gärna ha fler svar!! :cool::bow:

Hej!

Jag arbetar med hästar och rider varje dag. Mockar ett antal boxar nästan varje dag. En vanlig vecka kör jag två konditionspass per vecka ca 1 timma/gång och två pass styrketräning. Om jag tävlar på helgen går ett pass bort. Det är lagom för mig. Har tidigare provat yoga vilket var bra när man rider mycket. Tyvärr kunde jag inte riktigt hitta motivationen till att fortsätta med det.

Jag övar ryttaryoga. Det ger allt jag behöver. :D

Vad hittar jag information om yoga? :confused:
Behöver även stärka min ryggrad, för jag får ont i den lätt. :cry::confused:
Min massageteraput säger att jag har dålig musklatur där. :cry::eek:

Hej!

Jag tränar hemma med min sambo ca 3 dagar i veckan. Har lagt upp ett "gympaprogram", med extra vikt på styrka, samt en lång uppvärmning, då jag har astma. Satsar mest på rygg/axlar själv, eftersom det är mina problem-områden, stretchar även noga efter och vi har börjat lägga in lite mer kondition.

På detta tömkör jag i skogen ca varannan dag i skritt och trav, för att häst ska få avlasta sin rygg, men ändå jobba (vi tycker det är såå tråkigt på volten).

Sen jag började min träning har jag märkt att jag blivit bättre på ridningen, trots att jag inte specifikt tränar för det.

/ Lavinia, blivande sjukgymnast

Utöver ridningen promenerar jag 2 timmar om dagen, så jag har en hyfsad grundkondis.
Sen tränar jag mage, rygg och armar några gånger i veckan:)

Jag är inte den som tränar, utan tycker att träning i organiserad form är ganska tråkigt tyvärr :( även om jag gillar att röra på mig.
Så jag brukar se till att få in lite "vardags motion" utöver ridningen och stallgöra.
Jag har hund jag går en del bestämda promenader med som är extra långa vissa dagar i veckan och en del i skogen.
Åker jag buss vilket händer sällan men dock ibland p.g.a värk så går jag av 1-2 hållplatser för tidigt så jag får röra mig lite iallafall i normala fall cyklar jag överallt, till jobbet, stallet osv.
Undviker hissar eller kombinerar hiss + trapp.
Dessutom brukar jag trösta mig med att till och med städning ger motion och gör av med kcal. :D med lite musik kan det bli riktigt roligt tycker jag om man dessutom passar på att göra något extra av det, byta duschdraperi,mattor,möblera om eller något.
Så ett litet tips från mig: vardagsmotion är enkelt och gör en del även om det inte är någon dunder kur så kan man peppa sig själv till lite extra iallafall och känns sig duktig efteråt och dessutom ha ork och energi kvar & slippa träningvärk, den tar jag gärna men då ska jag ha ett bra,tufft,långt ridpass innan :D

Jag är väldigt väldigt LAT :eek:
Men jag ska göra övningar på morgonen när jag går upp. Både för min stela kropp och för att vara mer avslappnad vid ridning. Jätte svårt att förklara, är väl ungefär 20 övningar som tar kanske 20 min att göra!

MEN resultater blir SUPER när man väl gör dom!! HElT avslappnad när jag rider och aldrig haft bättre känsla :love: Det är för övrigt en tysk som tagit fram dessa övningar för just ridning. Min tränare var på en clinic tror ja det var med honom och fick då dessa ideer!
Funkar skit bra:)

Annars så göär jag inget annat med kroppen hinner inte med!:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama