Vad gör man?!

E

Em_E_liE

Jag har en D-ponny på 16år, han är välutbildad i både dressyr och hoppning men vi har stött på lite problem som jag hoppades ni här på Bukefalos skulle kunna hjälpa till med. Lite tips och idéer alltså. Är otroligt tacksam om ni kunde hjälpa mig! :bow:

* Skjuter ut bogen till höger.

* Vill inte ställa till vänster.

* Lägge rhuvudet på sne. Mulen til höger.

* Går ofta ställd åt höger.

* Går gärna lite mer på frambenen än bär upp sig med bakbenen. Svårt att arbeta med bakbenen och när han kommer till arbete i bak är han "ojämn i sitt steg", dvs han vill inte sätta under sitt högra bakben ordentligt.

* Är "ormig" och slingrar sig gärna när man skall rakställa honom/gå på raka spår. Har svårt att spåra.

Snälla snälla hjälp mig och säg nu inte bara "fråga din ridlärare" eller liknande, jag ber faktiskt er om hjälp! :bump:

Sv: Vad gör man?!

Förlåt, jag var lite otydlig nu, eller inte lite heller. :O Han är inte min häst, utan jag har honom på foder för försäljning, men dom ville att han skulle bli riden och igångsatt och nu är han igångsatt, och det är nu alla "problemen" dykt upp.

Dom sa att han var igenomkollad av veterinär och kiropraktor utan någon anmärkning. Det som kunde vara va att han fick några knutar ibland men man kunde lätt massera bort dem själv men bör masseras av massör 1gång i månaden. :)

Har det här med höger bak någonting med att han skjuter mig/sadeln till vänster...?

Han är kollad, jag skulle inte fråga här annars. :) Tips på annat man kan kolla upp mer än veterinär, kiropraktor, massör coh equiterapeut..?

Kan även berätta att han är en "vilde" i hagen. Han rullar sig massor (vilket sägs vara bra för ryggen och så på hästarna) och han sparkar bakut i massor och det är intenågra sådana där småskuttar som vissa kan göra vid ridning eller för att varna andra hästar, utan det är höga bus och brall-bakuter som han gör... Så det borde inte vara något problem med kort och rygg om han är leker så oberört i hagen... Nu är han som sagt igenomkollad utan anmärkning, men i alla fall, var bara en tanke. :)

Ser att många skrivit att hästen kanske har ont osv och bör kollas.. men eftersom har redan var kollad utan anmärkning så kanske det är du som inte sitter rätt i sadeln? Det kanske är du osm skjuter sadeln åt sidan och är låst så att hästen inte kan böja sig riktigt?
Det är inte alltid hästen del är fel på .. min häst var väldigt stel ett tag, jag red för en instruktör som såg mer på min sits och inverkan är på hästen och efter ett tag var han mycket mjukare! plus att sadeln hela tiden åkte åt höger.. det visade sig att jag vek mig lite i sidan och var lite stel i mitt ena ben.
När jag korrekerade mig själv så blev även hästen mjukare och sadeln gled inte åt sidan längre.

Har tänkt på detta jag med. Men han är även så när andra rider honom elle rom han tömkörs med sadel på då åker sadeln mer till vänster än till höger, gäller även vid promenader för hand, när man skrittar igår osv..

Han är kollad, jag skulle inte fråga här annars. :) Tips på annat man kan kolla upp mer än veterinär, kiropraktor, massör coh equiterapeut..?

Om det känns så tydligt att något är fel så skulle jag starkt ifrågasätta hur noga han har blivit kollad av dessa olika yrkesgrupper som du nämner.

Han har ju inte blivit kollad av alla dessa människor samtidigt. Utan kiropraktor och veterinär innan han sattes igång, just för att se så han inte hade någon osynlig hälta eller satt fast någonstans...

Han även blivit kollad av dessa tidigare. Equiterapeut gjordes innan han skulle få vintervilan.

Kollad INNAN igång sättn, helt ok. Men helt klart är det något som inte är ol under ridningen, säg till ägaren att du inte rider honom förrän han är utredd, för din egen skull OCH hästen, lycka till!

Kollad INNAN igång sättn, helt ok. Men helt klart är det något som inte är ol under ridningen, säg till ägaren att du inte rider honom förrän han är utredd, för din egen skull OCH hästen, lycka till!

OJ, jag blandade ihop dig med en annan användare, därav mitt korta svar, FÖRLÅT!

Men det låter som ng annan skrev, höger bak. Min är likadan nämligen, fast inte med alla de symtomen, och precis tvärtom. Han skjuter ut vä bog och har svårt att ställa till höger. Pga vänster knä men oxå hans rygg. Min är utredd, och numera triangelmärkt pga främst problem med ryggen.

Då din visar såpass många symtom på att något gör ont, sitter fast, påverkar rörelsemönstret så borde du ta ut någon som tittar!

Gå tillbaka till dejsjälv. Är du sne? Håller du hårdare i ena tygeln? Sitter du mer på ena sittbenet osv osv

Jag associerar direkt till ganska nyinköpt dressyrhäst som vi har i stallet nu. Hon var först inköpt för att gå lektion men klarade inte det (stressade upp sig med eleverna), och övertogs därför av en av ridlärarna som nu utbildar henne privat. Denna häst var kollad (röntgad) innan inköp som lektionshäst, och kollad igen innan hon övertogs - helt ok.

Nu visar hon upp flera av de problemen som du nämner, hon har musklat sig och ser fin ut men bär inte ordentligt på ena bak - vilket gör att hon blir sned i kroppen. Hon har nu kollats av en kiropraktor som hävdar att hon har spänningar i korset orsakade av en gammal skada och tidigare snedbelastning vilket även påverkat ryggkotorna... varför detta inte upptäckts tidigare kan jag inte svara på. Hästen är från Holland och det finns inte mycket dokumentation kring henne innan hon kom till Sverige.

Denna häst har rekommenderats fortsatt träning med fokus på att stärka ligamenten och musklerna runt bäckenet. Hon är sned, och kommer aldrig att bli helt rak i kroppen - men får hon hjälp att stärka sig så kommer att att funka upp till LA iaf.

Tack så mycket, ska be en annan kiropraktor kolla igenom honom och kanske är det någonting liknande med den här hästen, vem vet.. Tack så mycket för att du delade med dig av ett liknande "fall". :bow:

Jag kan berätta att vår lille hollandsimport har haft en tendens att lägga sin svans mer åt vänster och då även när han är i hagen (min tränare har studerat honom äv i frihet).

Han har också haft en tendens att inte spåra ordentligt. Han gick klockrent rakt igenom två vet. besiktningar u.a.

Min tränare, jag och min delägare rider hästen ordentligt flera dagar i veckan och då han spårar ordentligt och går i en bra form så är svansen spikrakt buren. Vi har också en massör som masserar honom i förebyggande syfte regelbundet. Min tränare är av uppfattningen att hästen behöver ordentlig gymnastik i form av att bli riktigt genomarbetad och han har heller aldrig visat några tendenser till hälta eller orenhet i övrigt. Då arbetas han ganska varierande, dressyr-/markarbete ca 3 dgr/vecka, hoppträning ca 1 dag/vecka, klättring/uteritt 1-2 dgr/vecka. Nu under vår-/sommar och höst går han även terrängträning 1-2 ggr per månad. Så han jobbas ordentligt, är välmusklad, glad och har god hållbarhet.

Mitt tips är alltså att gå igenom hästen veterinärt först och sen börja bygga upp den gymnastiskt med hjälp av en duktig tränare som kanske också kan rida till den lite. Det är viktigt att hästen spårar ordentligt. Lycka till! Vår häst är också en buse i hagen - leker som en tok, så massage emellanåt för hans hästkropp är toppen :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Hej! :) Jag ville bara uppdatera er här på Bukefalos lite! Mest för att jag inte har någon annan att uppdatera till men också för att ni...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: Tate
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama