Vad gör man med en l kolasås?

Elegant machinery

Trådstartare
Jag försökte mig på att göra fudge idag. Det gick sådär...

Kanske blev smeten inte tillräckligt varm, för nu vill det inte stelna utan stannar i klassisk kolasåskonsistens. Smaken är beroendeframkallande så det känns tråkigt att slänga. Kan man göra nått julgodis och ha det till fyllning tänker jag? 🤔
 
Jag försökte mig på att göra fudge idag. Det gick sådär...

Kanske blev smeten inte tillräckligt varm, för nu vill det inte stelna utan stannar i klassisk kolasåskonsistens. Smaken är beroendeframkallande så det känns tråkigt att slänga. Kan man göra nått julgodis och ha det till fyllning tänker jag? 🤔
Tänker spontant om du har någon slags silikonform i mindre variant, smält choklad, låt stelna, häll i kolasåsen och toppa med smält choklad. :angel:
 
@Snurrfian Jag gillar hur du tänker! 🤤 Har inga formar tyvärr men det kanske är värt att införskaffa faktiskt
Knäckform kanske fungerar? Såna där lite hårdare, ischokladformar kanske de heter? Om man nu inte vill köpa på sig silikonform alltså. ;) Det fungerar även med såna lådor för att göra isbitar i, om man smörjer med lite olja först innan man häller i chokladen. :)
 
Jag försökte mig på att göra fudge idag. Det gick sådär...

Kanske blev smeten inte tillräckligt varm, för nu vill det inte stelna utan stannar i klassisk kolasåskonsistens. Smaken är beroendeframkallande så det känns tråkigt att slänga. Kan man göra nått julgodis och ha det till fyllning tänker jag? 🤔

Sterilisera flaskor i lagom storlek och häll upp i dem för att ha till desserter :up:
 
Hittade det här på en sida, verkade inte som man behövde använda silikonformar:
  • Häll tempererad choklad i en form.
  • Skaka och banka lätt formen. Vi vill se till att chokladen fyllt i formen och alla luftbubblor är borta.
  • Vänta ca 1 minut. Vänd formen upp och ner och skaka ut chokladen genom att göra cirkulär rörelse med formen.
  • Låt formen stå upp och ner genom att ställa ena sidan på en t.ex. kopp.
  • När chokladen börjar stelna, skrapa bort överflödande choklad med spackelspade.
  • Låt stå ca 10 min.
  • Dags för fyllningen. Fyll i så att det är ca 2 mm kvar till toppen. Detta utrymme behövs för locket. Se till att inga toppar sticker ut.
  • Häll tempererad choklad över formen. Skaka och slå lätt i bänken för att få ut luftbubblor.
  • Med palettkniv få bort överflödande choklad.
  • Låt stå till chokladen stelnar.
  • Nu är det enkelt att få ut pralinerna ur formen. Banka lätt mot bänken över bakplåtspapper.
  • Klart!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 659
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 395
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 174
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 405
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp