Vad gör man när kroppen inte orkar?

Diabetikern

Trådstartare
Men huvudet gör det?

Idag känns det tungt. Idag fick jag ett rejält bakslag på en tävling. Hästen var hur pigg och fin som helst och hade hoppat hus om jag så bad henne. Orkade bara med första klassen fick sen stryka mig från andra då min kropp sa emot.

Har inte tänkt så mycket på det förut utan mer ja ja man blir ju bättre och "frisk" nån gång men idag kändes det så j*kla tungt.

Hur ska man kunna peppa sig själv när det bara går emot en?

jag behöver något positivt nu. Något positivt gällande kroppen iallafall.

Nog för att jag orkar bra mycket mer nu sen jag fick rätt sorts inställning på medecinen och den ena sjukdomen kom under behandling men va fasen.. jag måste ju kunna träna på hobbynivå utan att bli så dålig.

Massa tips behövs nu för att komma i rätt stämingen och se positivt på det hela igen.

Sv: Vad gör man när kroppen inte orkar?

Har du pratat med din läkare om det här?
Vad har du för rutiner gällande mat och sömn och vila? Fasta mattider, påfyllning vid träning, förberedelse för tävling...?

Är det som förra gången, samma symptom/besvär?

Läkaren vet allt.

Bra ordning på sömn innan tävling. mat innan tävling, mat under tävling, extra medeciner mm mm

Nej inte samma bara det att man får bakslag och inte orkar. kommer när som Diabetes för sig kan jag hantera, astman i sig kan jag hantera men när allt kommer på en gång. Tja det blir för mycket för kroppen. Det tar stopp.

Förstår att det blir stopp.

Du har inte hittat nåt samband nånstans, några symptom? Eller kommer det bara pang på?

Vad sa läkaren då? Några tips eller råd?

Läkaren står rådlös om hur man kan få ihop allt och eftersom det nu tar stopp lite olika så. Finns inget samband mer än att det är astma/diabetes/B!"/Giftstruma/allergi mixat ihop =/

Klurigt.

Kroppen verkar ju gå in i totalförsvar. Body overload.

Är du svullen innan varje gång?

Klurigt.

Kroppen verkar ju gå in i totalförsvar. Body overload.

Är du svullen innan varje gång?

Måste fråga, vadå svullen innan? Hade du nån idé bakom vad de kan vara? För jag blir jämt svullen och mår samtidigt jättedåligt, har de något samband? Tacksam för svar, eftersom ingen annan har kunnat svar på detta..

Känner malumbub IRL så det var nog därför hon tänkte på detta :D

Kolla med din läkare då svullnad kan vara ett tecken på sjukdom.
jag har varit inne på sjukhus eftersom jag kan svullna upp 5-7kg på ett dygn, vilket gör att jag får ont i kroppen och inte kan röra mig ordentligt och det tar några dagar innan det går ner.

Läkaren var inne på att binjuren eller vad det nu var inte producerade ett ämne vilket hade till orsak att jag svullnade då jag inte hade tillräckligt med salter i blodet. Men hör med en läkare om det för det är inte normalt att svullna upp i tid och otid.

Jobbar natt och efter varje pass svullnar mina ben upp oh när jag jobbat flera nätter på raken är hela jag svullen och måste vila bort det. motion förvärrar det bara.

Malumbub - nej, den här gången var jag visserligen lite svullen men det var på väg ner. Så det har inget samband med det heller. :crazy:

Ursäkta låååångt och svamligt inlägg. Jag får nog skylla på sömnbrist.:angel:

Jag tror att man helt enkelt bara måste inse sina begränsningar ibalnd. Och sen sörja en period. För man har faktiskt förlorat något. Så sörj men ta dig ur sörjandet sen. Fokusera på vad du faktiskt kan. Och det du har som är bra.

Jag kan tex inte rida hästar med någon form av normal gång ens. Jag trodde efter min olycka, som medförde nack- och rygg-skador, att jag inte kunde rida annat än Islänningar. För mig som är dressyrryttare var det ett ganska hårt slag. Man kan nog inte räkna med att det går bra på tävlingsbanan med dem, även om de är söta.;)
Hoppning fick jag helt stryka också. Jag får för ont. Och risken att jag åker av är större. Och iom att mitt huvud nästan är avslaget från muskler och ligament i nacken så får jag helst inte åka av. Då kan jag väldigt lätt bryta nacken. Det var också jävligt trist iom att jag tycker det är kul att hoppa.

Nu har jag vant mig. Jag rider på ett sätt som är mer skonsamt för min kropp(och hästen). Det är väl en form av Akademiskt/Klassiskt/TR blandat.
Och jag har en korsningsponny med Islänning i. Jag klarar av hans steg utan att få ont.
Jag har också upptäckt nu att jag kan rida vissa araber och PREs. Och sista månaderna har jag faktiskt kunnat rida ett halvblod med hyfsat mycket gång utan att få jätteont.
Jag tror jag lärt mig sitta på ett sätt som gör att min rygg och nacke skonas från stötar.
Det kan kanske vara läge att se över hur du rider? Kan du skona dig själv från viss värk, sitta annorlunda, annat signalsystem, kan hästen jobba på mer av sig självt etc?

Jag har idag skitkul med min ponny. Trots att jag inte hoppar och trots att vi inte tävlar. Vi tränar och utvecklas och har det helt underbart ihop. Någon gång deppade jag ihop över att han har så svårt för sig. Och jag skulle velat ha en häst som hade mer av naturen. Min ridlärare märkte det även om jag inte visade det. Hon sa åt mig att backa av, omvärdera allt och vara glad för det jag har och kan. Det har hjälpt mig enormt att göra den omvärderingen.

I vintras låg jag sängliggande i flera månader. Att ens bara skritta nu är jätteroligt! Och idag har vi ridit ut och myst i sommarsolen. Bara att umgås med sin häst, ha en relation och all kärlek och energi det ger en är underbart.

Försök hitta tillbaks till det efter att du sörjt din förlust.
Men ge inte upp hoppet om att en dag bli bättre. Även om det inte finns vård som kan bota dig idag så finns ju möjligheten att något uppfinns redan inom några år. Acceptera hur läget är idag. Men ge inte upp!

Många styrkekramar!

Grejen är att jag inte har en skada såsom du. Min ork tar slut. Om jag stressar för mycket = jag blir dålig, Om jag blir för nervös = få hålla koll på blodsockret.

Allt måste planeras in i minsta detalj och jag har ett smärre sjukhus med mig.

Nu orkar jag med en träning vilket jag inte gjorde för ca 1 år sen. Men man måste väl klara av normal hobbyridning. Min ridning är korrekt (naturligtvis finns det alltid smågrejjer att förbättra men jag kan inte ändra för mycket då jag skulle gå bakåt i ridningen) Min häst har blivit mycket starkare vilket sparar mig något enormt då jag inte behöver ta i så mycket. Hon rids med små hjälper ( min häst tycker dock ibland att mina hjälper ska iogneras för hon kan det här så mycket bättre själv *s* :D ) Hon har rejält steg i alla 3 gångaretr men då jag inte lider av någon skada som kan förvärras så är det inget negativt utan bara positivt :)

Min kropp tar slut för att det är för mycket och just nu senaste tävlingen var det bara såå tungt. Jag grät som ett barn i bilen på väg hem och funderade allvarligt på om det var värt att hålla på med hästar pga av alla bakslag :crazy:

Kan inte se mitt liv utan hästar men vet också att om jag inte kommer att hålla för träning/tävling så kommer jag att tröttna. Jag vill framåt ihop med min häst pusha framåt i lagom takt.

Idag är jag dock mer positivt inställd då jag höll hela träningen igenom trots att vi bara var 2 personer och fick hoppa lite mer samt att astman spökade + att jag jobbat natten innan (brukar alltid ha svårare fr att hålla om jag har jobbat natten innan)

Jag är positiv av naturen men nu det senaste har det blivit lite väl mycket. Jag har fått gå bakåt, bakåt och ännu mer bakåt och på den sista tävlingen brast det. Jag har varit ute på hela 4 tävlingar nu under hela tiden jag ridit storhäst. Senast jag tävlade ordentligt var på ponnytiden innan jag blev alltför sjuk och fick sälja. har haft uppehåll med hästarna i omgångar just för att friskna till och komma igång igen då har det dykt upp en ny sjukdom. :(

Tusen tack för dina tips iallafall :) Roligt att höra att det går så bra ihop med din ponny :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 211
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama