Vad gör jag nu då?

lil-sis

Trådstartare
Var inne på återbsök idag med Patsy och det var ingen rolig historia. Ingen som helst förbättring trots Hyaluron-50 och ordentlig vila. Lite småkonstigt på ultraljudet av knäet men inget som ser ut som en skada eller vara orsaken till hältan.

Så, veterinären sade helt enkelt att det inte är så mkt kvar att göra iom att hon inte reagerar på behandling och problemet har ju dykt upp flera gånger förut men har gått att till synes iaf läka ut då.

Men andra ord utdömd.

Men det känns så galet. Hon SER skruttig ut, hon har ont och hon tycker det är piss att inte få arbeta. Men ändå, hon är hyffsat pigg på ögonen, hon är med och vaken och hon rör sig,visserligen inte alls som hon har gjort.

Den lilla funderingen som är kvar är om man vågar avla? Hon verkar inte ha några medfödda fel utan hon ådrog sig en skada innan hon vuxit färdigt och den har förmdligen "förstört" något.

Vad skulle ni göra?

Sv: Vad gör jag nu då?

Är det samma problem som du har dragits med hela tiden? Ichiasneven bla och vad det nu var? Minns tidigare trådar genom åren. Tråkigt att hon inte blir bra! :cry:

Klarar hon av att bära ett föl utan att lida av det och det inte är ärftligt hade jag satsat på avel, så gär det om du är intresserad av det!

Ok, men vad är det hon inte klarar? Alltså, har hon rörelsestörning också och haltar eller hur "allvarlig" är skadan?

Hon haltar "konstant" sedan 17 mars, trampade av sig en sko och drog då antagligen upp det "gamla" problemet. Hon är inte så höggradigt halt men det syns på henne att hon har ont. Magkänslan säger det också. Det fattas som sagt "go" i henne jämfört med hur hon är normalt.

En hälta/rörelsestörning utan smärta som hon visar nu skulle vara lättare att klara av, då kan man ju testa att träna upp henne igen och se om det håller men nu vill hon inte ens röra på sig och det är inte normalt för henne.

Veterinären hittar alltså ingenting som kan förklara men sammantaget så har hon en pålagring i knäet vänster bak, är lite trång i hasen och har mkt extra vävnad runt knäna men det är troligen lika i båda.

Usch vad tråkigt. Har följt er lite på avstånd och hoppades att det skulle gå bra så klart. Låter så konstigt att de inte hittar någon vettig orsak heller, fast pålagringarna kanske kan göra så ont? Det finns ingen operationsmöjlighet heller antar jag - skrapa bort ojämnheterna i knäna?
Är hon ömmande halt så känns det kanske inte så bra att ha henne kvar i avel heller, blir ju en extra tyngd av magen.

Pratade med en bakant som är medicinare för att försöka begripa det, vilket reste lite följdfrågor.
Vad var det egentligen för skada hon fick? Något trauma i hagen som orsakade snedhet som klämde åt ichiasnerven?
Tror de att ichiassmärtan kan ha orsakat följdskador på knäna, när hon försökt avlasta dem?
Hur behandlades det - försökte ni t ex med kiropraktik (vet att hon får massage, men det tar ju inte samma sak riktigt)? Gick man så att säga på skadan i sig eller symptomen: ryggen, knäna eller ichiasen?

Jag frågar för att för människor är kiropraktik en vedertagen behandlingsmetod just för ichias. Är nerven i kläm kan det ju göra ont (säkert olika ont i olika perioder, vid olika rörelser osv) vilket i sig kan orsaka följdskador, typ belastningsskador eller slit-. Så OM du (mot förmodan) inte provat just kiropraktik så är det nog det enda jag kan bidra med. Det kan nog inte skada iallafall, eftersom hon är så väl veterinärt genomgången vid det här laget att en skelett-ryggskada bör vara uteslutet?

Alternativet vid klämda nerver är operation på människor, men det tror jag inte man gör på djur, det är inte hundraprocentigt på människor heller.
Vid nervskada (inte "bara" i kläm) är det i princip bara smärtlindrande medicin man kan ge (människor). Är det översättbart på Patsy så är det kanske orimligt att ha hästen ett helt liv på smärtlindring?

Usch vad tråkigt, Patsy verkar ju vara en så god liten häst. Vad säger veterinären om avel? Var jag du skulle jag även kontakta en annan veterinär. Du kanske kan ringa någon och säga att du vill rådfråga per telefon. Förhasta dig inte.

Vet att hon iaf haft en (jätteduktig) Equiterapeut ute hos Patsy förut (höstas/vintras?).

Åh nej vad hemskt! Jag har inte följt Patsys turer fram och tillbaka senaste halvåret så noga, men jag minns vad lycklig du var när du började rida henne, och jag tyckte att det var kul att läsa. Hoppas hoppas att hon håller att avla på, det verkar vara en så trevlig häst!

Ischias är behandlat med akupunktur av veterinär och friskförklarat. Och det var resultat av att hon gick omkull i hagen. Hon är även regelbundet genomgången av massör (även en viss rektor på en viss skola) plus att hon som sagt är genomgången av ET i vintras.

Så på den punkten känner jag inte att jag kan göra så mkt mer.

Även OM det skulle gå att få henne halt/smärtfri den här gången så dröjer det säkert inte länge innan hon snubblar/halkar etc igen och slår upp skadan igen med nya sprutor och konvalescens som följd.

När de släckte lederna i det vänstra knäet så försvann hältan, så det är därifrån smärtan kommer. Hade det inte varit så så hade jag nog funderat på att hitta på ngt annat.

Tömkörde igår, hon är gladd men inte så pigg och heller inte rytmisk i sin gång, slår ner höger bakhov hårdare än resten samt att det inte är en ren fyrtakt man hör.

För det första tycker jag det är otroligt tråkigt att läsa om ditt och Patsys öde :( Även jag minns de glädjefyllda trådarna vid inridningen.

Men, jag skulle vilja utsätta min älskade häst för smärtor och lidande för att jag vill ta föl. Du ser att hon har ont. Jag kan inte se några argument för att betäcka. Tyvärr :( Det finns gott om andra ston att betäcka, så jag anser inte att man ska utsätta sjuka för det lidandet för sakens skull.

Men det är ditt val. Jag hoppas du lyckas reda ut vad som är bäst för dig och Patsy!

/snurpe

OM jag hade betäckt så hade det varit för att hon är ett sådant pass bra sto. Men hur bra hon är skulle vara som avelssto så skulle inte det försvara att hålla henne vid liv med smärta bara för den skull. I mina ögon. Det finns andra som SKULLE göra just så och gör det också. Jag tycker mest det är hemskt.

Så länge de inte har ont så kan jag leva med lite stelbenthet och hälta. Men inte smärta.

Liknande trådar

Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 153
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna