Vad gör ni för att förhindra ofrivillig doping?

break_a_leg

Trådstartare
Senast i går kunde vi läsa om att en svensk ponny lämnat positivt prov, det var x antal dopade på OS och även inom travsporten dyker det då och då upp dopingfall.

Det är ju i princip aldrig någon som erkänner doping och då får man ju anta att någon utomstående dopat dessa hästar... Hur kan det hända?

Har ni koll på era liniment, mediciner etc? Låser ni in allt eller skulle någon annan kunna preparera era grejer?

Sv: Vad gör ni för att förhindra ofrivillig doping?

Lite spinoff, men borde vara okej ta det i samma tråd.

Något jag reagerat på OFTA när man är på kurs eller har hästen på klinik eller liknande, dvs ställen där många hästar kommer och går och är uppstallade en kort period, är att det är så vanligt med FASTA KRUBBOR. Ofta i metall/järn, och ofta med diverse i. Samma sak gäller vattenkoppar och vattenhinkar. Även ströet är ofta 'flergångs', och mer än en gång har jag sett boxlån vid mockning på klinik, dvs när hästen i box 1A ska få mockat, så ställs den i box 2A sålänge, för den hästen är i hagen, åkte nyss hem etc. På kurser är det alltför vanligt att komma till en box som redan är ströad, och urmockad sen förre deltagaren. Gärna lite hö etc kvar med.

Så för en normhästägare är det ju skitsvårt skydda sig mot oavsiktlig doping, även om rutinerna i stallet är perfekta.

För att svara på frågan så jag tävlar ju det lilla jag tävlar på sån pluttnivå att risken för dopingkontroll är liten. Om jag har häst som ska tävla inom överskådlig tid och medicinerar en annan gör jag det på stallgången, annars i krubban i boxen, dvs där finns det risk för kontaminering, men ska inte kompisen tävla de närmsta tre månaderna säg så är det ju sak samma.

Jag har löstagbara plastkrubbor och vattenhinkar, så lätt att diska, skulle vägra fasta krubbor oavsett dopingrisk eller ej, finns en hygienaspekt med. Jag undviker fodra i släpet.

Liniment etc är inte inlåst och lätta att mixtra med, men som sagt, inte på den nivån att det känns som ett behov av att ha hyperkoll. Alla mediciner är inne i bostadshuset och omöjliga att manipulera dock, är väl krav på att ha mediciner inlåsta dessutom?

Det borde inte bara vara en smittrisk, utan även en risk för oavsiktlig doping. Jag har ju ingen aning om vad personen som fodrat i krubban innan mig ger för tillskott t ex, eller om och med vad hästen i så fall medicinerats med.

Jag har stenkoll på liniment, mediciner osv.
Hade extremt strikta rutiner vid foderblandning när den stora fick dopingklassade mediciner och ponnyn tävlade.
Har egen sadelkammare och har allt inlåst.
Så jag försöker att undvika all oavsiktlig doping.

Nu har jag ju flyttat till andra sidan, men om inget har ändrats markant i Sverige det senaste året skulle jag vilja påstå att säkerheten och rutinerna vid alldeles för många tävlingar är undermåliga. Och jag tror inte att det skulle vara särskilt svårt för någon av oss att mixtra lite med andras hästar och utrustning om vi ville. Och varför skulle just hästfolket vara ärligare än andra människor? :angel:

Men vem springer runt med dopingpreparat på tävlingsplats?

Själv har jag ev hästmediciner hemma i ett skåp, tar ut till stallet när det behövs.

Angående ofrivillig doping i samband med dåligt rengjorda boxar/krubbor osv, där tycker jag travet har mycket bättre rutiner i samband med tävling. Alla boxar görs rena och man tar in nytt strö, sen förseglas boxen tills nästa tävlande kommer..där har ridsporten något att ta efter..
Detta förhindrar naturligtvis inte att vem som helst kan knata in i ett stall och dopa hästarna, det brukar ju inte vara låst i stall på natten..

Jag har också reagerat på, att man kan komma till ett stall, där spån efter förre hyresgästen ligger kvar, att krubbor är fasta, och att man flyttar runt hästar lite hur som haver, det ökar risken både för ofrivillig doping och smittspridning, och det bästa man kan göra av situationen är väl att ta med sej egna mat och vattenkoppar och eventuellt mocka ur boxen själv innan man ställer in hästen.

Ofta brukar man iallafall ha varit noga med, att märka upp de boxar där medicinering pågår, men det är inte alla stall som gör det heller. Förstår om det är ont om plats i stallen där det ofta är fullt, så att man inte kan avvara boxar mer än tillfälligt, men tycker ändå att nåt slags rutiner borde införas, som skall användas vid hanteringen av boxar vid tävlingar, men det är kanske något som skall hanteras på klubbnivå..har inte tänkt på det riktigt..

Om jag som tävlande lånar box av den klubb som jag kommer till , så kommer jag ju till deras hemmastall, där bor hästar som kanske medicineras, och då finns ju olika preparat i stallet. Många har nog också det medel med kapcain som uppmärksammats i samband med några kända dopingfall, i sin stallåda/skåp i stallet..det behöver inte vara svårare än så..många medel som vi använder till hästar som inte tävlar, eller receptbelagda preparat som används på hästar i syfte att medicinera, räknas i tävlingssammanhang, som doping..

Det riktigt vidriga är ju att du om du skulle vilja sabotera för någon, inte ens behöver springa omkring med förbjudna preparat. Räcker att hälla lite kaffe (eller för all del te) i hästens krubba för att det ska ge utslag i ett dopingtest. Eller varför inte smörja in händerna med typ Iprensalva och sedan gå och klia hästen lite kärvänligt i mankammen, eller du kanske precis har lagar mat och hackat färsk chili och sedan gått ut och tränsat hästen.

Jag anser att det måste göras skillnad på DOPING för att höja hästens prestation och otilåten medicinering. Självklart ska inte hästarna få tävla med smärtstillande i kroppen men det måste sättar realistiska gränsvärden för vad som är vad. Som det är nu är testerna nästan löjligt känsliga och ger utslag för koncentrationer som är så små att de omöjligen har haft någon effekt på lång tid.

Och när vi ändå är inne på doping, tänk att det är ok att vi (vid behov)dopar våra barn innan tävling......

I stallet som jag står i har vi oskrivna regler om hur man medicinerar sina hästar. Ger man dem medicin i pulverform som Finadyne, får detta inte blandas ihop med maten inne i stallet eller foderkammaren. Blandningen görs utomhus en bit bort från stallet, av ägaren som sen ger det till sin häst. Inga mediciner i pulverform som är öppnade får förvaras i foderkammare/sadelkammare/stall. Självklart ska alla upplysas i stallet veta om en häst medicineras. Så att ingen annan häst ställs in i den boxen. Själv använder jag annan hink än jag normalt använder som jag markerat att den är för medicinering. När det gäller liniment och annat smörja har jag faktiskt ganska dålig koll själv, men använder det väldigt sällan också…. Har alla mina mediciner i en separat ryktlåda.

Det är ytterst få ridklubbar som har permanenta gäststallar, det skiljer sig ju mycket från travet.

Jag undrar samma som dig... Är jag den enda morsan som stryker mitt barn när denne är sjuk vid tävling?

Vad menar du med det???

Att om vi ger våra barn en Ipren innan tävling så är det helt ok men om det hittas minsta spår av samma substans i hästen så är det doping med avstängningar osv.

Det brukar ju föras fram att hästen inte själv talar om ifall den har ont och därför inte kan besluta att den är i tävlingsbart skick eller ej (givetvis helt rätt) men som ryttare och idrottsmän som vi ju faktiskt är får vi proppa i oss i princip vad som helst så länge det inte är alkohol.....

Nog tusan kan det räknas som prestationshöjande om jag vaknar med huvudvärk men sedan tar en tablett innan jag tävlar. Jag hade med största sannorlikhet ridit (ännu;)) sämre än vanligt utan den där tabletten!

Jag är nog ganska blåögd och har svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att sabotera för mig. Däremot är jag nojjig när det gäller medicinering av hästar i stallet. Där jag stod tidigare fick jag slåss för att de skulle sluta förbereda foder till hästar som skulle medicineras i foderkammaren. De stod med Finadynepåsarna rätt ovanför havrevagnen!! Nu har de som tur slutat med det, men det är fortfarande ganska slappt.

När jag var hästskörtare på internationell tävling så knöt vi igen boxarna med balsnören när vi inte var på plats. Hängde även vattenhinkar och krubbor så att de inte gick att komma åt utifrån.

Att om vi ger våra barn en Ipren innan tävling så är det helt ok men om det hittas minsta spår av samma substans i hästen så är det doping med avstängningar osv.

Det brukar ju föras fram att hästen inte själv talar om ifall den har ont och därför inte kan besluta att den är i tävlingsbart skick eller ej (givetvis helt rätt) men som ryttare och idrottsmän som vi ju faktiskt är får vi proppa i oss i princip vad som helst så länge det inte är alkohol.....

Nog tusan kan det räknas som prestationshöjande om jag vaknar med huvudvärk men sedan tar en tablett innan jag tävlar. Jag hade med största sannorlikhet ridit (ännu;)) sämre än vanligt utan den där tabletten!

En sak som många inte vet är att tex Bricanyl finns på röda listan. Dock kan man få dispans om man har astma...

Vi tävlar allt från unghästar och upp till elitnivå och har väldigt strikta regler när det gäller medicinering/behandling osv.
Hemma har vi två separata boxar för karantän/medicinering. Förvaring av mediciner finns inlåsta i ett skåp i sadelkammaren. Liniment, salvor osv finns inlåsta i sadelkammaren. Vi har i regel inga liniment, salvor eller liknande som innehåller otillåtna preparat. Tycker att det är enklast så eftersom det då inte finns någon risk för att man glömmer eller tar fel. De få gånger vi har haft något som innehållit något otillåtet har det varit inlåst i skåpet med mediciner.
Vi tillåter inga främmande människor ta i våra hästar utan handskar. Vi tar inte i andras hästar. I bland får man säga till på prisutdelning/veterinärbesiktning på tävling, men inte så ofta.
Just uppstallningen på tävlingar är ett problem. För oss är det den svagaste länken. Jag tror att det skulle bli orimliga kostnader om man gjorde som travet och tömde boxen helt mellan hästar. Vi vill ju få ner tävlingskostnaderna... Däremot finns ett nytt förslag (tror det kommer från körkonferensen nu i höstas) som går ut på att det ska vara tillåtet att ta med en egen mobil box att ställa upp vid lastbilen. Kanske kan det vara en lösning på både smitt- och kostnadsproblemet?
På tävlingar har vi all utrustning inlåst/bevakat. Vi plomberar även boxarna, fast vi använder strippor i stället för balsnören.
I övrigt kontrollerar vi både STC: lista och röda listan flera gånger om året.

En sak som många inte vet är att tex Bricanyl finns på röda listan. Dock kan man få dispans om man har astma...

Precis och inhalerar man bricanyl innan man sitter upp och håller hästen samtidigt så finns risken (visserligen mikroskopisk) att hästen också andas in några korn och sedan blir man "tagen" för doping.

Det är det jag menar med att det måste ju finnas gränsvärden för vad som är medveten doping och rena skära misstag.

Håller med dej, det skulle nog bli ganska dyrt, att tömma boxar helt emellan tävlingar, och oftast har ju inte klubbarna så god ekonomi, och de resurser som travet har..Ett tips är att ta med egna spånbalar, om man inte kan ordna uppstallning i trailer, eller mobil box. Lite bökigt kanske, men om man är noga, så kan det vara en idé.

Precis och inhalerar man bricanyl innan man sitter upp och håller hästen samtidigt så finns risken (visserligen mikroskopisk) att hästen också andas in några korn och sedan blir man "tagen" för doping.

Det är det jag menar med att det måste ju finnas gränsvärden för vad som är medveten doping och rena skära misstag.

Bricanyl står på röda listan. Den reglerar vad som är tillåtet för människor. Även om det inte görs tester i någon större omfattning på ryttare/kuskar (:p) så är det trots allt ett förbjudet preparat vid tävling. Just Bricanyl är tom klass 1 om jag inte minns fel, och då är det även förbjudet vid träning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar

Tillbaka