Vad gör man med hund som tar luftvittring HELA tiden?

paradiset

Trådstartare
Ja alltså som värsta jakthunden men utan dessa rasers stadga. Han har eng cocker i sig men den mentaliteten krockar me pudeln och jag har en hund med noll impulskontroll i dessa lägen. Jag brukar säga till skarpt NEJ När han vittrar för jag tycker han ska slappna av och leka med kompisen t ex. Han kommer direkt för belöning efter att snabbt kollat in så mitt Nej bara är avbrytande och inte att jag är vidare arg. Men vad gör man i detta läge? Vi viltspårar och försöker däremed kanalisera spårintresset.

Här är en tydlig bild på hur det ser ut ( suddig dock ) och en film hur ointresserad han oftast är av att leka:

IMG_5415.jpg

http://youtu.be/q-tqIbjY_Ds

Sv: Vad gör man med hund som tar luftvittring HELA tiden?

Springer han alltså iväg på vilt?

Min ena hund vindar massor men det gör inget. Sålänge hon inte sticker på vilt så får hon vinda hur mycket hon vill.

Ja alltså som värsta jakthunden men utan dessa rasers stadga. Han har eng cocker i sig men den mentaliteten krockar me pudeln och jag har en hund med noll impulskontroll i dessa lägen. Jag brukar säga till skarpt NEJ När han vittrar för jag tycker han ska slappna av och leka med kompisen t ex. Han kommer direkt för belöning efter att snabbt kollat in så mitt Nej bara är avbrytande och inte att jag är vidare arg. Men vad gör man i detta läge? Vi viltspårar och försöker däremed kanalisera spårintresset.

Här är en tydlig bild på hur det ser ut ( suddig dock ) och en film hur ointresserad han oftast är av att leka:

IMG_5415.jpg

http://youtu.be/q-tqIbjY_Ds

Jag har en hund som är väldigt mycket för att vittra vilt på samma sätt - men jag har gjort tvärtom och belönat så fort hon står blixtstilla och börjar vittra. Detta har medfört att hon inte sticker på vittringen, utan istället kommer fram och vill ha sin belöning:)

Jag jobbade stenhårt med detta och lärde mig vara blixtsnabb med att berömma precis när hon stannade och vittrade, men innan hon visade tendens att vilja dra iväg och det har lönat sig så otroligt mycket:)

Då det aldrig har fungerat med tidigare viltintresserande hundar att försöka stoppa med ett skarpt nej, så började jag men nuvarande hund att då göra tvärtom istället - blir en typ av skvallerträning, fast på vittring istället för synlig retning.

jag skulle dessutom kombinera den träningen med att låta hunden jaga, men självklart på mina villkor.

jag skulle dessutom kombinera den träningen med att låta hunden jaga, men självklart på mina villkor.

och med det menar du (blev nyfiken nu):)

Min ena hund skulle bli själaglad om hon fick ett få ett jobb i en ladugård och fångar råttor, men tyvärr är det inte möjligt;)

Det som är lite märkligt med mina två slynglar (ursäkta för kapning av tråden) är att den med stor jaktinstinkt är dålig på blodspår - eller rättare sagt, hon är ointresserad. En död klöv är väl inget att leta upp enligt henne, men kan göra det under gnäll för min skull;) Hon vill ha personspår och är duktig på det och jobbar koncentrerar och bra (med blodspår gnäller hon, slarvar, lägger av, ta upp färsk vittring om chans finns osv).
Den andra som inte är viltintresserad är en hejjare på blodspår och älskar att jobba med det och är oerhört fokuserad på det hon gör och ingenting kan nog störa henne då.

Blodspår är ju många gånger det mest jaktberikande för många hundar, blir hunden berikad så blir jaktlusen helt enkelt mindre.

Men glöm inte hur mycket annat som ingår i jakt, om vi börjar med att dela in jakten i tre delar; Storvilt, Småvilt och Fågeljakt.
Sen finns det bla: Lokalisering - Söka, spåra, lyssna. Vi fortsätter med bytesval, som får bevakas. Sen till själva bytet som ska vallas, ställas, stötas eller är det kansk mushopp som gäller?

Vidare: Smyga, gräva, gripa, kampa, slita, äta, plocka, försvara osv.

Det finns alltid någonting i jakten som både din hund gillar och som du kan låta den göra.

Tex: Gräva fram pälsbit som är gömd, jobba och söka upp sin mat, kanske den vill gräva ner nåt vad vet jag? Göm favvoleksaks-pipisen, som får grävas fram och "dödas"

Så det finns massor inom jakten som du själv kan styra och låta hunden få utlopp för, jag har en full övertygelse att komineras detta med ett korrekt inlärt "skvaller", så får du en hund som är mycket mindre villig att jaga olovligt.

Han har ( vad jag vet ) aldrig stuckit efter att tydligt ha vindat utan efter mera nogrann nosning. Jag har funderat och testat skvaller. Får nog försöka köra på det med klickern! Han HAR dock blivit en helt annan hund efter att vi började med Wgv selen, tryggare på ngt vis, är mycket, mycket oftare bredvid eller t om bakom mig :eek: Alltså tar han inte längre så mycket egna initiativ längre. Vi leker masssor såklart! Leta familjemedlem och godis högt och lågt. Vad gäller jakten så är det JAKTEN som är det roliga, han har absolut inget intresse i att döda men kan inte kontrollera sina impulser i att springa efter. Därför SKA vi absolut gå på LC träning efterso vi även har en vinthundskorsning. Bara vi hittar en läpmlig träning ngn gång i närheten av Gbg. Han ÄLSKAR viltspår och är riktigt bra på det. Bär sin klöv med oerhörd stolthet!

Egentligen är ju inte vindningen i sig ett problem utan att han inte längre är den sorglösa hund han var utan att det nästan blir maniskt att söka den kick som jakten ger! När han ser viltet han spårat upp ( då är han utom synhåll för mig ) så hör jag hur han skriker, det låter ( ursäkta ) nästan som orgasmiskt, ren och skär upphetsning! Precis som mellanstora Podenco tiken som var den ( tyvärr ) som lärde honom jaktens sötma!
( med min vinthund har jag noll problem med olovlig jakt hittills..)

Och vill bara tillägga: jag är jäkligt försiktig med var och när jag släpper nu förtiden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka