vad gör man för att hästen inte ska gå på en

M

marie_eng46

min häst går på mej konstant och spec när han har bråttom nånstans. d är som att jag inte finns ibland, som att han är ute och går själv... hur tycker ni är d bästa sättet att få honom lyhörd?

när jag har han själv i stallet också så kan han inte stå still och han ska hela tiden ut ur boxen och blir arg när jag säger till honom. i somras gick d jue bra.

jag har tränat häst i hand med honom men d glömmer han fort när han vill ha sin vilja igenom..

hur gör jag honom lyhörd? ska jag ha mera markarbete med honom för när man tömkör är han så koncentrerad

tck för svar!
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Är det något jag inte tolererar så är det hästar som kliver iväg före mig eller går över mig som om jag inte fanns.:mad:

Man får ta till lämpligt medel för att markera att "hallå, JAG står/går här!!!".

Det kan, beroende på individ, innebära allt ifrån en utsträckt hand, ett vibrerande grimskaft eller att jag vänder mig mot hästen och hejdar/backar bort den genom att vifta med armarna.

Huvudsaken är att hästen uppmärksammar dig och gör det NU.

Du måste vara snabb att läsa hästen och stoppa den redan när den är på väg att kliva över dig, inte när den redan gjort det, för då har du inte mycket att säga till om.

Snegla gärna på hästen när du leder den och vibrera lite lätt i grimskaftet för att påkalla uppmärksamheten redan när du märker att h*n börjar "glömma dig". På så sätt slipper du ta en konflikt med en stor häst som redan (kanske bokstavligen?) satt sig på dig.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Jag vet att det finns en bok om NH där man jobbar mycket med att genom enkla övningar få ledarskapet över sin häst. Det kanske kan vara något? Uppenbarligen respekterar den dig inte, vilket kan bero på en mängd olika saker. Tror det kan vara värt att läsa på lite om ledarskap, för det är svårt att förklara här. Men det handlar kort om att få hästen att gå undan för tryck, dvs. du bestämmer var/hur hästen ska stå i förhållande till dig.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

hur gör jag honom lyhörd? ska jag ha mera markarbete med honom för när man tömkör är han så koncentrerad

tck för svar!

Ja, det ska du, en häst som inte respektererar en mäniskas utrymme i alla lägen kan bli farlig. Det är ett ruskigt ofog som ska bort bums.

När du går, ska han följa med, när du stannar ska han stanna. Om du ber honom flytta sig, så ska han flytta sig. BASTA!

Öva, öva , öva och öva.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

tack för era svar dom var bra...

han är ju en sådan häst som blir argare av att man säger till honom man ser ju rent hur sur han blir när han inte får skynda sej förbi mej till hagen. många ggr hotar han ju me att resa sej. men d e ju bara hot ÄN SÅ LÄNGE... han har en egen personlighet verkligen..

och han e så svår... och jag tränar tränar tränar med honom. inte bara till och från hagen. han har verkligen vilja av stål ibland. än så länge är han ju lätthanterlig men d kan väl bli värre...

en gång när jag tog in en annan häst för honom, så när jag kom och skulle hämta honom så vänder han sej och dumsparkar mot mej flera ggr. av ren surhet för att visa mej varför tog du inte mej först?. jag stod kvar vänta tills han var klar sen tog jag in honom när han lugnat sej... han gör saker verkligen värre än vad dom är :crazy: ...

d gäller att sätta honom på plats nu! jag får väl försöka göra mej större och mäktigare än honom så han vet att han inte kan sätta sej på mej eller?

joo jag ska läsa om NH och ledarskap tack för alla tips :bump:
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Hade tidigare en häst i vårt stall som gjorde likadant, men hoten blev verklighet efter några månader då ägaren inte riktigt ville inse att beteendet inte var normalt...
Så ta tag i problemet medans tid är- markarbete, ledarskapsövningar i massor....:smirk:
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Det är precis som du själv säger..."det är som jag inte finns ibland.."
Hästen bryr sig inte.. anledningen till att dom börjar såhär är för att dom inte får npn tillsägelse när dom gör det.
KOlla på hästarna i hagen. den med hög rang motar bort den med lägre rang. (precis vad som händer i din situation) och en häst som tagit över låter ju inte dig säga till honom hur som helst i första taget. och när du gör det blir han arg, för att han inte vill ge upp sin höga rang. Därför är det sååå viktigt att aldrig låta dom ta över från första början. det är så många olyckor uppkommer. och en lydig häst på marjen som respekterar dig är en bättre ridhäst..
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

jo och en sak till...var försiktig!! en del hästar är väldigt domminanta, och ger sig inte i första taget. dom blir aggresiva. om du känner dig osäker, skaffa hjälp. Det finns massor med hästar där ute.. riskera inte livet.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

joo han blir väldigt arg och hotar med att resa sej... än har han inte gjort d verklighet. jag ser att han blir ju så sur när man säger till honom och han blir bara surare ju mer jag säger åt honom. men vissa ggr ger han sej, men sen måste jag ju som "vinna" över honom varje gång d är något...
han har den här lite sura personligheten oxå. han har inge överseende med nån. han måste lära sej bli mer känslig.
jag har en som hjälper mej och hon säger att jag nog är för snäll, att jag måste göra mej hörd första gången. och hon har helt rätt. sen så i de ögonblick som han blir så sur, hinner jag bli osäker på vad han ska ta sej till så jag får lite blockerat i hjärnan. men jag ska kräva mer av honom nu och tömköra mer så jag vinner över honom från marken flera ggr om. han blir så lydig av de.
och tack så mycke för era bra svar. joo jag ska vara försiktig!
=)
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

jag gjorde så förut när jag gick ut med hästen att jag hade ett ridspö i ena handen, som jag tog framför han om han gick före..

nu brukar jag hålla min ena arm helt bakom mig, men vet inte om det e så bra om hästen hoppar till ( kanske bryter den då:()
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Köp/låna Monty Roberts bok, "Från mina händer till dina" heter den, Den är Superbra!! Massor av BRA tips och träningsmetoder från marken. Du ska absolut inte slå hästen eller liknande, jobba mer från marken, så att han förstår att du är bossen på ett naturligt sätt för hästen. Att han går om dig som om du vore luft tyder troligen på att han vill ta över ledarskapet själv, och tvekar på att du klarar det. Då måste du vara bestämd!

Lycka till!!
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Du har inte funderat på att byta häst. Ibland är det bara så att man inte passar ihop.
Det finns olika sorters hästar, vissa är otroligt lyhörda och känsliga andra otroligt dominata och tuffa. Du kanske passar bättre med en känsligare och försiktigare häst. Det är väldigt tråkigt att hålla på med en häst som man precis känner att man klarar av och ibland känner rädslan komma smygandes.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

nemen så kan man väll inte sägq :confused:
min häst är lika dan men efter mycke slit har kämpat i ett halvår nu så börjar de ta sig sist gick han lös in från haden och lyssnadep å alla komandn jätte skönt!
så kämpa kämpa kämpa så går de! låt han ALLDRIG gå om dig.. och att man inte passa ihop visst de gör man inte me alla hästar..men min är så mot alla så....
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

Vad kan man inte säga?
Att man ibland inte passar ihop eller att ens kunskaper inte är tillräckliga för att klara av att uppfostra/ändra på en häst? Att hästen i vissa fall inte är lämplig att ens ha som ridhäst?

Har själv kämpat med en otroligt dominant häst. Jag hade innan honom den inställningen att allt går och man ska aldrig "ge upp". Ordet ge upp tycker jag är löjligt i hästsamanhang, man ger inte upp, man inser begränsningarna. Vilket jag tycker är ett bevis på mognad och insikt.

Nu säger jag inte att det är omöjligt, det går säker att få denna häst att bli oerhört trevlig. Bara det att man ska tänka efter och ställa sig frågan är det värt det? och framförallt tycker jag detta är roligt? Det är inte roligt att ha en häst som beter sig illa och som varje dag ifrågasätter simpla saker som att gå bakom en när man leder den.

Det finns hästar som är betydligt enklare att hantera så kan man lägga sin tid och energi på att göra roliga saker tillsammans.
 
Sv: vad gör man för att hästen inte ska gå på en

jo och en sak till...var försiktig!! en del hästar är väldigt domminanta, och ger sig inte i första taget. dom blir aggresiva. om du känner dig osäker, skaffa hjälp. Det finns massor med hästar där ute.. riskera inte livet.

Klokt skrivet
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp