Vad gör man när den tilltänkta tävlingshästen blir sjuk???

Vala

Trådstartare
Jaha...lilla pållan är numera konvalecent.
Illa illa...jag håller på att bli tokig.
Veterinärerna hittar inget fel på pållan men hon är jätte halt, kiropraktorn hittade förändringar i bäckenet och uppe i nacken.
Veterinären vill göra en scintigrafi för hon tror det är spatt...det tror inte jag...så jag håller på att bli tokig, skulle behöva rida bort min oro....men på vilken häst.
Hade hela våren och sommaren planerad så hände detta.
Jätte tråkigt.
Just nu betyder i och för sig det inte så mycket allt jag vill är ju att Vala blir bra.
Vad ska jag göra?
Köpa en häst till eller betäcka pållan och bara pyssla om henne.
I så fall kan man betääcka henne med en moldottur när hon själv är moldott?

Tacksam för svar.... :)

Tycker inte att man ska betäcka en häst som är jättehalt. Särskilt om man inte vet vad som är fel. Tänk på att hon blir ganska tung av ett föl, och tänk om det är ryggen som spökar, då kanske hon blir sämre av att bära ett föl...

Usch vad tråkigt! Vet hur det känns, fast lite omvänt. Senaste säsong som jag skulle ut och tävla ordentligt skadade jag ryggen och fick ligga och gråta på sjukan och stryka mej från 4 tävlingar...

Håller med tidigare talare. Betäck inte förrän du vet vad som är fel med hästen. En betäckning och dräktighet kan göra det hela värre.

Har du råd med en häst till? Och vad skulle du göra med den när Vala blir hel igen? Har du tid med två? Det är ju mycket en ekonomisk fråga och tidsplaneringsfråga.

Hoppas det löser sig!

/Malin

Tråkigt, men sånt händer. Vore det jag skulle jag lägga all energi på att reda ut hältan innan jag planerade något annat. Du vet ju faktiskt inte mycket om den i dag; den ekonomiska belastningen (ev behandlingar osv), tidsåtgången och vad det innebär för framtiden osv.

Som tidigare inlägg skrivit så skulle inte heller jag betäcka en halt/ sjuk häst innan allt var utrett.

Min lilla häst, som jag tänkt tävla lite smått på i framtiden blev halt i somras . Jättehalt, båda bakbenen, och det var inget som kom smygande Har haft en massa hältutredningar på henne, kiropraktorer och... Nu är det inget fysiskt fel på henne som går att göra något åt iallafall. Vi har fortfarande inte funnit orsaken och hon har "trampat igenom" som ett gammalt avelssto (7 år), hovslagarn säger att det är hormonellt efter fölningen,,, Jaja, hon har iallafall inte ont, och vi skrittar nu, vilket jag gjort i nån månad, vågar inte göra något annat för tillfället,..

Jag hade ju nu en till häst, som för några år sedan fick höra av en känd instruktör att: "så mycket stryk som den här hästen ska ha kan man inte ge honom". Han var lite seg och gillade inte ridhus. Red lite kurser med honom istället och fick höra."Varför har du aldrig haft med den här fina hästen förut"... Han har verkligen gått framåt nu när jag koncentrerat mig på honom ... Så vad jag vill säga är... Försök se allt positivt, även om det käns för jävligt!

Tycker inte du ska köpa en ny häst. Kanske du kan låna en? Det gjorde jag när mitt sto gick med föl...

Hoppas det går bra med din häst

Har ni kollat med henne värmekamera?
Det brukar vara ganska smart ;) -tipsa-

Vad man gör? Tja, man biter i det sura äpplet och påminns om att det är baksidan med hästeriet, de är inga maskiner och sånt där händer.

Jag har en nioråing som jag inte lyckats debutera än pga att han blivit skadad eller halt såfort det närmat sig. Nu kommer han aldrig debutera heller, utan blir på sin höjd promenadhäst (se min tråd "När ska man ge upp? LÅÅÅNGT")

Men sånt är livet helt enkelt, det går inte göra något åt, de flesta råkar ut för det förr eller senare och det är bara att bita i det sura äpplet som sagt.

Syns det inga spattförändringar på rtg?

Jag tycker att du ska gå på veterinärens linje och scinta. Det är väl bättra att göra allt du kan för att få ett SVAR och ev kunnde veta vad du kan göra för att hon ska bli frisk, än att bara stå där med en halt häst och vänta och vänta och inte kunna göra lika mycket? Och SKULLE det vara så jäkla illa att det inte finns något att göra är det väl bättre att VETA det?

Jag skulle INTE betäcka ett sto som man inte vet vad det är för fel på. Dels för det kan vara ärftligt, dels för att dräktigheten gör stona rejält tunga och skapar extra påfrestningen på benen, och då vill jag veta VAD som är fel först, OM det är ärftligt och VAD veterinären anser om huruvida hästen klarar den extra belastningen av en dräktighet!

Tänkte definitivt inte betäcka henne förrän jag vet vad felet är så det är ingen fara med det. Förstår ditt inlägg.

Det blev visst lite tokigt.

Så ja.
Insåg just att det verkade som om jag skulle betäcka min jätte halta häst innan jag vet vad felet är.
Så är itne fallet. Där skulle stått som så här:
Köpa en häst till eller betäcka pållan när vi hittat vad som är fel på henne och bara pyssla om henne och ha det mysigt under dräktigheten.

Lite trött igår när jag skrev det nog därför jag missade det.

Har sett folk betäcka skadade hästar en gång för mycket för att göra det misstaget själv.

Men nu har nog situationen löst sig. Röntgen sker nästa vecka och då ska vi väl förmodligen komma fram till var felet sitter. Och jag kan kanske låna en häst av en vän.

Alltid när jag mår dåligt rider nämligen jag och nu när pållan är sjuk så mår jag jätte dåligt vilket betyder att jag skulle behöva ta en långtur i skogen bara jag och pållan för att rensa skallen...men se de går ju inte.

Tur jag kan få låna en pålle.

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 802
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka