Vad gör jag nu?

caradan

Trådstartare
Jag har tömkört min ponny nu och det går helt smärtfritt, han går fram överallt och är jätte duktig men funderar nu på hur jag ska göra när jag börjar med kärra???

Någon som vill förklara för mig??

Det bästa är om du har lösa skaklar så han kan få känna på hur det är när skakeln ligger mot sidan.

Sen är det bara att försiktigt låta han gå med vagnen bakom men att du har medhjälpare som håller i vagnen - du spänner alltså inte fast honom i vagnen.

När vi lärde oss köra in hästar på skolan började vi med att en av oss tömkörde medan en annan gick och dinglade med ett par extra tömmar på benen på hästen. Detta gör att de blir vana vid att nåt rör dem. Sen höll vi skaklarna löst vid sidorna så att han vande sig vid ljudet. Du ska inte sätta fast dem det första du gör för blir han orolig och vill komma undan hinner ni inte lossa dem. Så var en som tömkör och två som håller skaklar på var sin sida. Sen kan du börja låta honom dra ett däck t ex. Då vänjer han sig vid att dra en tyngd och om allt går bra sätter ni för vagnen. Men gör då som med skaklarna först att ni håller vagnen. Han ska dra den men ni håller den på plats så att ni kan släppa om han blir rädd. Lycka till.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama