Vad gör man nu?

Beckie

Trådstartare
Om tråden ligger fel så får gärna någon moderator flytta den :)!

Så här är läget. Min häst är just nu på ett djursjukhus sen lite mer än en vecka tillbaka. Innan vi åkte dit tog vi ut distriktsveterinären och hon kunde inte se något och inte heller på de blodprov hon tog samma kväll kunde de hitta något. Eftersom hästen var halt på höger bak och stel i hela bakpartiet samt hade feber uteslöt det både korsförlamning och elischios. Nästa dag kom hovslagaren över och klämde på hovarna vilket uteslöt hovböld så då begav vi oss till sjukhuset.

Väl där tog de blodprov och så fick han dropp, smärtstillande och febernedsättande. Efter några dagar konstaterades det att han till 99% har en böld vid lårmusklen som sitter djupt (ca 15 cm in i kroppen). De försökte sticka hål på den med kanyl men antagligen blev inte hela tömd så han opererades igår.

Jag har inte pratat med veterinären idag men igår fick jag ett röstmeddelande från dem och de hade dränerat och skickat prover till labb. Jag fattade (veterinären pratade engelska) det även som att de misstänkte att han kanske kunde ha något mer än denna bölden som ställde till besvär för honom.

Jag själv tycker såklart detta är jättejobbigt och jag kanske är mer negativ än vad jag borde vara men det känns som att ju fler grejer de gör som inte får någon respons. Jag hoppas ju självklart att han ska bli bra men samtidigt tänker man lite på avlivning också. Om inte detta hjälper så tycker jag så synd om honom om han ska gå och ha ont och göra behandlingar som inte verkar fungera. Han har ju väldigt ont eftersom han inte vill röra på högerbenet. Nu har jag som sagt inte pratat med veterinären idag, de ska ringa i eftermiddag, så jag vet inte hur läget är idag, hoppas såklart på det bästa. Men om det inte är så?

Ger jag upp för lätt om jag funderar på att avliva honom? Jag har alltid tänkt så att det är bäst att avliva ett djur än att låta det leva i smärta och det är också mitt ansvar att se till att han mår bra och även mitt val att bestämma om han ska få leva vidare eller inte.

Vad jag ville med tråden är väl egentligen att få prata av mig lite och samtidigt få lite råd i hur man agerar i en sådan situation. Till en början trodde jag inte att han skulle få stå där så länge men det har blivit utdraget hela tiden och jag skulle inte drömma om att han skulle få stå där längre än 1 vecka, och definitivt inte behöva genomgå en operation. Usch, saknar han så mycket nu.

Sv: Vad gör man nu?

Av egen erfarenhet vet jag att det är bra om du gör klart för veterinären din åsikt om avlivning som skriver här i tråden. Jag har vid flera tillfällen råkat ut för att veterinärer behandlar mer och längre än nödvändigt för de tror att det är vad ägaren vill istället för att rekommendera avlivning i hopplösa fall. Sedan ska du inte ge upp utan se till att få en prognos från veterinären om vad som gäller och vilka chanser som hästen har. Är så att det är en böld så kan ju faktiskt hästen också bli fullt frisk igen så ge inte heller upp för tidigt.

Nä, just en böld är ju inte jätteallvarligt, det jobbiga är dock att den inte riktigt vill ge med sig och det verkar som om veterinärerna misstänker något mer utöver bölden. Om de gör det får jag nog prata med dem om vad de tror om framtiden och också framföra min åsikt om avlivning. Tack för tipset, har inte tänkt på det ur den synvinklen förut.

Håller med Masse. Gör klart för vet vad du tycker och känner ang avlivining, olika behandlingar som inte hjälper osv osv.
Men också, ge inte upp. Kanske kan du få en klar prognos i em? Vem vet.
Ta noga reda på hur framtiden förväntas se ut, om det går att behandla osv.

Lycka till! det är aldrig roligt sådant här, hoppas det slutar så bra som möjligt hur det än blir!

Tänker på er!

Ja, hoppas på det bästa i eftermiddag :)! Ska fråga dem om hur de tror att det kommer te sig och om han kommer bli bra osv. Får avlägga en rapport när jag pratat med dem.
Tack för svaret :)!

Låter hemskt...
Men har du tänkt på pengar?
Hur mycket har du i max belopp på försäkringen?
En vecka på djursjukhus + opr kostar :eek:

Så det kan vara bra att kolla hur mycket räkningen är uppe i nu och sätta någon gräns för vad det får kosta, och om det överstiger det du får ut på försäkringen att de först konraktar dig och ger dig en ungefärlig summa på vad det kommer att kosta.
Det hade jag i vart fal gjort så jag inte stod med en svindlande räkning som jag inte kunde betala utan lån..

Sedan det är ett svårt beslut att avliva, men är prognosen dålig att han blir bra och viktigt kan leva ett någorlunda normalt liv utan smärta så är det kanske ändå det bästa.
Att behandla bara "för behandlings skull" utan att det är någon störe chans för att det blir bra är inte rätt mot hästen.

Maxbeloppet är 60 000 och räkningen vandrar ju på väg dit. De har pratat med mig angående räkningen, vilket jag är tacksam över :)! Pengar är ju trots allt något man måste räkna in, tyvärr. De trodde att sluträkningen skulle gå på ca 50 000 men de kan ju aldrig säga säkert. Om han nu inte blir bättre efter operationen kommer den säkerligen stiga.

Det är lite så jag tänker med. Samtidigt känns det som att man ger upp lite fort men å andra sidan har han stått där ett tag, haft ont och varit febrig. Tror jag får avvakta några dagar för att se om han blir bättre, men om veterinärerna inte är positiva känns det som att det är bäst att låta honom gå.

Självklart ska man ge alla rimliga chanser.
Men det är bra att ha lite koll på kostnaderna också.

Min häst hade en böld i halsen som tog ett bra tag att bli av med. Först efter dubbel behandling med 2 olika antibiotika försvann den (gick inte att tömma den då den satt så dumt till).

Oj, vad jobbigt! Hur uppkom den bölden? Hur lång tid tog det innan hästen blev riktigt bra igen?

Han opererades som sagt i måndags och de skickade den på analys så att de ska få reda på vilka bakterier det rör sig om. Pratade nyss med veterinären och han är mycket piggare idag, vilket var jätteskönt att höra. Kanske har oroat mig i onödan men samtidigt vill man också förbereda sig för det värsta. Men som sagt, otroligt skönt att höra att han är bättre, känns som att han kommer komma hem snart.

Eftert operationen mår han bättre och han är en pigg och till synes kry häst. Hade planerat att ta hem honom idag men igår fick jag reda på att han har cancer, en tumör som inte går att få bort. Som sagt är han frisk nu men veterinären sa att han antagligen kommer må dåligt igen och det kan hända om ett halvår, ett år eller ännu längre tid. Jag funderar på att bespara honom detta och släppa taget om honom. Han har redan nu fått många olika behandlingar och om jag nu tar hem honom igen känns det som om avlivning kommer vara det enda alternativet när detta uppstår igen. Dessutom har behandlingarna kostat en hel del redan.

Bör jag ta hem honom och låta honom leva ett tag till eller ska jag släppa taget? Vad hade ni gjort? Gör jag fel om jag inte åker och hälsar på honom innan? Han står en bit bort och jag kommer antagligen att bryta ihop om jag får se honom igen. Samtidigt får jag dåligt samvete om jag inte gör det.

Jag älskar verkligen den här hästen och vi har gått igenom mycket tillsammans så det är verkligen tungt att behöva fatta detta beslutet men jag vill inte heller att han ska lida och vara sjuk för min skull.

Jag tycker att du ska ta hem honom och låta honom vara hemma ett tag och leva sitt normala liv, och sedan kanske avliva honom så att han får dö lycklig. Jag skulle få dåligt samvete om jag lät de avliva honom på sjukhuset efter han stått där och mått dåligt en vecka. Samtidigt får du ju den sista tiden att spendera med honom vilket kan vara jobbigt men jag tror att du kommer ångra dig om du avlivar honom som har står nu.

Nu vet jag inte hur länge du haft hästen, hur mycket den betyder för dig men om han är en riktig kompis till dig som du älskar väldigt mycket skulle jag försöka behålla honom och kosta på honom för att hålla honom i livet, visst det kanske kommer bli grymt dyrt och den negativa sidan är ju om han blir lidande igen, då kommer du nog få dåligt samvete för att du inte tog bort honom tidigare.

Det här inlägget känns som det blev lite virrigt nu men hoppas du förstår vad jag menar iallafall! Lycka till nu ! :)

Pratade med veterinären innan och denna veterinär var mer positiv än den förra och ansåg att vi inte skulle "måla fan på väggen" utan att jag ska ta hem honom och se hur det går. Han sa också att det skulle kunna röra sig om en sorts tumör som inte sprider sig och isf bör det inte vara några problem :)! Så det känns iaf som att det bästa alternativet just nu är att ta hem honom, ta hand om honom som vanlig och om det nu uppkommer problem senare så kanske avlivning vore det bästa men det får man ta då.

Eftersom han inte har ont just nu så känns det ändå som ett bra alternativ att ta hem honom och ha honom så länge som han mår bra :)! Precis som du säger så tror jag också jag hade fått dåligt samvete av att iaf inte få träffa honom någon mer gång innan eventuell avlivning.

Jag håller helt med TallYTallY, det är nog bäst för er båda att han får komma hem!

Hoppas det lösser sig ♥

Senast ändrad av en moderator:

Nu står han hemma :)! Om han blir sjuk igen finns tyvärr inget annat alternativ än att avliva honom men då har han tillbringat den sista tiden hemma, där han är trygg och trivs. Han var så glad över att komma hem, den lilla pållen :)

jag har också haft häst med tömör tidigare (inte nu dock).Frisk o kry i övrigt o pigg i ren allmänhet. Va inga problem där.
tycker inte du ska ge upp för fort.

jag såg dock en häst som fick tömör i halsen en gång på min praktik. och det gick fort, en-två veckor senare va hästen avlivad akut. MEN på den syntes det verkligen. man såg allt växa även om den satt inne i...och hästen såg almänt olycklig ut.

Nej men usch, vad obehagligt. Vad hemskt att se sin häst förändras så drastiskt.

På min häst sitter tumören kvar, det är en väldigt ovanlig sort och de vet inte riktigt hur det artar sig. Men just nu är han pigg och så frisk han kan bli så han får leva så länge han inte har ont av den :)! Dock är avlivning tvunget om han börjar få besvär av den men jag får göra det bästa av det och se till att han har så bra som möjligt in i det sista.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar