vad gör man...?

blizz

Trådstartare
vad gör man ifall man skulle misstänka att en häst har blivit ormbiten? ring veterinär såklart, men finns det någon sådan akutgrej man kan göra själv? hur farligt är det för en häst att bli biten av tex en huggorm egentligen?

Sv: vad gör man...?

Det rådet jag fick när vi trodde att han blivit ormbiten var att kyla med vatten.Nu visade det sig att det inte var ormbett utan han hadde stoppat näsan i ett jordgetingbo och sedan klivit i det samma i flykten.
Hästar klarar ormbett relvativt bra så länge de inte blir bitna i ansiktet.

Sv: vad gör man...?

Var en häst på klubben som blev huggormsbiten, blev akutfärd till strömsholm med en "halvdöd" häst. Det höll på att sluta riktigt illa! Som tur var klarade hon sig bra. Vi fick rådet av veterinären att spola benet i ca. tjugo minuter om dagen i nån vecka.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 621
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 024
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: Mearas
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka