Vad gör man omkring Skara?

athena_arabians

Trådstartare
Särbon har bestämt sig för lite till semester så vi är på väg söderut. Han ville jag skulle kolla saker att göra i Skara med omnejd (vi kommer att besöka en av hans släktingar i Hjo efteråt) så jag bestämde mig för att fråga oraklet, dvs Buke :D

Han vill ha outlets (ja, vi ska till Jula... vi har varit där några gånger tidigare :cool:) och jag vill ha trädgård samt historia (vi har varit till Varnhem).

Tips? Gärna förslag på någon trevlig camping också (vi åker husbil).
 
Särbon har bestämt sig för lite till semester så vi är på väg söderut. Han ville jag skulle kolla saker att göra i Skara med omnejd (vi kommer att besöka en av hans släktingar i Hjo efteråt) så jag bestämde mig för att fråga oraklet, dvs Buke :D

Han vill ha outlets (ja, vi ska till Jula... vi har varit där några gånger tidigare :cool:) och jag vill ha trädgård samt historia (vi har varit till Varnhem).

Tips? Gärna förslag på någon trevlig camping också (vi åker husbil).
Utanför FAlköping finns Åsle Tå som är värt ett besök. Backstugor välbevarande och en kvarn och lantbruksmuseum. God fika med. DEt finns en hel del tranor vid Hornborgasjön även så här års, men mest i norra änden. Finns ett naturrum med bra fik /restaurang där med.
Vill man se bison finns det två bisonfarmar i krokarna, en vid Falköping och en i Gate (nära Hjo).
Osterian i Falköping om man vill köpa massa goda ostar, dels Falbygdens egna, men även importerade och från lokala gårdsmejerier.
Vill man beskåda en bukefalist kan man åka förbi Mullsjö :angel:
 
Utanför FAlköping finns Åsle Tå som är värt ett besök. Backstugor välbevarande och en kvarn och lantbruksmuseum. God fika med. DEt finns en hel del tranor vid Hornborgasjön även så här års, men mest i norra änden. Finns ett naturrum med bra fik /restaurang där med.
Vill man se bison finns det två bisonfarmar i krokarna, en vid Falköping och en i Gate (nära Hjo).
Osterian i Falköping om man vill köpa massa goda ostar, dels Falbygdens egna, men även importerade och från lokala gårdsmejerier.
Vill man beskåda en bukefalist kan man åka förbi Mullsjö :angel:

Tack, då har vi lite att kolla upp :up:

Mullsjö är nog tyvärr lite för långt söderut även om Bukefalistskådning är trevligt :D

Teorin är Jula outlet på onsdag (tror jag, särbon skäller på mig för jag inte planerar... men försöker jag planera så kommer han på något annat han vill göra eller så har han saker han vill göra men talar inte om dem innan så jag har typ slutat planera :rofl:) - något i närheten på torsdag - besöka hans släkting i Hjo em-kväll torsdag - någon svetsfirma i Göteborg samt havskräftor från Floda Fisk på fredag - mer havskräftor på lördag för transport norrut till Svärdsjö (via Jula outlet tydligen... :cautious:).
 
Billingen med vandring och utsikt
Kinnekulle utsikten.
Silverfallen i Lerdala
Kika gärna på Destination Läckö-Kinnekulle https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/besoksmal-du-inte-far-missa/

Just i Skara har vi SLU/Veterinärmuseet. Tyvärr är stadsvandring inte igång sen Uno Bohmans bortgång.
Skara Domkyrka
Läckö Slott samt Spiken som har uppstallningsplats för camping (liknande Hjo med båthamn och små rökerier
Lidköping har även Rydéns outlet (Kläder)
Du som geolog kanske skulle tycka Lundsbrunn kan vara något. Sörboleden är fanstatisk att gå och det är många studier gjorde just på naturen och Lundsbrunns Källa som varit igång sen 1700 talet

Kristinedals tygfabrik http://www.kristinedalsfabriker.se/ Jättemysigt att vandra omkring där också.

Falköping har en äventyrsgård med älgar och bison man kan åka ut och träffa. Kommer inte riktigt ihåg vart den heter.

Låt mig fundera lite mer så återkommer jag. Sambon har mycket mer koll än vad jag har då han är en entusiastisk mc förare som känner till alla små smultronställen utmed vägarna :D
 
Billingen med vandring och utsikt
Kinnekulle utsikten.
Silverfallen i Lerdala
Kika gärna på Destination Läckö-Kinnekulle https://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/besoksmal-du-inte-far-missa/

Just i Skara har vi SLU/Veterinärmuseet. Tyvärr är stadsvandring inte igång sen Uno Bohmans bortgång.
Skara Domkyrka
Läckö Slott samt Spiken som har uppstallningsplats för camping (liknande Hjo med båthamn och små rökerier
Lidköping har även Rydéns outlet (Kläder)
Du som geolog kanske skulle tycka Lundsbrunn kan vara något. Sörboleden är fanstatisk att gå och det är många studier gjorde just på naturen och Lundsbrunns Källa som varit igång sen 1700 talet

Kristinedals tygfabrik http://www.kristinedalsfabriker.se/ Jättemysigt att vandra omkring där också.

Falköping har en äventyrsgård med älgar och bison man kan åka ut och träffa. Kommer inte riktigt ihåg vart den heter.

Låt mig fundera lite mer så återkommer jag. Sambon har mycket mer koll än vad jag har då han är en entusiastisk mc förare som känner till alla små smultronställen utmed vägarna :D

Toppen med flera förslag :up: Även om vi inte har så mycket tid på oss är det bra att ha lite att välja på :)
 
Silverfallen är jätte fint, men finare på våren när alla vitsippor blommar.
Karlsborgsfästning, men vad har ni för intressen?

Men välkomna till Hjo, finaste trädstaden :love:
 
Särbon har bestämt sig för lite till semester så vi är på väg söderut. Han ville jag skulle kolla saker att göra i Skara med omnejd (vi kommer att besöka en av hans släktingar i Hjo efteråt) så jag bestämde mig för att fråga oraklet, dvs Buke :D

Han vill ha outlets (ja, vi ska till Jula... vi har varit där några gånger tidigare :cool:) och jag vill ha trädgård samt historia (vi har varit till Varnhem).

Tips? Gärna förslag på någon trevlig camping också (vi åker husbil).
Snokar runt i Sveriges medeltidshistoria :D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Varnhem finns mycket källor (vatten, källor) och div

O lite gravfält från äldre tider
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEU_svSE838SE838&sxsrf=ACYBGNRil0rPpHKH31lYF547tMVMbm9V4Q:1569313473766&q=gravfält+västergötland&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjLnZShhOnkAhVyo4sKHZDgDEEQsAR6BAgJEAE&biw=1201&bih=836
 
Hjo har ju en väldigt trevlig camping. Läckö är helt klart värt ett besök.

Där har vi bott och kommer att bo på torsdag-fredag eftersom vi hälsar på särbons släkting i Hjo (hen bor i lägenhet så vi kan inte bo där... plus att jag vägrar bo med hens skrikare :meh:).

Läckö är helt klart på listan :up: plus att jag försöker komma på om vi var dit när jag var liten :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp