Vad gör man när motiationen tryter?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Ja, vad gör man då? När allting krånglar och man inte orkar ta tag i det trots ponnyerna (1 egen och en foderponny, båda shettisar) ser ut som julgrisar och nästan rullar fram?
För så illa är det här hos mig:cry: Har inte det minsta motivation till att sätta igång mina hästar fast det är så behövligt. Känns som allt bara krånglar, vagnen har gått sönder och ena pållen har varit halt nyligen. Vet att när jag väl har kommit igång ett par veckor så blir det ju roligt men hur kommer man dit?
Tömköra tycker jag är pisstråkigt och det kan jag inte göra med min pålle för han blir för stark och jag klarar inte av att hålla han trots skarpt bett. Promenader är enligt båda ponnyerna det tråkigaste som finns. Jag skulle kunnat åka till ridhuset, har tillgång till transport, men bilen ligger i delar så det funkar inte heller...
Provade faktiskt att tömköra häromdagen men det gick mest uppåt och åt sidan pga överhet pålle:crazy:

Så vad gör man? Tips på hur man kommer igång igen?:)

Sv: Vad gör man när motiationen tryter?

Stryp maten så de blir smidigare?
Hitta en tävling att sikta på?

Åk pulka eller släde i snön, lägg allt vad prestationsångest, träningsplaner och "fyrkantigt" träningstänk heter på hyllan och ha bara skoj. Ut och busa i snön, ta med en termos kaffe och en påse hö till pålle och åk på långtur till ngt vackert ställe där ni sen stannar och fikar en stund innan ni åker hem.
Njut av att bara vara ute i naturen och ha roligt tillsammans :)

Det har iaf varit lösningen för mig de perioder då jag tappat lite motivation.

Snön här är borta men det är kanonfint väder med några minus. Tränar och tävlar inte så sånt tänk har jag inte, har inte ens nån paddock:p
Men annars lät det underbart att åka och fika med pållarna:)
Tror bristen på motivation beror på att jag flyttat till nytt stall där det är väldigt ont om vägar som man kan köra på...

Du får komma hit och köra en sväng så fort du har vagn igen! Eller så kan jag komma till dig :D och om du inte har vagn kanske pålle nöjer sig med att springa bredvid? ;)

Byt stall! Ska man syssla med körning är bra körvägar ett måste, annars blir man gravt omotiverad. Been there, done that.

Men äsch, vad trist att vara utan snö i februari månad redan...stackare! :(

Packa fikat å gå på långpromenad då? Kanske agility kan vara ngt? :)

*Löshoppa
*Longera
*Hitta medryttare som kan rida
*Laga vagnen (det verkar ju vara vad du tycker är roligast)
*Ta bort allt kraftfoder (fast dom kanske inte får något :o )
*Träna shettisagility (http://www.youtube.com/watch?v=tXfr2zz_Qm4)
*Trickträning med lite fysiskt krävande trick

Gör lite vad du känner för bland aktiviteterna som fortfarande gynnar hästens fysiska hälsa. Kanske kan vara bra att inte tänka för mycket "hästen MÅSTE går ner i vikt" utan mer "nu ska vi ha kul ihop". Motivationen tryter ibland och då kan det vara bra att ändra på vardagsrutinerna lite :)

Har inte råd att byta stall tyvärr, är arbetslös och står nästin till gratis i det stall jag har nu så byta går nog inte. Men jag har funderat på att byta när jag har ett har ett jobb så jag kan betala hyra:)
Ska kolla på länken du skicka! Är tyvärr lite slarvig med att väga höet utan Väger det på högaffeln så att det blir lagom:o

Catherine: Det gjorde jag faktiskt igår :) gick inte så långt men det var mysigt iaf:)

Amaranthine: Har försokt longera men det har inte gått så bra:o
Löshoppa ska vi göra så fort bilen är iordning:laugh:
Jag tycker körningen är roligast sådet bidrar väll till att jag inte vill/orkar göra nått. Tyvärr går inte vagnen att laga utan man får böja till nya skaklar isf. Det är sagt att det ska böjas till nya skaklar men det verkar inte ske förän i vår...
De får inget kraftfoder men verkar som det var ont om protein i årets höskörd för dom har börjat tunna ut över ryggen så funderar på om jag skulle tillsätta lite mer protein.

Tack för alla svar!

Hitta en kompis/medkusk/skötare som du kan dra med ut i stallet. Jag tycker alltid det är roligare såfort man är två :idea:

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 445
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 158
Senast: annathegreatest
·
Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar