Vad gör man?

S

swing

Har två hästar, den ena gammal och den andra är en unghäst. Gammlingen har fått spatt men ska enligt vet funka att ridas och mår bra av att hållas igång dock inga tävlingar och sånt. Kommer antagligen inte inte att hålla hur länge som helst och ska inte ridas för mycket.

Har tänkt börja plugga och kommer inte ha råd med 2 hästar men kan ju inte sälja gamlingen, man säljer inte en halt häst enligt mig... Men säljer jag unghästen så finns ju risken att gammlingen inte håller och så står jag där utan häst.

Vad gör man? Älskar verkligen båda hästarna men på olika sätt, båda har olika för och nackdelar. Någon mer som hamnat i en liknande sits?

Sv: Vad gör man?

Inte med exakt samma omstandigheter men en situation dar jag vart tvungen att lamna ifran mig en utav mina hastar.

Jag valde att behalla min "aldsta" eftersom att jag haft honom langst. Han betyder ocksa mest for mig aven om jag alskade min lillkille med.

Nu tavlar ju inte jag sa min"gamle" racker gott och val at de jag sysslar med. Annars kanske jag hade valt annorlunda.

Sälj den unge och spara pengarna. Då finns ju en buffert om den gamle skulle ta slut, så att du kan köpa en ny.

Jag stod i en situation där jag valde att ändra hästantalet från två till en. Jag valde den äldsta som dessutom var knackig i ena benet. Fick ta bort honom 1 år senare men jag ångrar inte att jag valde som jag gjorde.

Jag skulle välja den häst som skulle bli svårast att sälja.
Inte en chans att jag skulle sälja en häst som är/var halt/skadad/sjuk.

Man dör inte av att inte rida :p
Man kanske inte ska tänka så, men om gamlingen blir tvungen att avlivas så sparar du ju in pengar på det.
Om du behåller unghästen och den blir oridbar lr liknande så står du där med en Ung häst som du kanske "måste" behålla i måånga år till utan att kunna rida.

Sälj den unge och spara pengarna. Då finns ju en buffert om den gamle skulle ta slut, så att du kan köpa en ny.
Skulle jag också göra. När du pluggar har du inte lika mycket tid till träning och tävling (och inte råd heller) och då funkar gammelhästen alldeles utmärkt som fritidssysselsättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel