vad gör man???

E

edwin

nordissto med attityd eller lynnesfel? jättego på alla sätt att sköta om å gosa med. men problemet är när man kräver nåt av henne som hon inte e me på. tex ibland när man e ute å rider så stannar hon å vägrar gå framåt driver man då framåt sparkar hon bakut så kan det fortsätta ett tag. kliver av försöker leda funkar ibland. men då kan hon istället ställa sig bredbent och blundar hårt får noll kontakt med henne stänger av helt. spelar ingen roll om andra hästar som e med försvinner ur sikte för henne. hon har bara bestämt sig för att inte gå.
sen när man kör löslongering å jag vill att hon ska röra sig framåt så attakerar hon, rusar mot en å hugger värre än en flodhäst efter en. eller kommer full fart emot en med baken före å sparkar för fullt. då får man veva i luften för fullt med pisken så hon stannar innan hon når fram till den, då blir hon så frustrerad när hon inte når i mig å ja fortsätter driva på henne då börjar hon hugga efter stolparna efter backen å hugger sig själv i benen. sen efter ett tag så e de som hon tröttnar å man får kontakt å hon vänder upp å kommer fram å hälsar när jag kallar på henne. lika varenda gång. kan ju inte vara riktigt normala beteenden, har aldrig träffat på en liknande häst nån gång

Sv: vad gör man???

Låter som brist på respekt...
träna ledarskapsövningar är väl mitt tips.
Tror det finns folk på buke som är duktigare på att förklara sådant än jag..:D

Verkar vara lite ledarskapsbrist. Varför sitter du av när hästen vägrar gå fram ? Sitt där du sitter..om det nu är 30 minuter eller 2 timmar. Det är värt att vara tjurig. Nästa gång kanske ni sitter fast i 1 timma..för att nästa gång 30 min osv. Det dära med att stänga av vid löslongering..varför överhuvudtaget löslongera när hästen ändå inte ser dig som en ledare ? Ta longerlinan och visa vart skåpet ska stå..tids nog kan du löslongera. Är ju som med hunddressyr..inte tusan börjar man med fritt följ innan hunden ens kan kommandot fot i koppel.

Jag skulle då inte longera med lina....
För jag har själv en kille som (av andra anledningar) har en benägenhet att komma in mot mitten. Och jag ska medddela att det är J*vligt svårt att både försöka mata in linan samtidigt som man ska hålla koll på hästen och försöka få ut den igen....
Dessutom så tycker inte jag att man kan faställa rangordningen när man longerar med lina...

Men det är ju bara vad JAG tycker förståss:crazy:

Till trådskaparen: Finns det ingen bra Nh? Människa nära dig som du kan be om hjälp??

Förresten! Jag kom på en grej! Jag vet ett Kallblods sto som hade lite dom där tendenserna!

När Harry var på inridning så var där ett Kallblods sto (Bruks) hon var otroligt snäll, jag kliade henne m.m. Så jag höll på att svimma när dom berättade hur hon var när dom löslongerade henne!
Så fort hon hade fått syn på spöet så hade hon rusat in mot mitten för att gå till anfall!! Dock vet jag inte hur dom hade löst det, för det nämndes bara i farten...

Du har fått många tips angående ledarskap, men det som förbryllar mig är att hästen hugger sig själv! Det har inte med ledarskap att göra. Låter snarare som hästen har ont någonstans och känner av det vid arbete/ansträngning eftersom hon annars är snäll och fin i hanteringen.
Jag hade låtit massör och kiropraktor kolla upp hästen ordentligt, från topp till tå, tänder, foder mm.
Och hittar man inget här skulle man kanske kunna misstänka lynnesfel.

edwin skrev:
nordissto med attityd eller lynnesfel? jättego på alla sätt att sköta om å gosa med. men problemet är när man kräver nåt av henne som hon inte e me på. tex ibland när man e ute å rider så stannar hon å vägrar gå framåt driver man då framåt sparkar hon bakut så kan det fortsätta ett tag. kliver av försöker leda funkar ibland. men då kan hon istället ställa sig bredbent och blundar hårt får noll kontakt med henne stänger av helt. spelar ingen roll om andra hästar som e med försvinner ur sikte för henne. hon har bara bestämt sig för att inte gå.
sen när man kör löslongering å jag vill att hon ska röra sig framåt så attakerar hon, rusar mot en å hugger värre än en flodhäst efter en. eller kommer full fart emot en med baken före å sparkar för fullt. då får man veva i luften för fullt med pisken så hon stannar innan hon når fram till den, då blir hon så frustrerad när hon inte når i mig å ja fortsätter driva på henne då börjar hon hugga efter stolparna efter backen å hugger sig själv i benen. sen efter ett tag så e de som hon tröttnar å man får kontakt å hon vänder upp å kommer fram å hälsar när jag kallar på henne. lika varenda gång. kan ju inte vara riktigt normala beteenden, har aldrig träffat på en liknande häst nån gång

Är inte att hästen biter sig själv i benen ett sätt att visa underlägsenhet?

Jag har iakttagit detta beteende när man släppt in en ranglåg häst i en ny flock.

Nån mer som har erfarnehet om detta?

För övrigt tycker jag det låter som en bortskämd (i o m att hon bara är med på noterna om det är på hennes villkor) och osäker häst (underligt beteende vid dominansövningar). Skulle inte rekommendera att fortsätta löslongera då det verkar farligt att stå i mitten när hon anfaller...

Alternativt ha rhon ont och försöker visa det men jag förutsätter att du har koll på det och kollat upp hennes fysik.

sitter av därför att man inte sitter där man sitter utan hamnar fram på halsen varje gång hon sparkar bakut, de e inga dåliga kickar hon delar ut, så man blir lite mör å slut i kroppen efter ca 30 bakutar därför kliver jag av innan jag åker i backen för då har hon lyckats med de hon vill.
nej med lina har jag prövat å de e som mount never rest säger svårt att hålla reda på den när hon far fram, vill inte att hon ska skada sig.
har visat vart skåpet ska stå. kanske en elstav skulle funka :devil: :rofl: har inte kollat upp om hon har ont, ska göra det. har bara haft henne ett par månader, hon e 10 år å har alltid vart så här mer eller mindre.

Mynta2 skrev:
Verkar vara lite ledarskapsbrist. Varför sitter du av när hästen vägrar gå fram ? Sitt där du sitter..om det nu är 30 minuter eller 2 timmar. Det är värt att vara tjurig. Nästa gång kanske ni sitter fast i 1 timma..för att nästa gång 30 min osv. Det dära med att stänga av vid löslongering..varför överhuvudtaget löslongera när hästen ändå inte ser dig som en ledare ? Ta longerlinan och visa vart skåpet ska stå..tids nog kan du löslongera. Är ju som med hunddressyr..inte tusan börjar man med fritt följ innan hunden ens kan kommandot fot i koppel.

har en schäfer och jo man kan lära hunden fot å fritt följ utan koppel.

edwin skrev:
har bara haft henne ett par månader, hon e 10 år å har alltid vart så här mer eller mindre.

Alltid som i hela sitt liv eller alltid som i den tiden du haft ehnne?

Min häst är lite som din det du beskriver i början, hon kunde tvärvägra att gå, men hon var ärlig nog och ställde sig upp istället för att sparka bakut (jag föredrar stegringar istället för bakut..) . Dessutom varnade hon innan "Driver du på en gång till så smäller det".

Det är dock ledarskapsfrågor, det har mjäkats förmycket med henne och hon är av typen som sätter sig över direkt, fast det din häst gör låter farligt. En häst skall INTE attackera dig, i NH-forumet lär du hitta gott om duktigt folk som kan ge dig ett tips eller 14..

Lycka till!

Gerd skrev:
Alltid som i hela sitt liv eller alltid som i den tiden du haft ehnne?
vet inte mycket om hur hon var de första 6 åren mer än att hon bara e körd då å gått på trav. inriden vid 6 år av hennes andra ägare. och hon va så här hos henne oxå. kan tilläggas att hon inte beter sig så här när man kör. (enligt förra äg)då går hon alltid fram. har själv inte kört henne. så hon kanske inte gillar att ridas helt enkelt:confused:

Min häst har betett sig som din ibland. När hon stannat under ridning har det mest effektiva varit att vifta med ett spö ovanför korset på henne. Skänkel och spö mot kroppen har hon slagit emot.

Hon hade också en period då hon vägrade bli longerad. Hon stod bara still, rörde hon sig var det mot mig i mitten. Då slog jag med longerspöet i luften och fick ut henne på spåret och göra som jag sa till henne. Idag longerar jag henne utan spö och styr henne enbart med rösten.

Min häst är en väldigt envis dam som gärna testar en. Idag har vi inga problem förutom vid lastning som vi inte kommit över ännu!

Jag har en liten följdfråga om det är ok för trådskaparen...
Men som i detta fall man löslongerar hästen :devil: - las, sen blir den snäll och kommer in till en för att kelas. Borde man inte jaga ut den eller ignorera den. För som i detta fallet så kommer den in på dens vilkor och inte ryttarens.
Det var bara en grej som slog mig jag kanske e helt ute och cyklar.:smirk:

lovehorses skrev:
Jag har en liten följdfråga om det är ok för trådskaparen...
Men som i detta fall man löslongerar hästen :devil: - las, sen blir den snäll och kommer in till en för att kelas. Borde man inte jaga ut den eller ignorera den. För som i detta fallet så kommer den in på dens vilkor och inte ryttarens.
Det var bara en grej som slog mig jag kanske e helt ute och cyklar.:smirk:

det är när hon stannar å jag lockar på henne med kyssljud som hon kommer som det är meningen att hon ska göra, men hon är en :devil: varje gång först!!!

Har mött exakt samma beteende hos en kallblodstravardam...ett par, ska jag kanske säga och i samtliga fall har det handlat om hästar som fått styra och ställa rätt mycket själva, har inte respekt för någon annan än sig själv. De har varit goa hästar som gillat samvaron men så fort man krävt saker har det tagit oanade proportioner...Den ena var övertydlig...jag kunde begära vad som helst medan yngre förmågor blev ifrågasatta direkt och hårt.

Mitt råd är, Ta hjälp av någon som kan detta! Du kan få massor av råd här men det är nåt annat att jobba med dessa hästar i verkligheten, vilket du faktiskt redan upptäckt. Det finns bra tränare som kan hjälpa dig till att få en bra kontakt med rätt ledaregenskaper. http://www.nnha.nu

lånat utrustning å kört henne två dar nu. en helt annan häst

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 653
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 253
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar